Завръщането на Пламен Стайков – къща срещу Skoda Fabia R5




„Не мога да се боря с Mitsubishi Lancer Evo 9 срещу R5-ици! Ще се върна на трасетата, само с Skoda Fabia R5 или друга подобна кола.“ Това ми каза преди три години, пред 2018-а Пламен Стайков и се оттегли от рали спорта. Но обеща завръщане!

Е, този момент на завръщане дойде. Пламен вече е с Skoda Fabia R5 Rally2 и пилотът представи автомобила на писта „Дракон“ край Калояново. Направи и първите тестове на „бегачката“. Така на шампиона в ERT в клас RC2 зона Балкани предстои рестарт в кариерата на рали пилот.

До оттеглянето си Пламен караше със своето Mitsubishi Lancer Evo 9 на ръба, на 95% риск. „Можех да направя много тежка катастрофа.“, казва Пламен. И си задава въпроса дали си струва риска. Ами ако направи наистина някоя грешка? И натиска бутона „Пауза“.

Рестарта

Развитието на АСК „Стайков рейсинг“ е плод на много години труд. Сега Пламен е с нов автомобил, благодарение на неговото семейство, на неговите приятели, които помагат и подкрепят пилота. Дори и на самото представяне се усети помощта на близките до пилота хора.

За да се сдобие с колата, Пламен продава къщата си и сега живее в гаража на баща му, в който е и бизнеса на семейство Стайкови. Всички знаят, че нищо не идва даром и се борят за него.

„Голямо Благодаря на семейството, на близките и приятелите ми за всичко, което правят!“ – казва Пламен.

Засега подкрепа му оказва единствено афтърмаркет подразделението на компанията Denso.  Това е прецедент за Европа. Denso е един от най-големите доставчици на автомобилната индустрия  в световен мащаб. Компоненти, доставени от компанията се поставят на 9 от всеки 10 автомобила. И там преценяват, че Пламен е правилния човек.

Целта на Пламен Стайков и неговия екип е да намерят още спонсори. Все пак разходите по автомобила за един сезон са доста сериозни – около 50 000 евро, без да са включени ревизиите.

Колата

Пламен Стайков се сдобива с Skoda Fabia R5 Rally2 от Финландия. „Бегачката“ е произведена октомври 2018 г. Мощността е 280 к.с. и максималната скорост е 208 км/ч. Колата е с 5 кВт по-слаба от  сегашната версия Evo2 на Fabia R5.  Автомобилът никога не е участвал в състезание и двигателят е на 400 км тестове на сняг във Финландия. Пламен признава, че е извадил страхотен късмет с намирането на автомобила. „Дори ауспусите бяха още почти бели! Запалих буса и я докарах от Финландия – над 8000 км отиване и връщане.“

Да края на годината Стайков предвижда подготовка, настройки и тестове на колата. Дали ще са 200, 300 или 500 км, не е ясно. Ще се придържа към инструкциите на Skoda Motorsport, с които има тесни и непрекъснати контакти. 

Навигаторът

Отдясно, до Пламен Стайков отново ще бъде Рафи Кадир. Освен отличен навигатор,  той е и технически много грамотен човек, както го определя пилотът. А какво по-добро от това да имаш отличен механик в автомобила. Двамата са заедно от дълги години. Пламен печели титлата с Рафи през 2014 г. Всъщност двамата имат повече титли и победи заедно, тъй като Рафи Кадир е механик на Пламен години напред. 

Спортът

Тази година Пламен Стайков няма планове да стартира в състезания. Е, може би ще пробва някъде колата, но целта му е да се подготви добре за следващия сезон 2022. Плановете са да участва в ралитата „България“ и „Сливен“, в нашия шампионат, както и в някои стартове в чужбина. 

Пламен Стайков казва: „Винаги и искрено съм искал в България да има силен рали шампионат. Затова нито един пилот с нито един автомобил не трябва да се подценява. Всеки дава своя принос за спорта. Понякога съм се ядосвал, когато изляза зад граница на състезание и видя, че в ралито на старта има 50 коли Mitsubishi Lancer. Достижимо е и у нас. Винаги съм искал, дори и сега с Fabia R5q да имам толкова тестови и състезателни тестови километри, колкото навъртам годишно с буса.“





Next Post

Венцислав Тошев с 8-мо място в мотокрос шампионата в Чехия

Венцислав Тошев от “Мото спорт Варна” с “Husqvarna” зае 8-то място в крайното класиране в клас МХ 85 в първия кръг на Чешкия шампионат по мотокрос край Йинин. Българинът завърши […]