Петър Петров се появява на сцената на GP, когато е на 15 години и оттогава е неизменна част от падока. Бивш заводски пилот и участник на подиума в МХ2, 2024 г. е изцяло нова за него, тъй като той става мениджър на отбора AIT Racing.
В ексклузивно интервю за gatedrop.com българинът споделя най-интересните моменти от кариерата си.
GateDrop: Петър, тази година нещата в GP падока се промениха, тъй като стана тийм мениджър на отбора на AIT Racing, как дойде тази нова роля за теб, след като беше пилот толкова много години, със сигурност се е наложила адаптация.
Петров: Да, не беше толкова лесно. В началото си мислех, че няма да е лесно, но си мислех, че ще е малко по-малко стресово, отколкото да си състезател. Като състезател целият стрес е върху теб и не осъзнавах, че като мениджър на отбор има още по-голямо напрежение, защото има други хора, които зависят от теб, и трябва да си вършиш работата, за да могат другите състезатели да се представят добре. Спонсорите също трябва да са доволни и това всъщност е доста тежка работа. Понякога дните са дълги, но на мен ми хареса. Мисля, че се адаптирах доста добре към него. Изкарах си добре. Разбира се, имаше дни, в които беше много напрегнато, особено в началото на сезона, когато не бях свикнал с това. Трябваше да направя планирането на пътуванията за всичко и това беше малко стресиращо, защото не исках да объркам нещо. След като навлязох в това, свикнах и натрупах малко повече опит, разбира се, все още има много какво да уча, но всъщност ми харесва и очаквам с нетърпение да продължа тази работа.
Започна сезона с Туани, Казал и Тошев, как се работеше с тях? Очевидно е, че всеки е различен, така че вероятно трябва да се отнасяш към тях по различен начин, отне ли много време, за да разбереш кои бутони да натиснеш, за да можеш да извлечеш най-доброто от пилотите?
Петров: Да, това беше още една адаптация за мен, защото знам какъв съм като пилот. Мисля, че се справих с това доста добре, особено с българското момче, с Тошев. Мисля, че направихме няколко добри стъпки.
Това беше първата му година в Европа, извън България, в клас 125 куб. см, а също и директно в европейския шампионат. За съжаление той имаше две контузии, но мисля, че се подобри много през сезона и с него беше доста добре. Освен това беше отседнал в моята къща, така че ми беше малко по-лесно от тази страна.
С Ксавие също беше доста лесно. За съжаление той реши да прекрати кариерата си по средата на сезона по различни причини, но определено беше доста лесно да се работи с него. За съжаление не мисля, че сезонът му премина така, както би искал.
С Федерико беше малко по-сложно. Мисля, че той подцени разликата между EMX250 и MX2. Това е доста голяма крачка, макар че за някои състезатели е малко по-лесна. За някои състезатели тя отнема малко време. Също така, ако трябва да направиш едно състезание GP или две състезания GP или три състезания GP и трябва да направиш цял сезон, това е доста голяма стъпка. Федерико не беше най-лесният човек.
GateDrop: Да си състезател е достатъчно трудно в падока, но когато се превърнеш в мениджър на отбор за един уикенд, трябва да се грижиш за поне двама състезатели, а понякога и за трима. Предполагам, че като мениджър на отбор сте много по-зает, отколкото като състезател?
Петров: Да, защото трябва да се съсредоточа върху трима души, а в един момент имаше три различни категории. Така че да, това беше трудна част и след като уикендът започне, нямаш време за почивка. Просто бягаш наляво и надясно. Отне ми време да се адаптирам, но всъщност ми хареса. Както казах, доста е напрегнато, защото трябва да се грижа за момчетата и искам да се справят добре, но също така трябва да съм строг към тях и понякога се притеснявам и за тях.
Разбира се, не искам никой да се контузи, така че е тънка границата между това да си мил и да си строг с тях. Беше интересно и както казах, научих много, а се опитвам да се уча и от други момчета, които са вършили тази работа по-дълго от мен.
Както споменахте по-рано, за съжаление Казал реши да се откаже от състезанията на високо ниво. И така, какво беше тогава да се опитаме да намерим резервен състезател? Беше ли трудно и в крайна сметка решихте да привлечете Уилям Клеман за края на сезона в MX2 GP през 2024 г., наистина хубаво момче, наистина хубаво семейство. Какво беше да работите с него?
Петров: С Уилям всъщност беше добре. Мислех, че той се справи добре. Никога не е лесно да скочиш в средата на сезона и особено той беше контузен. Така че наистина ми беше приятно да работя с него. Наистина приятно семейство и беше наистина лесно. Това всъщност беше много, много хубаво. Беше приятно момче и ми беше приятно да работя с него. Мислех, че с подходяща зима като останалите и да бъде с нас от началото на сезона, мисля, че можеше да постигне наистина добри резултати. Но добре, по една или друга причина той беше с друг отбор и след това трябваше да премине при нас. Но след като премина, мисля, че се справи доста добре. Мисля, че завърши на 15-о място в Швеция, а в Испания също беше някъде там. Така че не се справи много зле, изобщо не се справи много зле.
Имам предвид, че сте били в падока на GP като пилот, мисля, че от 15 или 16 г… Бих казал, че спортът вероятно се е променил доста оттогава и, разбира се, работите и с новото поколение. Какво е това? Струва ми се, че в днешно време състезателите вероятно са много по-разсеяни…
Петров: Да, започнах да се състезавам на 15 години и да, падокът, състезателите, всичко се е променило толкова, толкова много. Може би за нещо добро, но определено има и много лошо, мисля, че, както казваш, разсейва. Мисля, че социалните медии са причина за това разсейване и аз определено не харесвам това.
Не защото съм от старата школа или нещо подобно, а защото смятам, че на спортистите трябва да се плаща, за да се представят на пистата, а не толкова в социалните медии. Не мисля, че това носи удовлетворение в кариерата на състезателя. Но да, ние също трябва да се адаптираме, аз трябва да се адаптирам и мисля, че всички трябва да се адаптират към това ново поколение.
Мисля, че има топ момчета, разбира се, те работят много, много здраво, но мисля, че има състезатели, които са отзад и те, според мен, трябва да работят толкова здраво, колкото и първите, и още по-здраво, за да могат да вървят напред, а не мисля, че го правят. Мисля, че са прекалено фокусирани върху социалните медии и просто се хвалят и казват, че правя Гран при, което не е това, което трябва да бъде. Те трябва да се стремят да се представят. Не казвам, че това са всички, но мисля, че има доста момчета, които сега се фокусират твърде много върху социалните медии, а не върху същинската работа. Но това е, каквото е. Искам да кажа, че разбирам, че спонсорите се интересуват от социалните медии и ние трябва да бъдем, аз също и отборът, представени в социалните медии.
Цялото интервю може да прочетете на ТУК!
ДРУГИ
Кабакчиев тръгва по „Покрива на Африка“
Monster Energy и motosport.bg продължават да зареждат моторните спортове с адреналин и през 2025 година
Валентин Милев влиза в световния шампионат по „Супер Ендуро”
МОТО СПОРТ
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
Мотокрос календар 2025 на БФМ
КТМ има 3 милиарда евро дългове?
2025 KTM EUROPE ADVENTURE RALLY ще вилнее в Румъния
АВТО СПОРТ
Серхио Перес напуска Ред Бул след края на сезона във Формула 1
DEFENDER: Официален автомобилен партньор на Дакар от 2025 Г. и участник от 2026
Проблемите на Люис Хамилтън в Мерцедес не притесняват ръководителите на бъдещия му отбор Ферари
Верстапен заяви, че е „загубил всякакво уважение“ към Ръсел след изслушването на стюардите в Катар заради инцидента в квалификацията
Статистика след старта за Гран При на Катар във Формула 1