

Срещаме ви с Бижо Бижев – председател на „БГ Х Ендуро“. В интервю за motosport.bg той разказва за силния състезателен сезон, който тече в ендуро спорта. Споделя какво предстои във Варна и дългоочакваното морско трасе на Шкорпиловци. Състезанието край морската столица тази година е планирано за края на месец август. Къси и технични тракове, трасе във формат 2 дни навигация, без затворено трасе, са само част елементите, които очакват пилотите на Шкорпиловци. След Варна посоката е Ботевград, а до какво е довела скорошната среща между „БГ Х Ендуро“ и клубовете, състезаващи се в „БГ Х Шампионата“, може да прочетете в текста.
Интервюто подготви: Деница Герчева
Г-н Бижев, много силен ендуро сезон. Състезателите показват най-добрoто от себе си, високи резултати, интересни трасета, много публика. Какво е вашето мнение за този състезателен сезон?
Както много пъти сме отбелязвали от „БГ Х Ендуро“, спорта се развива не с крачки, а бегом и това дава отражение на всички и състезатели и организатори. Наблюдаваме тенденция от последните 3 сезона, че организаторите влагат повече старание, опитват да подложат силите на състезателите на по-големи изпитания и по-големи предизвикателства. Всеки организатор се съобразява с терена и местността, която и с която разполага неговия състезателен региоан, а с това се опитва и да извлече максимума. Състезателите все повече наблягат на своята подготовка и това веднага дава резултат, подобряват си класирането и резултатите. Моето мнение е много положително и виждам, че с общи усилия ендуро спорта върви напред.
Предстои едно трасе, за което всички говорят – това на Шкорпиловци край Варна. Разкажете ни повече за организацията, за състезанието, за трасето. Колко състезатели очаквате? С какво това състезание ще е по-различно от всички останали?
Да, тази година от варненския клуб решиха да се включат в БГ Х Шампионата и да предложат една по- различна дестинация от обичайните, с които сме свикнали. Състезанието ще бъде във формат 2 дни навигация, без затворено трасе. Траковете ще са къси и технични, района там, не предлага високи и стръмни изкачвания, но за сметка на това има страшно много други места. Състезателите ще имат технични секции и ще преминават през няколко дерета, които при наличие на вода ще бъдат сериозно изпитание. Не трябва да забравяме и летните температури, които са още един фактор. Като цяло момчетата са доста ентусиазирани и се стараят да направят едно добро състезание. На една скорошна среща между „БГ Х Ендуро“ и клубовете, състезаващи се в БГ Х Шампионата, бяха предложени някой подобрения, които момчетата от Варна ще опитат да приложат на практика. Маркировки, указателни табели, засичането и отчитането на състезателите с по- модерни методи (използване на NFC чипове) и др. Различното при това състезание е дебюта на момчетата от Варна, близостта на морето, различния терен и 2 дни навигация.
Какво предстои до края на състезателния сезон?
След Варна, веднага се изнасяме посока Ботевград. Местния клуб „Екстрийм Ендуро Ботевград“ подготвят едно страхотно състезание. Подхождат с огромен ентусиазъм и на предишните 2 състезания, които направиха, показаха че имат визията за състезание от национален мащаб. Техни представители редовно взимат участия в състезания извън България и това им помага да вкарат елементи в състезанието, което подготвят от западните образци. Мисля, че клуба в лицето на Константин Иванов и Лъчезар Вунчев, ще ни представят едно истинско ендуро състезание.
Ендуро общността в България се увеличава с всяка състезателна година, със сигурност ендурото е в пика си, особено след СуперЕндурото в София. Безпалационните постиженията на Теодор Кабакчиев, също привличат млади пилоти. В тази връзка увеличават ли се клубовете и ще се работи ли за нови състезателни трасета?
Да има сериозно увеличение на клубове и състезатели. Да, Теодор Кабакчиев е безспорен талант и ние всички му се възхищаваме, но вече идва нова смяна от млади момчета, които искат да завоюват своите върхове. Те се стараят не по-малко, за да намерят място под слънцето и своето място на стълбичката за призьорите. Наблюдавайте състезанията в Румъния и Гърция, доста често ще видите български момчета на подиумите. Това говори много.
Какви са вашите професионални цели и до какво ниво искате да развиете спорта?
Не бих искал да ги слагам в графа „мои“ по- скоро мисля че трябва да са ОБЩИ, цялата ендуро общност работим в посока да подобрим спорта, да го издигнем на друго ниво и да надскочим „неделното каране“ . Затова не обичам да мисля в единствено число. Аз много вярвам, че подобренията, които макар и бавно навлизат, ще помогнат на израстващата генерация млади ендуристи да имат самочувствието на истински състезатели, когато застанат на старта в чужбина. Не трябва да забравяме и всички които им помагат, будни бащи, запалени по спорта приятели, фирми, спонсори и най-вече техните семейства, които вярват в техните мечти и ги подкрепят.
Каква е ситуацията с децата в мото спорта? Какво се прави за тяхното привличане и кой е начина малчуганите да се запалят към ендурото?
Ако се загледате в репортажите, които се излъчват по Моторспорт Екстра, все по- често, акцентът е върху децата и тяхното представяне. Това в само едно малко „побутване“ към най – малките спортисти и тяхното представяне. Те винаги са много ентусиазирани и готови да се състезават и това ние много уважаваме и адмирираме. Ние всички вярваме, че таланта на бъдещите ендуро шампиони, е сред тях.
Кои са вашите партньори и хора, които са плътно зад спорта?
Всички които обичат, мечтаят, дишат, споделят, радват и плачат за ендуро спорта. Това е енергията на хилядите фенове, които обичат свободата и вятъра в косите. Всички фирми, които виждат в нас потенциал на спортисти и хора, отдадени на каузата. Тук е мястото да благодаря на хората и фирмите, които помагат на състезатели да карат у нас и в чужбина. Хора, които не искат толкова голяма публичност, но помагат винаги, когато трябва. Благодарност към всички организатори и всички местни органи и общини, които се включват при организиране на състезания в различните общини. Също не трявбва да забравяме и партньорите си от БФМ, имаме прекрасно сътрудничество и винаги разчитаме на тях. Знаете ли? В заключение може би трябва да кажа , че ендуро спорта не би бил такъв и на това ниво без всички ентусиасти.
ДРУГИ
Иван Костадинов шампион в клас F1000
Теована Станчева, талантливата каскадьорка във филма „До последен дъх“
Любомир Синев и Димитър Тинчев на гости на STUDIO LINSON MOTO в Кирково
МОТО СПОРТ
Енергично каране донесе на Чейс Секстън от RED BULL KTM подиум в Детройт
Гайзер и шест титли
Ducati може да запази двигателя от 2024 г. за MotoGP през 2025 г., въпреки тестовете в Тайланд
Сезонът по мотокрос в Обединеното кралство започва
Български състезатели мерят сили в престижни мотокрос и Суперендуро надпревари в Европа
АВТО СПОРТ
Елфин Еванс поведе след първия специален етап в рали Швеция
Шестима пилоти получават уникален шанс през новия сезон
Никола Цолов с две класирания в топ 5 на „Херес“
Ще има и 12-и отбор във Формула 1
Маршрутът за дебюта на Канарските острови в WRC е готов