STUDIO LINSON MOTO всяка седмица е на различни точки в страната, където да се срещне с най-добрите ни състезатели, с най-големите надежди в спорта и най-изявените имена, които променят картата на моторните спортове в България. В Стара Загора STUDIO LINSON MOTO беше доста по-различно и доста по-обширно. Пред камерата на Христо Генчев застанаха Иван Чукуров, състезател от ендуро клуба „Crazy Job“, Бижо Бижев, председател на шампионата BG-X Еnduro Championship и първият фирмен пилот в България Иван Цончев (Rieju България)
И тримата гости на STUDIO LINSON MOTO са положили огромни усилия да развиват моторните спортове у нас.
Целият видео запис може да видите ТУК
Текстът подготви Деница Герчева

Иван Чукуров, състезател в клас „Експерт“, част от ендуро клуб „Crazy Job“.
Ванка, благодаря ти ще си мой гост, разкажи ни малко повече за организацията, виждаме, че сте направили нова интересна част, където клас „PRO“ срещнаха трудности. На затвореното трасе също сте направили нови елементи.
Oрганизацията я започнахме към края на 2023 година, защото знаехме, че сме първи кръг и имаме доста работа. Все пак това е откриване на шампионата и искахме да покажем, че сме на ниво, макар че теренът ни не е толкова благоприятен, колкото Стара Планина или другите планини. При нас няма голяма денивелация, няма екстрийми, по-трудно се правят пътеки, въпреки това ние се опитваме да правим пътека в пътека и мисля, че стана доста добър трак, натоварващ, в сравнение с този от миналата година. По кариерата пуснахме тези камъни, защото искахме да ползваме потенциала на кариерата. Имаме още няколко пътеки от клас “PRO”, които са доста на ниво. Имаше коментари, че при нас “Pro-то“ е сравнително лесно, по-лесно е от другите в шампионата и затова тази година се постарахме да вдигнем нивото, за да може да им хареса. Искахме да избегнем изказвания, че е много леко. При нас е леко, защото е сухо. Ако е кално, ще е различно. Дори аз имах притеснения сутринта (събота сутринта), заради дъжда, който беше валял, че няма да може да се кара, защото тук завали ли малко и става една мазна кал, по която не може да се кара. Но за моя радост всичко беше перфектно, по пътеките всичко беше наред.
Що става въпрос за затвореното трасе, смело мога да кажа, че е най-доброто в България и доста състезатели, дори извън шампионата, идват да карат на това трасе. За световното, което беше в Арена София по СуперЕндуро, голяма част от състезателите се подготвяха на нашето трасе, точно тук. Може би, защото елементите бяха с най-голяма сложност и самото трасе е много натоварващо, елемент след елемент. Както се казва, отидохме видяхме, поне аз, от личен опит говоря, видях какво е в Арената и видях, че сме доста далеч от истината и затова искахме да направим още препятствия, за да може да вдигнем нивото. На базата на ендуро шампионата, направихме един матрикс, който е доста атрактивен, доста камъни сложихме, местихме ги. Направихме два по-големи скока. Цялото трасе е изравнено и почистено, за да може да е буквално магистрала и да може да се кара на макс.
Вижда се, че клуба много се развива, много момчета помагат и не само тези, които карат, а и съмишленици, които подкрепят клуба, което е супер. Личи си, че са обединени около каузата „Hard Enduro Stara Zagora“.
В Стара Загора има много момчета, които обичат ендурото и макар и да не са от клуба, идват да помагат.
Ванка, вижда се, че тази година в клас „Експерт“ е много сериозна конкуренцията.
Мисля, че в Експерт е най-голяма конкуренцията. Особено първите 10 постоянно се разменят. Експерт е доста изравнен клас. Не е като в клас Про, където първите трима са едни и същи.
Ти добре ли се подготви за този сезон?
Аз този сезон, до СуперЕндурото, карах повече затворено трасе и наблягах на затворения тип. Исках да се подготвя за СуперЕндурото и може би след това започнах да се подготвям в гората, заедно с физически тренировки. Надявам се да дадат резултат. Много се постарахме, много усилия хвърлихме върху това състезание. Исках всичко да е изрядно, да е изчистено. В Стара Загора още от 2022-ра година сме сложили летва в чистенето и маркирането, която мислим да я държим като стандарт при нас и да не правим компромис с нищо. Тракът е маркиран през 100 – 150 метра с лента. Тази година в клас Експерт, вкарахме две пътеки от клас Про и в сравнение с миналата година е доста по-натоварващ трака и лично аз сипах 4 литра бензин на презареждането.
Благодаря ти, Ванка за участието и отново адмирации за всичко, което се случва тук вече трета година. Вижда се надграждането и сте пример за всички останали. Поставя се много високо ниво за всички останали.
Ние гледаме да наваксаме това, което не можем да го предоставим в гората, да го наваксаме с трака,макар че нямаме голяма денивелация. Нямаме големи пътеки и дерета, примерно като в Корница или Скобелево на Дамасцена. Използваме максимума от нашия терен. При нас, за да направиш една пътека, трябва да я чистиш. Има две момчета, Денис Асенов и Пресиян Маджаров, които свършиха много работа и много им благодаря за всичко, което направиха. Те изчистиха траковете, маркираха ги и аз искам да им благодаря за всичко.
Mога да споделя нещо, свързано с това, как забелязвам, че новото поколение влиза в Crazy Job. Нашият клуб е един от първите и постоянно влизат нови хора, това може би е нормално, защото с възрастта нещата се променят, създаделите се отдръпват, дават път на младите. Помагат доколкото могат с организационната част. Виждам как има нахъсани млади момчета и правят каквото могат. На 18 години са, а свършиха наистина много работа.
Благoдаря ти отново, нека да те видим в топ 3. Безаварийно да е.

Бижо Бижев, председател на шампионата BG-X Еnduro Championship
Благодаря, че прие поканата ми. Първо няма как да не кажем, браво за ендурото в зала Арена София, грандиозно събитие, докарахте най-добрите. Всички, които сме фенове на ендурото видяхме най-добрите, за което похвала, със сигурност не е било лесно. Това обаче вече е зад гърба ни и да върнем фокуса към това, което се случва сега – Първи кръг на Стара Загора. Вижда се, че затвореното трасе е много добре направено, с интересни елементи взаимствани от СуперЕндуро. Ти ще кажеш как е бил трака, вярвам, че хората са се постарали.
Наистина са се постарали и се надявам да няма недоволни състезатели. Първо благодаря ви за поканата и за това, че се популяризира спорта. Да стигне до повече хора и да разберат какво е ендуро, да се запознаят с това какво е това мотори в гората, каране по препядствия. Както и ти спомена, трака в гората и затвореното трасе, са много добре направени. Затвореното трасе е повлияно от СуперЕндурото, добре че се появи такова състезание в България. То помогна на нашите състезатели да си сверят часовника, да видят какво точно представлява СуперЕндуро. Много от тях са ходили в чужбина и са гледали там, но друго е залата да е пълна с българи, да има българско участие, съвсем различно е. Това по някакъв начин повлия на цялата ендуро общност и ги надъхва още повече. С „Хard Еnduro Stara Zagora“ започва екстремния шампионат за сезон 2024. Стара Загора са доайени в ендурото. Буквално можем да кажем, че ендурото е България, се е зародило в Стара Загора. Легендарни хора, каращи ендуро има от Стара Загора. Жоро Хаджиев е част от тези хора.
Освен за затвореното трасе, можем да кажем, че и в гората траковете са направени много добре. Аз карах в клас „Експерт“ и мога да кажа, че е балансирано. Говорейки с приятели състезатели, нямат оплакване от траковете, харесва им. Има трудни и екстремни участъци в същото време и места, където може да се почива – равни пътища и пътеки, след това пак влизат в трудни секции. Може да се каже, че адреналина ги държи до края. Категорично можем да кажем, че Стара Загора задават едно ниво, което всички след тях се опитват да го надскочат.
Така отговорността при тях е двойна.
Да не забравяме, че състезанията се провеждат на различни терени. Това донякъде променя нещата, но ето в Стара Загора за поредна година има рекорден брой участници. Рекорден брой участници в различните класове, не само сумарно, имаме много нови състезатели и много нови клубове, които тази зима се регистрираха и това е много добре.
Да, чух, че „Рис Габрово“ са се възродили.
Да, те са стар клуб, но отново излизат на ендуро сцената, дано всичко да им тръгне и да изкарат и нови състезатели, да вървят напред, да се развиват много. Имаме клубове от Кюстендил, от Гоце Делчев, от Крупник имаме клуб.
Да, на 12 октомври е състезанието в Крупник.
Уникални са и те. Имат доста голяма подкрепа от общината. Община Симитли им помага много, което е страхотно. Състезанието там е буквално край на целия сезон.
Къде отиваме след Стара Загора?
В Корница. Там се даде заявка от председателя на клуба, че се очаква много сериозно състезание. При тях затвореното трасе се получава уникално. То е тип анфитеатър и наистина е много атрактивно.
Мисля, че това е състезанието с най-много публика. Аз така съм го видял.
Да, така е. Местните хора много се радват. Приемат много добре ендурото. Техните състезания винаги се получават много добре, защото имат уникалния шанс да бъдат в подножието на Пирин планина. В близост има и други планини, където се получават уникални пътеки. Там има пътеки, които могат да продължат 5 километра и да продължат и нагоре. Уникални места са за каране. Района е много благодатен за ендуро и те го развиват доста успешно. Там е и едно от моите любими състезания.
Нещо ново, което можеш да споделиш за ендурото тази година? Има ли нов кръг?
Имаме няколко нови неща. Както и преди сме си говорили, всяка година се опитваме да доработим правилника, да го направим максимално близко до състезателите, като се придържаме към максимата всичко да е безопасно. От тази година е задължително да се носи нагръдници. Траквоете стават силови, има агресивно каране, нивото се вдига състезателите трябва да са максимално защитени. Имаме нов кръв, който ще бъде в края на август. Възроди се варненския клуб. Преди години правиха уникално състезания, тази година кръгът ще е на Шкорпиловци, в разгара на сезона. Очакваме да има много туристи, които да гледат, да видят какво представлява ендуро и след това да си пият бирата на плажа
Ендурото от Пирин планина, отива на плажа.
Нашата цел е да обхванем всички точки на България. Ние имаме уникалния шанс да караме по много различни терени. В Стара Загора теренът е един, в Корница е съвсем друг, на Шкорпиловци ще е униклано различен. Никъде не караме нищо еднакво, имаме уникалния шанс за това и наистина страната ни е страхотно място, което дава много възможности.
Искам да вметна нещо, че забелязваме как марките мотоциклети, започват да си подготвят свои състезатели, фирмени пилоти. Имаме фирмен пилот на Риеху, имаме такива, които карат към GASGAS.
Toва е допълнителен стимул.
Това е уникален стимул. Това кара момчетата да искат да станат такива, за да може по някакъв начин да видят какво е си професионален състезател. Аз благдоаря на тези хора, които виждат, че ендурото се развива, нещата се получават и дават шанс на състезатели да се изявят. Колкото повече стават, толкова по-добре.
Има и други марки, които навлизат по-сериозно. Теодор Кебакчиев (Шерко) напарви много сериозна крачка, това говоря извън нашия шампионат, в професионалния спорт в чужбина.
Да, Теодор Кебакчиев задава доста в посоката в ендурото, макар да не присъства в шампионата. Момчетата гледат, надъхват се, опитват се да му подражават. Все пак той е нашата звезда в Ендурото. Дължим му уважение.
Той е пример за извървян път.
Да, през всичките години, в които съм карал ендуро, сме се засичали с него и с баща му и мога да кажа, че той от много малък имаше униклана спортна дисциплина.
Много се радвам, че можем да имаме такъв пример. Пример и за децата в спорта.
Да. Децата гледат много негови клипове. Аз не очаквах реакцията на хората, когато той се появи на СуперЕндурото. Реакцията беше все едно виждат абсолютна звезда. Може би сега е момента да кажа, че във всичките състезания, които организираме, много ни помагат и БФМ. Комсия ендуро, която е към БФМ, в лицето на Десислав Цеков, винаги ни е помагал, когато сме имали нужда и сме се обръщали към него. Така че спецално ги поздравявам и им благодаря за нещата, които правят за нас. BG-X Еdnuro полагаме огромни усилия, опиваме се да привлечем нови състезатели и си заслужава да се вложат усилия.
Благодаря ти за участието и за коментара. Ще искам отново да си мой гост, особено във Варна.

Иван Цончев, фирмен пилот на Rieju България
Ванка, първо няма как да скрия, че много се радвам за всичко, което се случва около теб. Първият фирмен пилот в България. Това е едно партньорство между Rieju България и GARAGE MOTO, което е пример, че и в България могат да се случват нещата.
Много неочаквано се случиха за мен нещата по време на зимната пауза. След шампионската титла миналата година, която също беше неочаквана за мен, бях доста постоянен и успях да постигна шампионска титла в клас „Експерт“, карах в клас „Про“ и зимата имах колебания, дори мислех въобще да не участвам, защото имаше много лишения, всичко беше „на мускули“ както се казва, но с мен се свързаха екипът на LINSON MOTO и те наклониха везните за това да карам. Tака започнах да се подготвям. Мислех да се състезавам с моята шамопионска Husqvarna тогава, oбаче така се случиха нещата, че Риеху обявиха, че търсят свой пилот, имаше каст и аз си подадох заявката и ме одобриха. Може би на база на резултатите, които имам, защото условията бяха такива, че искаха пилота, който изберат да има поне 2 поредни години класиране в тройката, а аз по-предната година в клас „Стандарт“ спечелих всички състезания, на които отидох. Явно това е оказало влияние и те решиха да заложат на мен. Аз се зарадвах. Те ми се довериха, аз им се доверих. В момента ми е много странно, защото не съм свикнал с това огромно внимание, което ми се обръща. Изключително професионално подхождат, питат ме, искат обратна връзка за мотора. В момента, в който взех мотора, им казах какво искам да подобрим като окачване и то не някакви сериозни цифри като подобрение, а само малко да се омекоти окачването. В момента, моторът днес, изключително много ми хареса. Много добра сила ми даваше, където трябваше, окачването беше супер. Така че някой, ако ми се чуди къде да си направи мотора, „подритва му“ или каквото и да е, мястото е Garage Moto Sofia. Там ще ви помогнат. Само един път ми пренаредиха пружините, не е имало нужда повече да се връща за нещо, да се регулира или каквото и да. Нещата се случиха от първия път. Днес тракът беше труден, обаче имах усещането, че съм отишъл с „С класата“ на въздух, толкова добре ми беше, чувствах се много добре с машината
Разкажи малко за мотора
Моторът, с който се състезавам е Rieju MR300, 300 кубика двутактов, карбуратор е, не е инжекция, за някой може да е плюс, за мен също е добър вариант, защото аз мога сам да си го настройвам, но пак искам да отбележа, че нищо не е правено, нито по двигателя, нито по карборатора. Всичко е стоково. Моторът върви прекрасно, има много добър баланс, стойката му е комфортна, а и аз се чувствам много добре. Важно е да се каже, че спирачките са много добре, много добре спират спрямо предишния ми мотор и се чувствам сигурен и много е много добре.
Тази година клас „PRO“ се очаква да бъде много интересен. Ти се намеси още в първото състезание. Класът се размества, много момчета има вече, които са добри и карат изключително.
Наистина класът много се е разраснал, има и момчета от Експерт, които дойдоха, конкуренцията е доста голяма. Много сериозна е работата, аз съм реалист, знам, че трудно мога да гоня момчетата в първата петица, но пък ако направят грешка, аз ще съм там и ще се възползвам от всеки момент.
Какво мислиш за трака в Стара Загора?
Тракът беше много хубав, балансиран. Единственото, което не ми хареса точно тук на старта тези камъни, които трябваше да бутам още в началото. Събрахме се и около 10 минути изгубих да чакам състезателите пред мен и първите заминаха. Имаше още един момент, в който в камък съм изкърил GPS-a и не съм го видял и продължих да карам, после се върнах да го търся. Но пък на най-трудния участък настигнах доста състезатели, които се вадеха с колан, аз там излязох сам. Много хубав тракшън ми предостави мотора. Искам да отбележа нещо, в тазгодишната кампания освен LINSON MOTO и Rieju се включиха и маслата MAXIMA, мога да кажа, че моторът се държеше много добре с това масло. И не на последно място искам да спомена отборът, за който се състезавам Aлба Дамасцена, никога няма да забравя откъде съм тръгнал и колко много са ми помогнали. Трета година година са плътно до мен и мога само да им благодаря.
Можем да кажем, че ти си един млад, щастлив състезател.
Можем да го кажем, да и състезател, и в семеен план, също. Имам малко дете, имам любима до себе си, приятели и много искам да спомена мой много близък приятел – Жилката, който все се сърди, че не го споменавам, но ето правя го, за да знае колко е важен за мен също.
Виждаме, че нивото в състезанията се вдига с всяка година.
Определено е така. Последните години се забелязва наистина прогрес. Тук трасето беше много добре балансирано, имаше трудни елементи, след това идваха участъци, на които да си починем. Добре беше.
Идва тежкото в Корница
Еми, колкото можем – толкова. Това е другото готино в екипа на Rieju България,че те не изискват толкова много от мен, че трябва да съм пръв на всяка цена. Казаха ми да се забавлявам и по този начин няма напрежение. Неочаквано професионално подхождат към мен. От София идват в моя град да тестваме настройки, да снимаме, много е професионално всичко. При тях всичко е позитивно и ми харесва много.
Благодаря ти за това гостуване, с нетътпение очаквам отново да си в STUDIO LINSON MOTO