Кралят на скоростта се завърна на мотоциклетната сцена. Днес беше представен новият Suzuki Hayabusa за 2021 г. Така Соколът скитник възкръсна като Феникс от пепелта.
През декември 2018 г. от Suzuki обявиха, че спират продажбите на Hayabusa след царуване от две десетилетия. Дали това бе краят? Тогава сякаш „погребахме“ кралят на скоростта. Сега обаче Hayabusa сякаш възкръсна и изглежда по-млад от всякога.
Да, Suzuki не искаше да убие Hayabusa или Busa през 2018 г. Но в Европа „крилата“ бяха подрязани, заради правилата за емисиите.
Последното поколение на мотоциклета беше сертифицирано само по стандартите Euro3. Откакто Euro4 беше въведено през 2016 г., бе последното броене, като квотата на Suzuki за модела бе разрешено да останат в продажба до две години след въвеждането на правилата. Не се появи модел с Euro4 и моторът трябваше да бъде изтеглен от продажба.
Сега Suzuki Hayabusa се завръща, напълно преработен, запазвайки духа и голяма част от характера на стария модел, но с чисто нов външен вид и двигател, който изцяло прескочи Euro4 и вече отговаря на стандарта на Euro5.
Добрата новина за феновете на Busa е в спецификацията на модела от 2021 г.
Има две отделни предишни поколения на мотоциклета – оригиналният модел от 1999 г. със 173 к.с. и обновения от 2008 г. с по-висок обем от 1299 на 1340 куб. см и увеличена мощност до 195 к.с. Ако някой се е надявал, че от тогава досега ще има впечатляващо повишаване на мощността, се лъже. Моделът за 2021 г., е удушен от изискванията за емисии, достига върхова мощност 190 к.с. (140 кВт) и 9700 об / мин.
Не си мислете, че в Suzuki не са умували върху различни варианти.
Сред тях са включително шестцилиндров двигател, по-голям обем от четирицилиндровия и дори турбо версия на мотоциклета. Suzuki обаче избра да запази същия 1340-кубиков двигател с четири цилиндъра с дизайнерски корени в оригиналния модел от 1999 г. и да използва същият 81 мм диаметър и 65 мм ход на буталото, който беше представен през 2008 г.
Заради правилата на Euro5, спадът на мощността беше почти неизбежен. Въртящият момент, който преди достигна своя пик от 154 Нм при 7200 об/мин., сега достига 150 Нм при 7000 об/мин.
От Suzuki обаче казаха, че подобрената мощност и реакция на преработения двигател се усеща толкова бързо, колкото старата версия, освен в самия горен край на оборотите. Максималната скорост на новия модел, както всеки Hayabusa, с изключение на първите версии, е електронно ограничена до 295 км/ч.
Не само двигателят е познат като архитектура на феновете. Шасито на мотора за 2021 г. също е пренос от преди.
Практически е с непроменен основен дизайн от оригиналния модел през 1999 г. Това никак не е лошо, тъй като Hayabusa винаги е бил най-добрият за управление мотоциклет в сегмента. Сега е актуализиран с окачване и ходова част от спецификации за 2021 г., но няма причина двойната рама да се променя.
Всеки ще попита: „Като дизайнът на двигателя и шасито са запазени, какво е новото?“ Отговорът е – много.
При обема на двигателя от 1340 куб.см, разпределителните валове са препрофилирани, пружините на клапаните са нови и има по-голямо повдигане на изпускателните клапани. Нови са бутала, биелите, буталните щифтове, преработен е и коляновия вал. Нов е съединителя и трансмисията е с куикшифтър – бърз превключвател нагоре и надолу.
От Suzuki твърдят, че въпреки по-ниските мощност и въртящ момент, новият мотор е по-бърз от всякога.
Моделът за 2021 г. достига 100 км/ч. от място за 3,2 секунди, 0,2 сек. по-бързо от второто поколение и 0,1 сек. по-бързо от оригиналния модел. Времето от 0 до 200 метра също намалява до 6,8 сек. (съответно 6,9 сек. за 2-ро поколение, 7,1 сек. за 1-во).
Новата изпускателна система е направена така, че да отговори на изискванията на Euro5 и да намали теглото. Теглото с течностите на новия мотоциклет е спаднала от 268 кг от предишния модел на 264 кг за версията от 2021 г.
От страна на електрониката, Hayabusa за 2021 г. получава нови вторични инжектори, които впръскват допълнително гориво, за да подобрят пулверизацията при ниски до средни обороти. Промени има и в дроселната система. Suzuki беше лидер във въвеждането на множество режими на каране. Това стана с въвеждането на SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) на Hayabusa още през 2008 г.
Версията на системата на новия модел е доста по-съвременна.
Наречена SDMS-α, тя е с три предварително зададени опции, всяка от които променя режима на мощност, контрол на сцеплението, управление на повдигането на предното колело, контрол на спирачката на двигателя и настройки за бързо превключване, плюс три настройки, дефинирани от потребителя.
Както бихте очаквали през 2021 г., системата показва своя режим на TFT дисплея. От Suzuki обаче не са си изкушили да се възползват от големите екрани, използвани на много други съвременни мотори. Вместо това фирмата се придържа към двата големи аналогови уреда, но с цветен TFT екран между тях, за да покаже цялата допълнителна информация.
Пакетът за електроника на 2021 Hayabusa също включва целия комплект за мотоциклет от висшия клас, като шестосен IMU и ABS в завой, всички с опции и настройки. Има и круиз контрол и комбинирана спирачна система, контрол на повдигане на задните колела, контрол на потегляне по наклон, бутон за стартиране с едно докосване и помощна система за ниски обороти.
Шасито е същото като преди, но то разполага с ревизирана подрамка на седалката, която отрязва 700 грама от теглото.
Използват се актуализирани версии на 43-милиметровите вилки и амортисьор на предишния модел. Brembo предоставя своите апарати Stylema за предните спирачки, захващащи дискове 320 мм, с 10 мм по-големи от преди и с нови ребра за подобряване на охлаждането. Колелата са от нови сплави със седем спици, обути в специално разработена гума Bridgestone Battlax Hypersport S22.
Целият пакет е обвит в нов стил, но носи много традиционни реплики на Hayabusa. Той изглежда по-елегантен и по-малко аеродинамичен от предишните. Както е преди, аеродинамичният тунел е използван, за да се гарантира, че въпреки направените стилни промени, за да изглежда моторът по-добър, той цепи въздуха също толкова ефективно, колкото преди.
По-високият екран и решетките, приближени до ездача, подобряват комфорта. Както се очаква, цялото осветление е LED. Предните мигачи, монтирани в традиционното място на Hayabusa отвън на въздухозаборниците, сега включват и габаритни светлини. Така същите блокове могат да светят в оранжево или бяло в зависимост от предназначението им. Широкият заден светлинен блок с вградени индикатори допълва пакета.
ДРУГИ
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
Историческата офроуд марка OSSA се завръща през 2025 с електрически ендуро велосипед?
Първи поглед: AXP Racing Xtrem за Stark Varg
МОТО СПОРТ
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
Мотокрос календар 2025 на БФМ
КТМ има 3 милиарда евро дългове?
2025 KTM EUROPE ADVENTURE RALLY ще вилнее в Румъния
АВТО СПОРТ
Серхио Перес напуска Ред Бул след края на сезона във Формула 1
DEFENDER: Официален автомобилен партньор на Дакар от 2025 Г. и участник от 2026
Проблемите на Люис Хамилтън в Мерцедес не притесняват ръководителите на бъдещия му отбор Ферари
Верстапен заяви, че е „загубил всякакво уважение“ към Ръсел след изслушването на стюардите в Катар заради инцидента в квалификацията
Статистика след старта за Гран При на Катар във Формула 1