Една от легендите на рали спорта Хану Микола, постигнал блестящи победи за Ford и Audi, почина в вчера на 78 години от рак.
Микола е спечелил 18 ралита от световния шампионат. Той е най-известен с постиженията си с Audi. С тази кола той взе 11 победи и световната си титла – първата за автомобил със задвижване на четирите колела в историята на световния рали шампионат.
По време на дългата си кариера той има 123 старта на WRC. Кара също за Ford, Toyota, Mazda и Subaru. Името му също гордо стои на върха на почетния списък на рали Финландия. Само той и неговият колега и сънародник финландец Маркус Грьонхолм победиха в домашното си рали по седем пъти.
Роден в Йоенсуу в Източна Финландия, Микола започва рали кариерата си на 21-годишна възраст в местни състезания с Volvo. Той стана известен в началото на 70-те години, когато се създаваше световния рали шампионат за производители.
Микола стана първият чуждестранен пилот, спечелил източноафриканското рали Сафари, година преди началото на WRC през 1972 г. с Ford Escort. До тогава кенийското Сафари се печелеше само от местни пилоти.
Голяма част от първите успехи на Микола бяха с Ford. Той помогна на марката да спечели първата си световна титла през 1979 г. Тогава обаче той пропусна титлата при пилотите само с една точка зад Бьорн Валдегард.
След като през 1980 г. отново завърши на второ място, този път след Валтер Рьол с Opel, Микола премина в Audi през 1981 г. и беше в във вихъра си с колата, направила революция със задвижване на четирите колела в ралитата. Първата му победа с кола със задвижване на четирите колела беше на рали Швеция през 1981 г. Спечели световната титла през 1983 г.
Следваха още много успехи. Микола остана с марката през цялата ера на група B до 1987 г . Помогна за титлата на производителите от 1984 г. в годината след успеха на пилотите с Audi Quattro A2.
След това Микола се премества в Mazda през 1988 г. Въпречи „че е ссъвсем близо до победата, той вече няма друго спечелено рали от световния шампионат. През 1991 г. той се пенсионира, но след това направи кратки изяви за Mazda, Toyota и Subaru.
Последната му поява на рали беше на рали Lake Superior Performance през 2017 г., където той караше Ford Escort Mk1 като кола на сигурността.
Съболезнования на семейството и приятелите на Микола.
ДРУГИ
Готвят алтернативни отсечки за рали „Швеция“
М-Спорт търси пилоти с ограничена програма
Тойота: Очакваме Кале да се бори за титлата
МОТО СПОРТ
Чейс Секстън доминира в началото на суперкроса в Анахайм
Календар на Европейския шампионат по мотокрос FIM Europe 2025
Без промяна в цветовете на номерата за новите класове в BG X-Enduro Championship
Mотокрос 2025 стартира с високи скорости и зрелищни трасета
MotoGP: Honda разчита Мир да запази мотивацията си
АВТО СПОРТ
Верстапен с наказание в първия си старт за 2025
Сена все още е пилот №1 на дъжд във Формула 1
Готвят алтернативни отсечки за рали „Швеция“
М-Спорт търси пилоти с ограничена програма
Алпин Рио Хиракава ще кара в тренировките за Гран при на Япония