октомври 2, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Великият рали пилот Хану Микола почина на 78 години

Една от легендите на рали спорта Хану Микола, постигнал блестящи победи за Ford и Audi, почина в вчера на 78 години от рак.

Микола е спечелил 18 ралита от световния шампионат. Той е най-известен с постиженията си с Audi. С тази кола той взе 11 победи и световната си титла – първата за автомобил със задвижване на четирите колела в историята на световния рали шампионат.

По време на дългата си кариера той има 123 старта на WRC. Кара също за Ford, Toyota, Mazda и Subaru. Името му също гордо стои на върха на почетния списък на рали Финландия. Само той и неговият колега и сънародник финландец Маркус Грьонхолм победиха в домашното си рали по седем пъти.

Роден в Йоенсуу в Източна Финландия, Микола започва рали кариерата си на 21-годишна възраст в местни състезания с Volvo. Той стана известен в началото на 70-те години, когато се създаваше световния рали шампионат за производители.

Микола стана първият чуждестранен пилот, спечелил източноафриканското рали Сафари, година преди началото на WRC през 1972 г. с Ford Escort. До тогава кенийското Сафари се печелеше само от местни пилоти.

Голяма част от първите успехи на Микола бяха с Ford. Той помогна на марката да спечели първата си световна титла през 1979 г. Тогава обаче той пропусна титлата при пилотите само с една точка зад Бьорн Валдегард.

След като през 1980 г. отново завърши на второ място, този път след Валтер Рьол с Opel, Микола премина в Audi през 1981 г. и беше в във вихъра си с колата, направила революция със задвижване на четирите колела в ралитата. Първата му победа с кола със задвижване на четирите колела беше на рали Швеция през 1981 г. Спечели световната титла през 1983 г.

Следваха още много успехи. Микола остана с марката през цялата ера на група B до 1987 г . Помогна за титлата на производителите от 1984 г. в годината след успеха на пилотите с Audi Quattro A2.

След това Микола се премества в Mazda през 1988 г. Въпречи „че е ссъвсем близо до победата, той вече  няма друго спечелено рали от световния шампионат.  През 1991 г. той се пенсионира, но след това направи кратки изяви за Mazda, Toyota и Subaru.

Последната му поява на рали беше на рали Lake Superior Performance  през 2017 г., където той караше Ford Escort Mk1 като кола на сигурността. 

Съболезнования на семейството и приятелите на Микола.