Галерия на шампионите: Куартараро – новият крал на MotoGP

Стефан Илиев



Фабио Куартараро е новият световен шампион в MotoGP. El Diablo (Дяволът), както го наричат сложи кралската корона два кръга преди края, на Гран при на Емилия Романя. Куартараро стартира 15-и на решетката, за да финишира 4-и. Прекият му конкурент за титлата .- Франческо Баная (Ducati Lenovo) катастрофира, след като водеше в състезанието. Куартараро стана първият французин, световен шампион във висшия клас и първият пилот на Yamaha, който грабва титлата от 2015 г. насам. Но нека да проследим пътя му до короната при кралете.

Новият крал на MotoGP Куатараро е на четири години, когато баща му Етиен, бивш шампион на Франция в 125 куб. см, му подарява Yamaha PW50. Това е позната история за бъдещите пилоти на MotoGP. Въпреки че възходът на Quartararo ще се окаже в стратосферата, определено той има няколко предизвикателства и трудни сезони по пътя.

С първия си мотор той започна да кара по различни мини писти около родния си регион Прованс-Алпи-Лазурен бряг. Така поставя и овладява основите, преди да замине за Италия и Испания. И успехът започва рано: титлите в 50, 70 и 80 куб. см в каталунския шампионат и титлата Pre-Moto3 в средиземноморския шампионат показват обещаваща кариера. След като младият французин пристигна в CEV Repsol на ФИМ, или испанския шампионат Moto3, точно тогава това обещаващо качество избухна в нещо много по-голямо.

Спечелването на серията, която сега се превърна в Световно първенство за юноши на ФИМ Moto3, е едно от най-големите постижения за младия талант. Той стана най-младият, който взе титлата през 2013 г., а след това защити короната си година по-късно. Това позволи на Куартараро да се премести в клас Moto3 по-рано от позволеното. Когато го направи, като остана с цветовете на Estrella Galicia 0,0, инерцията за младия французин продължи.

Куартараро дебютира в Moto3 със 7-мо място в Катар през 2015 г.

И му отне само още едно състезание, за да се качи на подиума, тъй като зае второ място в Тексас. Последваха още два финала в топ 6, бе на първа позиция в Херес и се върна на подиума на TT на Ассен. Нарекоха го „Новия Маркес“, но това бе само в началото. Много скоро той си извоюва самостоятелен стил, наречен Куартараро. Особено с натиска, който налага над конкурентите в някои завои.

По-късно през същия сезон обаче, първото ключово предизвикателство в кариерата му в Гран при.  El Diablo падна и счупи глезена си в Мизано. Това означаваше, че той пропусна повечето от последните състезания за годината. Завърна се само във Валенсия, но не отбеляза успех. Така Фабио завърши годината на 10-то място, като направи солидно впечатление, но не показа доминацията, очаквана след шеметния му път към световното първенство.

За 2016 г. имаше промяна. Куартараро премина в Leopard Racing заедно с Жоан Мир и Андреа Локатели. Отборът обаче използваше KTM. Това се оказа допълнително предизвикателство, към което да се адаптира, тъй като французинът като новак караше Honda. Фабио продължи да трупа точки, но само шест пъти влезе в топ 10, без подиуми. Славата от ранния му успех отстъпи място на по-труден период. Но El Diablo продължи напред.

В този момент, беше необходима по-сериозна промяна на посоката.

В света на Куартараро влезе Ерик Мае, който се качи на борда като новия мениджър на пилота. Той започна да изгражда основите на бъдещия носител на короната във висшия клас. За 2017 г. Куартараро премина към Moto2, поемайки ново предизвикателство с по-голям мотоциклет.

Започна добре, със 7-о място при дебюта му в средния клас в Катар. Това бе същият резултат, който в Moto3 предвари първия подиум скоро след това. Но този път нямаше подиум и 2017 г. бързо се превърна в най-трудния му сезон досега. Кулминацията за отбора на Понс и Куартараро бе, че се разделиха за 2018 г.

Във възхода на El Diablo се появи друга ключова фигура – Лука Боскоскуро. Куартараро се премести в отбора на Speed ​​Up с Боскоскуро начело за 2018 г. И това начинание в Moto2 всъщност започна зле, дори по-зле: 20-то място в Катар и 22-о в Аржентина… Но след това започна прогресът: 15-ти в COTA, 10-ти в Херес, 8-ми в Льо Ман… 11-ото място в Муджело прекъсна модела, но това беше резултат, с който Фабио отново се пробуди.

В Каталуния звездите се изравниха. В събота французинът взе първата си поппозишън в Moto2, а в неделя той отприщи първото наистина доминиращо представяне в кариерата си в Гран При, включително с най-бързата обиколка. №20 нямаше конкуренция и той взе първата си победа в Гран при с близо 2,5 сек. преднина. След това на Асен, също взе още един подиум. Завръщането на стълбичката и първата победа бяха чакани много време, но моментът не можеше да бъде по-перфектен.

По времето, когато Куартараро спечели тази победа, имаше разделение между онези, които чакаха успеха, които го смятаха за неизбежен, и тези, които са отписали французина. Новият екип на Petronas Yamaha SRT и шефът на Yamaha Лин Джарвис определено не бяха от последните и в Силвърстоун всичко стана официално: Куартараро ще се присъедини към MotoGP през 2019 г. Така той завърши сезон 2018 в Moto2 със солидни постижения и след това напусна междинният клас, за да влезе в MotoGP.

Останалото е история, развила се по най-добрия възможен начин.

С темпото, което Куартараро наложи от началото на зашеметяващия си дебютен сезон, накара съмняващите се в него да замълчат. Бързо и последователно, и някак си изглеждащо лесно, пилотът с №20 установи очаквано присъствие. На Херес стана най-младият пилот, заел първа позиция. В последствие зае още пет първи позиции през  този сезон. Той се опъна на тогавашния седемкратен световен шампион Марк Маркес в някои невероятни дуели в последната обиколка. Е, Куартараро не победи Маркес,  но направи живота му впечатляващо по-труден. Със седем подиума французинът завърши годината пети, стана Новак на годината и взе титлата за най-добрия пилот на независим отбор. Фабио Куартараро беше пристигнал.

През 2020 г. започна с мечтана двойна победа в Херес. Пилотът на Yamaha изглеждаше човекът, който трябва да печели. Но след някои обрати, едва Барселона El Diablo се върна на върха. Имаше още няколко запомнящи се битки по-късно. Короната обаче спечели Жоан Мир във Валенсия. Куартараро прекара зимата като рестартира и презареди, но се и закле да изглади грешките си и да се бори отново за короната.

Освен това, той се включи в заводския отбор – Monster Energy Yamaha MotoGP.

Фабио дойде на мястото на Валентино Роси в тима, като започна нова глава в кариерата си с фабричното облекло на Yamaha. Започна с подиум в Катар, а седмица по-късно, пак в Доха вземе първата си победа за годината. В Портимао той беше в собствена лига за още една победа. След това на Херес обаче се появи позната за всички елитни пилоти травма в ръката, наречена „arm pump“. Операцията преди домашната му Гран при не беше най-доброто решение, но все пак El Diablo взе подиум на Льо Ман и след това още една победа в Муджело.

На Барселона се случи драмата с разкопчания екип, но с 10 точки и после с подиума в Германия, предопределиха победата при Асен. Така Фабио почива спокойно на върха. Следващата битка беше Щирия – територията на Ducati и KTM. Но все пак, с един подиум и след това 7-о място на същата писта, Куартараро държеше здраво козовете в свои ръце.

Падокът се върна в Силвърстоун. Измина известно време, откакто MotoGP не се бе състезавала на британската писта и не е била най-силната писта на Куартараро. Но през 2021 г. беше различно. Французинът доминираше, взе 25 точки и отново увеличи преднината си. В Арагон Куартараро пое малко повече риск, за да изтласка основния съперник Баная в Мизано, но се задоволи с второто място. След това бе втори и в Тексас, след Маркес, но пред Баная.

Така се стигна до мачпойнта на Гран при на Емилия-Романя.

С предимство от 52 точки, стартирането от 15-о място и първата позиция на Баная не бе идеалният сценарии.  Куартараро запази спокойствие и продължи щурма напред. Е, нямаше да е достатъчно, ако Баная не беше катастрофирал. Но възможностите на пилота на Ducati бяха малко над границата, а Куартараро си гарантира короната две състезания преди края.

С пет победи, десет подиума и страхотен сезон на скорост, Фабио Куартараро е световен шампион по MotoGP за 2021 г.!

Факти за Куартараро

Първа Гран при: Катар 2015, Moto3

Първа полпозишън: Херес 2015, Moto3
Първи подиум: Остин 2015, Moto3
Първа победа: Барселона 2018, Moto2
Гран при: 116 (49 в MotoGP)
Победи: 9 (8 в MotoGP)
Подиуми: 24 (20 в MotoGP)
Първи позиции: 18 (15 в MotoGP)
Най-бързи обиколки: 10 (9 в MotoGP)
Световни титли: MotoGP (2021)

Кариера в световния шампионат:

2015: Moto3 – 10-и, Honda, 13 старта, 92 т.
2016: Moto3 – 13-и, KTM, 18 старта, 83 т.
2017: Moto2 – 13-и, Kalex, 18 старта, 64 т.
2018: Moto2 – 10-и, Speed Up, 18 старта, 138 т.
2019: MotoGP – 5-и, Yamaha, 19 старта, 192 т.
2020: MotoGP – 8-и, Yamaha, 14 старта, 127 т.
2021: MotoGP – 1-и, Yamaha, 16 старта, 267 т.

 





Next Post

ERC: Андреас Микелсен с Skoda Fabia Rally2 Evo печели втора корона за 7 дни

Андреас Микелесн с Skoda Fabia Rally2 Evo спечели втора международна титла за седем дни. След като спечели короната на WRC2 от световния рали шампионат на ФИА (WRC) миналия уикенд, норвежецът […]