Тоби Прайс е новият лидер в рали Дакар 2021 при мотоциклетистите. Австралиецът спечели първия етап от Джеда до Биша с дължина 345 км, от които 277 в специален етап. При автомобилите първи стана Карлос Сайнц, който победи съотборника си Стефан Петерхансел. Двамата обаче направиха страхотно каране в етапа.
Победителят в пролога, Рики Брабек с Honda имаше тежката задача да отвори трасето и да поведе специалния етап от 277 км. Той бе последван от съотборника си Хоан Бареда и впечатляващия новак в екипа на KTM Даниел Сандърс.
Неволите за Брабек започнаха още на 37-ия километър. Той отстъпи първата позиция на американеца Андрю Шорт с Yamaha с близо 12 минути на първата контрола. Бареда също загуби над 8 минути. След това начело излезе французина Ксавие де Солтре с Husqvarna.
На 135-ия километър обаче имаше нов лидер – Тоби Прайс, който бе на 38 сек. пред французина и на 45 пред Кевин Бенавидес с Honda.
Рики Брабек отстъпи с почти 18 минути по средата на етапа. Това е сериозен удар още в началото за действащия шампион, който изглежда започна защитата на титлата си с грешния крак. Бареда и Пабло Кинтанила с Husqvarna се справиха малко по-добре. Изостанаха с повече от 12 минути зад Тоби Прайс.
Ксавие Флик с Husqvarna има проблеми вече се натъкна на проблеми в първия си Дакар. Французинът катастрофира и изглежда си е наранил крака, но е успя да се върне на мотора си.
След 222 км в специалния етап, на 50 км от финала, Тоби Прайс контролираше колоната с 1:33 мин. Кевин Бенавидес. Ксавие Де Солтре бе на 3:02 мин. В топ 5 бяха и другите двама заводски пилоти на КТМ Матиас Валкнер и Сам Съндърланд.
Така Тоби Прайс спечели първия етап, като финишира първи в Биша. Двукратният шампион на Дакар е първият лидер в ралито за 2021 г. Кевин Бенавидес и Матиас Валкнер бяха другите големи победители за деня, след като завършиха съответно втори и трети. Аржентинецът бе на 31 сек. от Прайс, а австриецът на 32. Тримата вече задават темпото на тазгодишния Дакар.
Лош беше денят за Рики Брабек, който изостана на 18:32 мин. зад победителя Прайс. Съотборника му Бареда и Кинтанила също отстъпиха над 15 мин. Те нямат друг избор, освен да тръгнат в атака утре. Вторият етап е от Биша до Вади Ад-Давасир с дължина 457 км, от които в специален етап 228 км.
Сам Съндерланд стопи близо 5 минути изоставане в последните 50 км и финишира етапа на 2 минути след съотборника си. Пети бе испанецът Сантолино от заводския тим на Sherco, следван от Ксавие де Солтре – 6-и. Джон Трехос не може да продължи, след като падна и нарани дясната си китка. Катастрофата стана на 98 км. Това ще бъде второто ме отпадане от Дакар.
При четириколките или ATV-ата, етапът спечели Александър Жиро. Той трудно започна в началото,, но след това набра скорост и спечели първия етап, като изпревари всички останали в последните километри. Французинът победи опасен съперник като Джовани Енрико с 2:52 мин. и Пабло Копети с почти пет минути.
При автомобилите победителят в пролога Насър Ал-Атия отваряше трасето на волана на своята Toyota Hilux. Брайън Барагванат, голямата изненада от първия ден, бе след него.
Много скоро обаче начело излезе пилотът на Mini Стефан Петерхансел. Той бе с 23 секунди пред изключителния Халид Ал Касими и неговия Peugeot 3008 DKR и още 18 секунди пред Орландо Теранова, също с Mini.
След като спука гума и започна етапа далеч зад основните си съперници, Карлос Сайнц бе само на 27 секунди от Вайдотас Жала с Mini на 71 км. Деветкратният рали шампион Себастиен Льоб изостана с почти 14 минути от Петерхансел след само 37 км. Това бе ужасно начало за носителя на девет титли в WRC, чийто BRX трябва имаше механичен проблем.
Петерхансел пое контрола, докато чехът Мартин Прокоп с Ford да се хвърли да избива 1:49 мин. Насър Ал Атия след 177 км в специалния етап отстъпи 10 мин. на Петерхансел. Агресивното шофиране на Карлос Сайнц е възнаградено с временна преднина. Пилотът на Mini измести съотборника си Петерхансел от върха на класирането с 32 секунди, а Вайдотас Жала бе с една секунда зад французина.
На 177 км Сайнц водеше само с 9 сек. на съотборника си в X-Raid Стефан Петерхансел. В крайна сметка Карлос Сайнц успя да изтръгне победата „от челюстите“ на Петерхансел. Той изби дефицит, който изглеждаше като непреодолим. Финишира с 25 секунди пред Петерхансел. Шампионът от 2020 г. вече контролира общия резултат само с осем секунди над своя съотборник. Така звездите на клана Mini направиха страхотно шоу.
Мартин Прокоп се държа доблестно в етапа и завърши трети след Сайнц и Петерхансел. Това бе стабилен старт за чешкия пилот, който загуби само 3 минути от водещия дует.
Себастиен Льоб вероятно се надяваше да се справи по-добре в завръщането си в Дакар. Пилотът от Елзас имаше ужасен начален етап и отстъпи на 24 минути на победителя. Той трябва да работи за намаляване на този дефицит, ако иска да се бори за победа в Дакар.
Язед Ал-Радджхи, Орландо Теранова и Бернард Тен Бринке се концентрираха около 15-то място. Тримата претенденти за място на подиума отстъпиха на 20 минути на Карлос Сайнц.
Кристина Гутиерес с OT3 направи безупречно каране и спечели етапа до Биша в категорията на леките прототипи. Младата дама победи Йозеф Махачек с 16:34 мин. и Сет Кинтеро с 18:22 мин. Така Гутиерес стана първата жена, спечелила етап в Дакар след Юта Клайншмид през 2005 г.
ДРУГИ
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
AIT Racing Team търси механици за 2025
Хюндай няма да започне сезон 2025 с новата си кола
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“