Интервюто днес е малко по-различно, малко по-лично, малко отстрани на състезанията, в периферията на трасетата, но също толкова професионално и компетентно. Решихме да дадем думата не на състезател, а на човек, който стои зад шампион. Човек, който има редица безсънни нощи и чието сърце прескача по време на всяко състезание. Срещаме ви с една дама, майка на шампион. Данаила Станкова е майка на Ивайло Иванов – шампион в Дивизия „Супер бъги“. Спортът е част от автокрос състезанията. Запознаваме ви с Данаила Станкова, за да може да се докоснем до спорта по различен начин, по начин, по който една майка, една силна жена, подкрепя сина си, въпреки предизвикателствата и често на инат на трудностите.

Благодарим ви, че се съгласихте да разкажете малко повече за спорта от друга гледна точка. Вие сте неотлъчно до вашия син Ивайло Иванов, които е шампион в „Дивизия Супер бъги. Първо обаче нека да разкажем на по-широката аудитория повече за този сегмент от автокроса. Какви са категориите, на каква възраст са участниците, къде протичат състезанията и какво е нивото на родните трасета за бъги?
В автокроса всички машини се разделят според обема на двигателя. До 1600 кубика са „Дивизия Бъги“ и над 1600 „Дивизия Супер бъги“. Тази години в „Дивизия бъги“ взеха участие 11 машини, а в „Дивизия Супер бъги“ 14 машини. Възрастта на участниците е между 26 години до към 75 год. Най- възрастният участник е Тодор Карджиев (Камбаната), който е основоположника на автокроса в град Силистра и председател на нашия спортен клуб „АСК Тони старт“. Относно състоянието на трасетата, всеки един от организаторите се опитва да създаде подходящите условия, за да се проведе състезанието. Далеч сме от Европейското ниво, но затова пък изискванията към машините и състезателите са европейски. Не може представители на Автомобилната федерацията в България, които присъстват на всяко едно проведено състезание и проверяват техническото състояние на машини и екипировката на пилотите, да имат изисквания по FIA към нас, а към трасетата да няма такива. И друго, което е важно да се каже. Нито един от пилотите не чувства подкрепа и присъствието на нашата федерация. Това се случва само, когато трябва да се плаща лиценз всяка година, както и задължителната лична застраховка на пилота….и до там. Отварям скоба….(дори и на самото годишно награждаване …. предварително дават една купичка, не купа …съобщават ти името, излизаш, показваш я …и толкова). Няма данни затова, какви са ти постиженията, състезанията, как се бориш. Искаме да има поне отношение, като няма никаква друга подкрепа.

Разкажете ни малко повече за шампионата и как протекоха състезанията тази година?
За съжаление в този спорт с всяка изминала година, шампионата „замира“ , не заради това, че не е популярен, напротив имаме много фенове, които ни следват навсякъде. Проблема идва от самите организатори на състезания, които или не им се занимава, или е по лесно вместо да се главоболиш, да обявиш, че „поради липса на средства състезанието няма да се състои“.Тази година от обявените шест състезания, се проведоха четири, които спомогнаха все пак да има годишното класиране.(при по-малко от три, такова няма). Проведоха се състезания на писта с. Калипетрово, писта с. Сеячи гр. Попово, гр. Челопеч и гр. Чирпан.
Вашият син е сред шампионите.
Да, тази година е шампион в клас „Супер бъги.“
Какви са постиженията му, как премина подготовката му през годината и какви са най-високите резултати, които постигна?
Ивайло Иванов започна да кара бъги преди три години. През 2021 година с дебюта си в края на годината беше вицешампион(втори) в крайното класиране. Миналата година заради пандемията, нямаше състезания. Тази година преди сезона поработиха над самата машина, и след проведените състезания успя да сбъдне мечтата си от дете …и да стане шампион.
Кои са най-големите предизвикателства пред автокроса и в частност състезанията по бъги?
След всички промени, които непрекъснато променят начина на живот, икономиката, финансовата част отделяна за спорта, управление на федерации…всичко това влияе и върху нашият спорт. Преди в годините назад се провеждаха около 10 състезания. Днес не може да се организират поне 5 . Жалко за толкова много фенове, и за всички млади състезатели както нашия син. Това са момчета, които искат да съхранят спорта и продължават да се развиват, не се отказват въпреки трудностите и липсата на подкрепа от федерацията.
Какви са плановете на целия екип, който стои зад вашия син.
Машината,с която се състезава нашия син, е с двигател на Фолксваген WR6 2800 кубика и е създадена от баща му Светлозар Станков и самия пилот Ивайло Иванов. Аз като негова майка се занимавам с финансовата част. Негов добър съветник и треньор е познатото име от мотокроса Красимир Шиков. Той също преди повече от 5 години се състезаваше в автокроса, и имаше шампионска титла. Това е екипа на номер 96 Ивайло Иванов. До тази година се борехме сами и с моралната подкрепа на много, много приятели, които бяха неотлъчно до нас на състезанията. Тази година наши близки приятели , които имат фирми “ Клима Електроникс сервиз“ и фирма „Сами транс“ Силистра, повярваха в Ивайло и ни подадоха ръка, като ни помогнаха финсово.
Постиженията на Ивайло дават заявка, че има бъдеще в спорта, какви са очакванията за 2024?
Да, така е. И докато той самия има желание да се състезава, ние ще го подкрепяме. Затова пожелавам здраве на Ивайло, на нас , които сме му най-силната опора, както и на всички приятели около нас. Надяваме се да има спортен календар за 2024-та година в автокроса, да има организация и осъществени състезания, да има много емоции и адреналин. На нашето момче, ще пожелаем късмет и с чест да защитава шампионската титла!
Автор:
Деница Герчева
motosport.bg