Кевин Бенавидес с Honda спечели 43-ото издание на рали Дакар. Той триумфира днес в Джеда след 12 изтощителни етапа. Това е първа победа в кариерата на аржентинеца.
При автомобилите първи на финала пристигна екипажът Стефан Петерхансел и Едуар Боланже с Mini. „Мистър Дакар“ триумфира за рекордния 14-и път в най-голямото рали-рейд приключение. Първият успех на Петерхансел е точно преди 30 години – през 1991 г. с мотоциклет.
Мануел Андухар с Yamaha постигна победа при ATV-ата.
Това е първи успех в ралито за аржентинеца, след като от дебюта си през 2018 г. той непрекъснато показва прогрес в изпитанието. Заедно с успеха на Бенавидес при мотоциклетите, Аржентина постигна успех в две от категориите в 43-ия Дакар.
Триумфът на Бенавидес и на Monster Energy Honda е още по-впечатляващ, тъй като победата е двойна. Втори финишира Рики Брабек, който спечели състезанието миналата година.
Така заводският екип на HRC постигна втора поредна победа. Това е доказателство за превъзходните качества на мотоциклета Honda CRF450 RALLY. За първи път Кевин Бенавидес спечели короната в Дакар. В последните три етапа чилиецът контролираше състезанието и успя да победи. Той финишира на 4:56 мин. пред Рики Брабек.
За първи път Honda постига двойна победа от доста години насам. Последният дубъл на финала бе успех бе през 1987 г. Тогава първи стана Сирил Невю, а втори Еди Ориоли. Франко Пико, който и днес се състезава, завърши четвърти.
Машините на Honda доминираха в цялото състезание. И четиримата пилоти на заводския отбор спечелиха етапи и бяха начело в класирането. Това важи и за двамата отпаднали от надпреварата – Начо Корнехо и Хоан Бареда.
Последният специален етап се оказа формалност за Кевин Бенавидес! Аржентинецът трябваше да отвори пътя в последните 225 км.
След като изпревари основния си съперник Сам Съндърланд, наложи светкавично темпо до финала. То му бе нужно, за да се бори и със съотборника си Рики Брабек. Двамата съотборници позволиха на Honda да заеме първите две места на последния подиум. Етапната победа бе за Брабек, който спечели пролога и още два етапа. Бенавидес завърши втори, на 2:17 мин.- от съотборника си.
Трети, но на 15:57 мин. финишира заводския пилот на КТМ Сам Съндерланд. След него бе новакът в екипа на КТМ Даниел Сандърс. Това донесе на австралиеца и трофея за най-бързия новак в тазгодишния Дакар. Австралиецът завърши на повече от 20 минути след победителя в последния етап Брабек. Пети стана Скилър Хаус с КТМ на 52:33 мин., а 6-и – Лоренсо Сантолино с Sherco на 58:30. На 17-о място финишира най-бързата дама с мотоциклет – Лайя Санц с GASGAS.
И в последния ден продължи кошмарът за Yamaha! След отпадането на Рос Бранч, Франко Каими, Андрю Шорт и Джейми Маккнини, последният оцелял от заводския тим от Ивата – Адриен Ван Беверен спря в етапа. След 30 минути езда той получи технически проблем.
Вече 14-кратният победител в Дакар Стефан Петерхансел издържа и на последните атаки на своя основен съперник, както и на тези през всичките две седмици от ралито – дуетът Насър Ал-Атия – Матйо Бомел с Toyota.
Те завършиха на 13:51 мин. от Мистър Дакар. Трети на подиума стъпиха Карлос Сайнц и Лукас Крус на 1.00:57 ч. Победата в последния етап спечели Карлос Сайнц, а Ал-Атия бе втори. Трети бе Петерхансел, но на 2:53 мин. от победителя. Така опитния пилот не позволи на катареца да стопи драстично разликата.
На четвърто място се нареди полякът Якуб Пшигонски с немския си навигатор Тимо Готшшлак с Toyota. На 5-о място се нареди друг опитен пилот в Дакар – Нани Рома с копилот Александър Винок с BRX Prodrive. Шести станаха руснаците Владимир Василиев и Дмитро Циро с Mini.
При леките превозни средства в Джеда триумфира Франсиско Лопес с Can-Am.
Да последно чилиецът се бори с американския си съперник Остин Джонс също с Can-Am. На финала разликата между двамата бе 17:23 мин. Трети стана полякът Арон Домзала със същото возило. Последният етап спечели британският рали специалист Крис Мийк. Това бе втората му етапна победа. Британецът завърши етапа на повече от 3 минути пред Кристина Гутиерес и Рейналдо Варела.
При камионите пета поредна победа спечелиха КамАз. Този път короната сложи Дмитрий Сотников.
Нещо повече – руският камионджийски тим постигна торен успех. Сотников имаше преднина от 40 минути и само трябваше да я защити в последния етап от другия претендент – Антон Шибалов. На финала в последния етап първи пристигна чехът Мартин Мачик с Iveco. На минута бе Шибалов, а на още минута – победителят Сотников. Тройката на КамАз допълни ветеранът Айрат Мардеев.
След 12 специални етапа и повече от 8000 км, до финала достигнаха 193 превозни средства във всички категории от 286 стартирали. От финиширалите в 43-ото издание на Дакар са 63 мотоциклета, 11 ATV-та, 49 авотмобила, 41 леки превозни средста (бъги) и 29 камиона. Нещо повече, 19 състезатели, които трябваше да се оттеглят от надпреварата, продължиха по формулата Dakar Experience. Това им позволи да продължат надпреварата до финала в Джеда.
Снимки ASO
ДРУГИ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
КТМ обяви, че разширява академията си
Белгиец спечели Рали Акрополис
МОТО СПОРТ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
КТМ обяви, че разширява академията си
AMA National Enduro: Първа победа за 2024 г. за Стюард Бейлър в “Wiseco Flying W National”
Ендуро Екстрийм Ботевград дадоха информация за състезанието на 21-22 септември
АВТО СПОРТ
Нови четири рекорда на драга във Видин по време на Третия кръг от Републиканския шампионат по драг рейсинг
Кърджали и Джебел стават арена на офроуд състезание в края нa септември
Белгиец спечели Рали Акрополис
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес