октомври 12, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Дакар 2021: Ден преди финала победи на Ал-Атия и Съндърланд

Сам Съндърланд с КТМ го направи! Британският мотоциклетист спечели първата си етапна победа от 2019 г. насам. Пилотът постигна страхотен успех, като проби блокадата на Honda, издърпа удобна преднина пред звездата на Husqvarna Пабло Кинтанила, за да триумфира на финала в Янбу.

При автомобилите Насър Ал-Атия постигна шестия си успех в етап за годината! Въпреки че загуби почти 3:30 мин. в началото на етапа, пилотът на Toyota поддържаше високо темпо, за да изпревари съперника си Стефан Петерхансел на финала. Въпреки това, Ал-Атия все още е на четвърт час след французина в общото класиране.

Единадесетия специален етап днес бе най-дългият за Дакар 2021. Той включва 511 състезателни километра и едва 50 км етап на връзка. Колоната тръгна от Ал-Ула. Новият бивак е разположен в Янбу.

При мотоциклетистите се случиха много сътресения.

Рики Брабек бе първи по трасето, следван от основния си съперник Кевин Бенавидес, двамата съотборници в Honda. Хоан Бареда, третият пилот на HRC също се активизира. Активизираха се обаче и от КТМ. Два етапа остават до края и там очевидно заложиха – всичко или нищо. Двамата – новакът Даниел Сандърс и Сам Съндърланд излязоха на първия контролен пункт. Поведоха на триото на HRC – Бенавидес, Бареда и Брабек. Седем състезатели бяха в една минута!

Пабло Кинтанила с Husqvarna, подгласник на Брабек през 2020 г., има само един подиум тази година. Той обаче предприе атака и излезе пред Сандърс. Адриен ван Беверен, единственият официален пилот на Yamaha, останал в състезанието, имаше трудности и отстъпи повече от пет минути на Сандърс. Устремът на Кинтанила също бе спрян и той остана 4-и на втората междинна контрола. Пред него бяха Сандърс, Бареда и Брабек.

Хоан Бареда допусна непростима грешка за опитен пилот като него. Испанецът не спря на пункта за зареждане с гориво и продължи в специалния етап.

Това означаваше или голямо наказание след финала на етапа. Другият, по-реален риск е Бареда да остане без бензин. Което и стана. Бареда свърши бензина след 267 км! Това съсипа състезанието на ветерана в ралито. Испанецът завърши приключението Дакар безславно. След като спря заради свършилия бензин, поиска преглед от медицинския екип. Той пък го закара до бивака Янбу.

Кевин Бенавидес бе на три минути пред Рики Брабек.  Двамата пилоти на Honda все още не бяха достигнали средата на етапа. Брабек обаче се отклони от трасето на 247 км в етапа и загуби ценно време.  Двамата подминаха закъсалия Бареда. Американецът се върна на правилния пит и погна своя съотборник. Брабек призна вчера, че Honda не дава заповеди на своите пилоти!

Даниел Сандърс се настигна Кевин Бенавидес след 260 км и се втурна да вземе първата си етапна победа. Съндърланд обаче не бе казал окончателната си дума. Той наложи своето темпо след 306 км, изпревари с 1:37 мин. Кинтанила и почти с три Бенавидес. Брабек з бе 6-и и загуби повече от 9 мин. от Съндърланд и по-важното – повече от шест  от Бенавидес!

Двамата мотоциклетисти на Honda караха заедно 100 км преди финала. Кевин Бенавидес обаче не намали шансовете си ден преди края на ралито. Той обаче остана едва трети в етапа – на 6 мин. от победителя.

А победителят бе Сам Съндерланд. Той финишира на 2:40 мин. пред Пабло Кинтанила, който за втори път тази година влиза в топ 3. На 6:24 мин. трети остана Бенавидес. На следващите две места бяха пилотите на КТМ – Сандърс на 8:34 и Матиас Валкнер на 9:27 мин. Брабек бе 6-и на 12:46 мин.

Лидер е Кевин Бенавидес, само на 4:12 мин. пред Сам Съндерлад и на 7:13 мин. пред Рики Брабек. И тримата имат шанс да постигнат победа. Всичко зависи от това как ще преминат през последния специален етап от 225 км от Янбу до Джеда.

При автомобилите победителят от вчера – Язед Ал-Раджи  с Toyota стартира първи в 11-ия специален етап.

Всички погледи обаче бяха насочени към дуела между Насър Ал-Атия и Стефан Петерхансел с Mini. Последният ще се стреми да спечели рекордната си 14-а победа в пустинното приключение. Все пак по трасето с меките дюни и няколко навигационни клопки всичко може да се случи.

Карлос Сайнц с Mini вече не храни илюзии, че може да победи. “El Matador” е на повече от час след съотборника си загуби време през първите километри. На първия контролен пункт обаче лидер бе Петерхансел, само на шест секунди пред Сайнц и на 39 сек. Шейх Халид Ал-Касими с Peugeot бе 4-и, като отстъпи на Сайнц с повече от 3:30 мин.  После обаче Сайнц и Ал-Атия загубиха време и с 2:48 мин. поведе Петерхансел.

Междувременно катастрофира Ромен Дюма. Той се удари  след 84 км на специалния етап. Французинът има повреда в едното рамо на окачването на автомобила си и очаква екипа си за помощ.

„Мистър Дакар“ бе пилотът, отварящ пътя на съперниците си. Авансът му в класирането обаче е достатъчно голям и той може да контролира нещата и най-вече Ал-Атия. След 306 км Петерхансел имаше повече от три минути преднина.

Санйц бе на почти пет. Шейх Халид Ал-Касими поведе след 362 км. Той дръпна на Петерхансел и Ал-Атия с малко повече от 1:10 мин. Сирил Депре показа отлично темпо и заема 4-а позиция на по-малко от 4 мин.  До финала обаче имаше още една промяна.

Тя дойде от Насър Ал-Атия, който от преследвач стана преследван. Той излезе начело и финишира първи. След него на 1:56 мин. финишира Петерхансел. Той се забави, тъй като спука гума. Сега, в утрешния специален етап от 225 км преднината му ще е 15 минути. Трети в етапа бе Сайнц на 2:26 мин. Четвърти стана Ал-Раджи, а 5-и стана Сирил Дерпре. Шейх Халид Ал Касими загубил преднината си на 60 км от финала на етапа, за да завърши 9-и.

Снимки ASO