Срещаме ви с Бижо Бижев – председател на „БГ Х Ендуро”. В интервю за motosport.bg той разказва за силния състезателен сезон, който тече в ендуро спорта. Споделя какво предстои във Варна и дългоочакваното морско трасе на Шкорпиловци. Състезанието край морската столица тази година е планирано за края на месец август. Къси и технични тракове, трасе във формат 2 дни навигация, без затворено трасе, са само част елементите, които очакват пилотите на Шкорпиловци. След Варна посоката е Ботевград, а до какво е довела скорошната среща между “БГ Х Ендуро” и клубовете, състезаващи се в “БГ Х Шампионата”, може да прочетете в текста.
Интервюто подготви: Деница Герчева
Г-н Бижев, много силен ендуро сезон. Състезателите показват най-добрoто от себе си, високи резултати, интересни трасета, много публика. Какво е вашето мнение за този състезателен сезон?
Както много пъти сме отбелязвали от “БГ Х Ендуро”, спорта се развива не с крачки, а бегом и това дава отражение на всички и състезатели и организатори. Наблюдаваме тенденция от последните 3 сезона, че организаторите влагат повече старание, опитват да подложат силите на състезателите на по-големи изпитания и по-големи предизвикателства. Всеки организатор се съобразява с терена и местността, която и с която разполага неговия състезателен региоан, а с това се опитва и да извлече максимума. Състезателите все повече наблягат на своята подготовка и това веднага дава резултат, подобряват си класирането и резултатите. Моето мнение е много положително и виждам, че с общи усилия ендуро спорта върви напред.
Предстои едно трасе, за което всички говорят – това на Шкорпиловци край Варна. Разкажете ни повече за организацията, за състезанието, за трасето. Колко състезатели очаквате? С какво това състезание ще е по-различно от всички останали?
Да, тази година от варненския клуб решиха да се включат в БГ Х Шампионата и да предложат една по- различна дестинация от обичайните, с които сме свикнали. Състезанието ще бъде във формат 2 дни навигация, без затворено трасе. Траковете ще са къси и технични, района там, не предлага високи и стръмни изкачвания, но за сметка на това има страшно много други места. Състезателите ще имат технични секции и ще преминават през няколко дерета, които при наличие на вода ще бъдат сериозно изпитание. Не трябва да забравяме и летните температури, които са още един фактор. Като цяло момчетата са доста ентусиазирани и се стараят да направят едно добро състезание. На една скорошна среща между “БГ Х Ендуро” и клубовете, състезаващи се в БГ Х Шампионата, бяха предложени някой подобрения, които момчетата от Варна ще опитат да приложат на практика. Маркировки, указателни табели, засичането и отчитането на състезателите с по- модерни методи (използване на NFC чипове) и др. Различното при това състезание е дебюта на момчетата от Варна, близостта на морето, различния терен и 2 дни навигация.
Какво предстои до края на състезателния сезон?
След Варна, веднага се изнасяме посока Ботевград. Местния клуб “Екстрийм Ендуро Ботевград” подготвят едно страхотно състезание. Подхождат с огромен ентусиазъм и на предишните 2 състезания, които направиха, показаха че имат визията за състезание от национален мащаб. Техни представители редовно взимат участия в състезания извън България и това им помага да вкарат елементи в състезанието, което подготвят от западните образци. Мисля, че клуба в лицето на Константин Иванов и Лъчезар Вунчев, ще ни представят едно истинско ендуро състезание.
Ендуро общността в България се увеличава с всяка състезателна година, със сигурност ендурото е в пика си, особено след СуперЕндурото в София. Безпалационните постиженията на Теодор Кабакчиев, също привличат млади пилоти. В тази връзка увеличават ли се клубовете и ще се работи ли за нови състезателни трасета?
Да има сериозно увеличение на клубове и състезатели. Да, Теодор Кабакчиев е безспорен талант и ние всички му се възхищаваме, но вече идва нова смяна от млади момчета, които искат да завоюват своите върхове. Те се стараят не по-малко, за да намерят място под слънцето и своето място на стълбичката за призьорите. Наблюдавайте състезанията в Румъния и Гърция, доста често ще видите български момчета на подиумите. Това говори много.
Какви са вашите професионални цели и до какво ниво искате да развиете спорта?
Не бих искал да ги слагам в графа “мои” по- скоро мисля че трябва да са ОБЩИ, цялата ендуро общност работим в посока да подобрим спорта, да го издигнем на друго ниво и да надскочим “неделното каране” . Затова не обичам да мисля в единствено число. Аз много вярвам, че подобренията, които макар и бавно навлизат, ще помогнат на израстващата генерация млади ендуристи да имат самочувствието на истински състезатели, когато застанат на старта в чужбина. Не трябва да забравяме и всички които им помагат, будни бащи, запалени по спорта приятели, фирми, спонсори и най-вече техните семейства, които вярват в техните мечти и ги подкрепят.
Каква е ситуацията с децата в мото спорта? Какво се прави за тяхното привличане и кой е начина малчуганите да се запалят към ендурото?
Ако се загледате в репортажите, които се излъчват по Моторспорт Екстра, все по- често, акцентът е върху децата и тяхното представяне. Това в само едно малко “побутване” към най – малките спортисти и тяхното представяне. Те винаги са много ентусиазирани и готови да се състезават и това ние много уважаваме и адмирираме. Ние всички вярваме, че таланта на бъдещите ендуро шампиони, е сред тях.
Кои са вашите партньори и хора, които са плътно зад спорта?
Всички които обичат, мечтаят, дишат, споделят, радват и плачат за ендуро спорта. Това е енергията на хилядите фенове, които обичат свободата и вятъра в косите. Всички фирми, които виждат в нас потенциал на спортисти и хора, отдадени на каузата. Тук е мястото да благодаря на хората и фирмите, които помагат на състезатели да карат у нас и в чужбина. Хора, които не искат толкова голяма публичност, но помагат винаги, когато трябва. Благодарност към всички организатори и всички местни органи и общини, които се включват при организиране на състезания в различните общини. Също не трявбва да забравяме и партньорите си от БФМ, имаме прекрасно сътрудничество и винаги разчитаме на тях. Знаете ли? В заключение може би трябва да кажа , че ендуро спорта не би бил такъв и на това ниво без всички ентусиасти.
ДРУГИ
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
Нови четири рекорда на драга във Видин по време на Третия кръг от Републиканския шампионат по драг рейсинг
Цено Тончев и Марио Илиевки oт MotoMafia заедно с Димитър Цанков – Зеления пред STUDIO LINSON MOTO във Враца
МОТО СПОРТ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
КТМ обяви, че разширява академията си
AMA National Enduro: Първа победа за 2024 г. за Стюард Бейлър в “Wiseco Flying W National”
Ендуро Екстрийм Ботевград дадоха информация за състезанието на 21-22 септември
АВТО СПОРТ
Нови четири рекорда на драга във Видин по време на Третия кръг от Републиканския шампионат по драг рейсинг
Кърджали и Джебел стават арена на офроуд състезание в края нa септември
Белгиец спечели Рали Акрополис
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес