На всяко от последните си четири участия на Дакар, Кевин Бенавидес с Honda винаги е печелил поне една специална отсечка, с изключение на изданието за 2020 г.. Днес аржентинецът продължи тази традиция, въпреки падане и контузия на носа. Кевин финишира с повече от седем минути преди Ксавие Де Соултре с Husqvarna. Така пилотът на HRC поведе в генералното класиране, 2:31 мин. пред французина.
Жинел де Вилиерс с Toyota е сред най-опитните пилоти на Дакар. Успя да избегне многото подводни камъни на етап 5, за да спечели етапната победа. Зад волана на своята Toyota, южноафриканецът поведе на първата контрола и не изпусна лидерството. Той завърши 456-километровия специален етап на 58 сек. пред сънародника си Брайън Барагванат със Century, който отново бе на подиума след второто място в пролога.
След тежка катастрофа вчера, в болница в Рияд бе настанен Кей-Си Сантош. 37-годишният състезател на HERO е поставен в изкуствена кома и е в стабилно състояние, съобщиха световните агенции. Нидерландският мотоциклетист Паул Спиерингс и италианецът Маурицио Джерини – двамата с Husqvarna са оказали първа помощ на своя колега до пристигането на медицинския хеликоптер. Сантош има три завършени участия на рали Дакар, но миналата година се оттегли след смъртта на своя португалски съотборник Пауло Гонсалвеш.
Петият етап отново бе труден. Състезателите се отправиха от Риад към новия лагер на Ал Кайсумах по специален етап от 456 км по разнообразен терен, включително пясък, дюни, но и по скалиста местност.
Бенавидес бе най-бърз на първата контрола и поведе. Той обаче бе само на 7 сек. преднина пред съотборника си Хосе Игнасио Корнехо. Хоан Бареда бе 3-и на 17 сек. До момента Де Солтре загуби повече от минута.
Навигацията бе жесток бич за мотористите в етапа. Пабло Кинтанила с Husqvarna хвана грешната посока.
След 20 км чилиецът бе направил отклонение от почти 2 км, от което загуби приблизително 13 мин. на първата контрола. Същото стана и с Хоан Бареда. Той хвана заобиколен път, преди да се присъедини отново към маршрута след 74 км. Загуби 17 минути. Адриен ван Беверен и неговият съотборник Франко Кайми с Yamaha също поеха в грешна посока след 65 км и загубиха ценно време.
Начо Корнехо избегна подводните камъни в началото на етапа и поведе на втория контролен пункт. След него бе Де Соултре на 5:27 мин., а Бенавидес бе трети на 5:35 мин. След 121 км Корнехо все още бе лидер, но на 4:17 мин. пред Кевин Бенавидес.
Трети бе Лучано Сантолино с Sherco, който отпадна от ралито миналата година заради контузен лакът.
Точно зад него бе Де Соултре – 4-и. Корнехо водеше около 200 км. Ездачът на Honda бе на 2:25 мин. пред съотборника си Бенавидес и 5:27 мин. пред Сантолино. Победителят от 2017 г. Сам Съндърланд с КТМ обаче се завърна с атака и бе на 7:43 мин. зад лидера. Той продължи щурма си. Супер Сам изпревари Де Соултре и след 250 км вече бе на 5:23 мин. зад Начо Корнехо.
Корнехо сякаш се виждаше победител след контрол над първите 250 км. Друго обаче си мислеше Кевин Бенавидес, който излезе начело след 292 км и имаше минута преднина пред Корнехо. Сантолино бе 3-и на 2 минути пред Сам Съндърланд.
Тоби Прайс изненада всички. Пилотът на KTM стана 5-и. Така Бенавидес задържа първмото място, спечели етапи и поведе в класирането. След него бе Корнехо на минута. Чилиецът излезе на 3-о място в общото класиране след Бенавидес и де Соултре. Тоби Прайс стана 3-и, следван от Сантолитно и Съндерланд, които оформиха петицата.
Фаворитите при автомобилите също страдат от навигацията. По-специално двамата – Карлос Сайнц и Себастиен Льоб се загубиха. Новакът Хенк Латеган, който бе отличен на предишните два етапа изостана, защото сложи допълнителни 20 км.
Жинел де Вилерс обаче бе във върхова форма и го доказа след първите 43 км. Южноафриканецът участва в 18-ия си Дакар и винаги е демонстрирал постоянство. Той поведе с 2:07 мин. пред холандеца Ерик Ван Лун.
Стефан Петерхансел пък загуби почти пет минути, докато Насер Ал-Атия почти шест. Дори местната звезда Язед Ал-Раджи имаше проблеми с навигацията в началото. Той напусна правилния маршрут малко след старта.
Латеган претърпя инцидент и счупи ключицата си при катастрофата и бе закаран с хеликоптер до Рияд. Навигаторът му Брет Къмингс е невредим.
Нани Рома участва в своя 25-ти Дакар и се активизира. Съотборникът на Льоб в Prodrive бе на 4:27 от Де Вилиерс. Самият Льоб загуби половин час в първите километри, а на втория контролен пункт бе с два пъти повече пасив.
Спарингът между първите двама в генералното класиране продължава. Малко предимство имаше Насер Ал-Атия, който водеше на Стефан Петерхансел след 121 км. И двамата обаче бяха на повече от 10 минути след Де Вилиерс. „Мистър Дакар“ обаче удвои усилията си и спечели две минути над Насер Ал-Атия. След 197 км французинът вече е на 8 мин. зад Toyota –та на Де Вилиерс. Намеренията на Петерхансел са ясни – да се възползва от недостатъците на основните си съперници, за да отвори аванс в общото класиране. Така бе до финала, където Петерхансел бе на 2 мин. пред арабина и вече е с 6:11 мин. пред Ал-Атия в общото класиране.
Зад волана на Peugeot 3008 с 2 задвижващи колела, Халид Ал-Касими се изкачи нагоре в класирането. След като стартира 24-ти, след 155 км, той изостава от Де Вилиерс с 18 минути.
Де Вилиерс имаше 4:45 мин. преднина пред другата Toyota на Ерик Ван Лун. Орландо Теранова от X-Raid Mini бе на 6:53 мин. зад южноафриканеца. Нани Рома се срина с две позиции и бе на 30 секунди пред Мартин Прокоп.
След навигационни грешки вчера Матийо Серадори отново преживява нещастие. Французинът получи повреда и трябваше да изчака екипа му да пристигне, за да го ремонтират. Това бе тежък удар за водача на Century.
Де Вилиерс бе недостижим, но втори стана Мартин Прокоп на повече от 7 мин. зад южноафриканеца. Ван Лун загуби повече от 13 мин. и стана 9-и, а Рома се изкачи на трето място пред Брайън Барагванат. На 56 км от финала Брайън Барагванат си възвърна втората позиция след своя сънародник Жиниел Де Вилиерс. Стефан Петерхансел бе 3-и на 5:25 мин. пред Ал-Атия, а четвърти стана Мартин Прокоп.
При камионите Андрей Каргинов с КамАз предприе мощна атака и след 300 км в етапа поведе. Той бе на една минута от Алексей Вишневски с MAZ, която до финала стана 2:42. Трети в етапа бе Дмитрий Сотников с КамАз на 3:41 мин. Той запазва лидерството във временното класиране с огромната преднина от 1.29:19 часа пред Вишневски и 1.58:36 пред Каргинов.
Снимки ASO
ДРУГИ
AIT Racing Team търси механици за 2025
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“