Над 130 състезатели участваха на открития шампионат по мотокрос на България, който се проведе на трасето край Хасково. В състезанието, организирано с подкрепата на Община Хасково и Мотокрос клуб „Тийм Масар“, се включиха едни от най-добрите български мотокрос-състезатели във всички класове, както и участници от Гърция, Румъния и Турция. В мащабната спортна надпревара се включиха най-добрите български мотокрос състезатели, които премериха уменията си на трасето в шест състезателни класа: MX3, МX S, 85 cc, 65 cc, 50 cc, MX1/MX2.
Гости на Христо Генчев в STUDIO LINSON MOTO в Хасково са Кадир Масар – главен организатор, Иван Тодоров от Варна, състезател в MX2, Ради Зоков – състезател в MX1.
Интервютата на терен проведе: Христо Генчев
По текста работи: Деница Герчева
Целият видо запис на STUDIO LINSON MOTO може да видите ТУК!
Кадир Масар – главен организатор на мотокрос Хасково.
Откъде дойде идеята Хасково отново да се възроди като място за мотокрос, защото имаше дълга пауза.
Искам да кажа, че аз много уважавам STUDIO LINSON MOTO и затова дойдох, защото ти си единственият, който от много време показва всичко, което се случва във спорта. Показва мотористите, проследява чрез интервюта развитието им, затова колкото и да съм натоварен, дойдох. Що се отнася до трасето, преди години то беше възродено и се правеше 4-5 години подред, дори републикански и балкански шампионати и в един момент се забрави. След като сина ми започна да кара и трябваше да тренира някъде, реших пак да възобновя трасето. Така миналата година направихме Купа България, тази година щеше да е Републикански шампионат. Имаше ги парите за Републикански шампионат, явно комисията прецени, че няма нужните условия и пари да се проведе шампионата, затова в последния момент от Републикански шампионат, стана Отворен шампионат. Просто при отворения шампионат ходят по-малко хора.
Да, но днес тук има доста състезатели.
Да, има. За мен обаче, не е това, което трябва да е. За мен лично, това трябваше да е Републикански шампионат, защото всички състезатели знаеха, че ще е републиканско, но в крайна сметка е Отворен шампионат на България. Искам само да вметна нещо важно. Всичко това тръгна и се случи с помощта на община Хасково и „Thor MX”, която създадох аз. В тази фирма произвеждаме стойки, рамки, всякакъв вид аксесоари, всичко за мотоциклети.
Разкажи ни повече за организацията. Виждаме, че имаш много гости от Турция, от Гърция.
Всяка година от Турция имаме гости, хората много ни уважават и идват. Просто пак ще го кажа, защото не знам на какво се дължи това, че на толкова голямо трасе няма кръг от републиканско или балканско, а е отворен шампионат или както беше миналата година Купа България. Община Хасково оказват пълна подкрепа за провеждане на състезание. Имаме всичката нужна техника за провеждане на състезанието, за което разбира се благодаря на всички и точно за това тук състезанието трябваше да е друго.
Какви са плановете за догодина?
Догодина обмислям заедно с по-старите състезатели и тези, които провеждат състезания, да седнем и да го изговорим. Да се знае какви ще бъдат тези състезания, традиционни ли ще бъдат, дали ще са Купа България или регионални , дали ще се борим за републикански и чак тогава ще вземем решение. Кандидатстването за всяко едно състезание става една година по-рано – всичко е въпрос на ресурс, не става от днес за утре.
Как оценяваш карането на сина ти?
Тази година се разви доста добре, доволен съм. Дано да нямаме травми и контузии, аз и затова не се състезавам, защото му помагам на него. Догодина става на 14 и преминава в следващият клас – 125. Знам, че ще му е трудно, защото килограмите са му много малко, но ще се справи.
Тук до Хасково има едно много яко, поне за мен, трасе – Горски извор.
Горски извор е страхотна мото писта. Уникална мото писта, на която много лесно се провежда състезание. Условията на самото място са много добри, но там според мен, им са отпуснати много малко средства. Те са към община Димитровград. Аз няма как да се включа, но определено мога да кажа, че е уникална мото писта – имат изключителни природни дадености. Искам да кажа нещо важно, когато се правят състезания, федерацията не трябва да ги застъпва и така не може да привлечеш хора, състезатели и дори публика, защото те са някъде другаде, тъй като на тази дата някъде има нещо друго. За мен това не е правилно. Има сблъсък между състезанията, това не е добре за никого, нито за организаторите, нито за състезателите, още по-малко за публиката, която иска да присъства.
Според теб накъде отива мотокроса?
Много неща мога да кажа по темата, говоря с колеги, с всички хора, които се занимават с мотокрос, но истината е, че всичко зависи от федерацията. Повечето от общините нямат пари за тези състезания и няма как да отговорят на условията за провеждане на републикански шампионат. Аз знам тук какво ни е финансирането, в страната е по-малко и почти всички са вдигнали ръце и казват, че просто няма да има републиканско по мотокрос. И знаеш ли защо е така, ако във федерацията имаше поне един човек, който да е състезател по мотокрос и да е наясно с нещата, всичко щеше да изглежда по друг начин. Ето затова не се получава, защото има хора, от чиито решения зависи, а те не са наясно. Моето лично мнение е, че за мотокрос оценки, дати, всичко – да се дава от компетентни хора. Хора, които са карали мотокрос.
Разбирам много добре какво казваш. Аз се радвам на това, че все пак тук се провежда състезание по мотокрос, знам колко усилия са нужни и какъв ресурс. Има състезатели, атмосферата е супер, наясно съм, че мащабът трябва да е друг, но въпреки всичко, вие сте си свършили прекрасно работата. Желая ти успех! Сигурен съм, че мотокроса заслужава повече, аз лично умирам за този спорт и затова правя всичко възможно. Продължавай и ти в същия дух, не се отказвай. Нещата в България се случват, но трудно.
Иван Тодоров – Варна, състезател в MX2
Ванка, разкажи ни от колко време се състезаваш и защо мотокрос, кое ти харесва в мотокроса?
Състезавам се по-сериозно от около година. Това, което ми харесва в мотокроса са адреналина, напрежението.
Миналото състезание, на което си бил в Русе, от социалните мрежи разбрахме, че си имал много сериозна битка с Пенко Пенев. Харесват ли ти такъв тип състезания, в които има напрежение, интрига. Тук на това състезание в Хасково има ли пилот, с когото да сте в пряка конкуренция?
С няколко души съм близко, единият е Мартин Лалев. С него съм на половин секунда. Миналата година също се борих с него. Мисля, че ще се получи хубава битка.
Харесва ли ти трасето?
Мога да кажа, че да.
Къде се подготвяш около Варна? Къде тренираш?
Подготвям се на трасето в Девня и в Слънчево.
Как е трасето в Девня? Ние сме правили няколко състезания там. Трасето е готино, защото има много елементи, които ти помагат.
Така е. Има много елементи, готини завои, виражи.
От миналата година в нашия шампионат има група А и група Б. Тази година почти на всяко състезание си в група А. Какво ти е мнението за този формат? Харесва ли ти или предпочиташ да сте отделени MX1 и MX2.
Да, така е. За момента на всяко състезание влизам в група А. Миналата година не бях. Що се отнася до формата, предпочитам да сме отделени MX1 и MX2, защото иначе е трудно да се стартира с различни мотори. В MX1 например са само добри и са само напред.
В твоя клас с колко пилота сте конкуренция?
Поне трима, четирима.
От нашия републикански шампионат кое ти е любимото трасе, което най-много ти харесва и където си показал най-добри резултати?
Порой. Там много ми харесва, защото е пясък.
Каква ти е целта този сезон?
Целта ми е да завърша напред във всяко едно състезание. Да съм жив и здрав и да вървя само нагоре.
Благодаря ти за това участие, желая ти успех!
Ради Зоков, състезател MX1.
С теб в Корница, ако помниш, проведохме в шатрата на Хайникен, много интересен разговор. Тогава с теб направихме една съпоставка ендуро – мотокрос. Твоята приятелка е състезател в ендуро шампионата. Кажи ми личното ти мнение за това, как се развива мотокроса тази година? Ти си състезател от много време в мотокроса, виждаш нещата от кухнята, какво е твоето мнение.
Сега аз не искам да си говорим лоши неща, но пък трябва да си кажем истината. Откакто аз съм в мотокроса и съм в шампионата, определено мога да кажа, че това, което виждам не ми харесва. За жалост броя на състезателите, намалява. Спортът ни е скъп, това всички го знаем, но според мен проблемът е в малката популяризация на мотокроса. Спонсорите се дърпат и не искат да дават пари. Няма ги тези неща като във футбола, разбира се там мащабът е много различен. Тук всичко е на гърба на бащите на състезателите. В един момент те сами ги дърпат от спорта, за да не си жертват образованието си. След време те ще пораснат, ще станат мъже, ще трябва да се грижат за семействата си – а с мотокрос това няма как да се случи.
Все още може би не е дошъл момента да се изкарват пари от мотокрос.
Да, да се издържаш с мотокрос и да си истински професионален състезател.
Според теб, ако състезанията, които се провеждат, които да кажем тази година са 20 (специално за мотокрос говоря), се опитат да влязат под някакъв общ знаменател и бъдат официално обявени, бъдат отразени, това няма ли да помогне.
Да, по този начин примерно, ще мога да кажа на един спонсор, че примерно неговото лого ще бъде позиционирано, ще има рекламно време, ще има какво да се предложи.
Има върху какво да се работи, малки са нещата, осъществивими са, въпрос на желание е. Ти тази година си в MX1. Как е новият мотор?
Трудно ми беше свикването, имах няколко тежки падания. През зимата още на първата тренировка паднах и беше доста фатално.
Цялото ви семейство сте направили много за мотокроса. Възобновихте трасето на Васил Левски, какво се случа там?
В момента трасето е подготвено. Зимата работихме по него. Трасето е доста добро за тренировки и единственото, което му трябва сега – е вода. Има изградена поливна система, но трябват повече хора за поливане. Едно състезание там е осъществимо.
ДРУГИ
Пламен Калъпсъзов: Целта ми е челното място в Драг шампионата
Калоян Тотев за HARD ENDURO Своге 2024 пред STUDIO LINSON MOTO
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
МОТО СПОРТ
Ендуро събор в село Българин събра 20 участника
Husqvarna Mobility добавя изцяло новия Pioneer към гамата си електрически задвижвани мотоциклети
Еспаргаро иска “хубаво състезание” в Барселона
Ясни са резултатите от края на Републиканския ендуро шампионат
Най-великата битка в историята? Битката за титлата продължава.
АВТО СПОРТ
МакЛарън: Нашата цел е титлата при конструкторите
През март 2025 започва първия кръг от Шампионат по Драг рейсинг за мотори
Първата дама в Porsche Carrera Cup Близък Изток е българка
Българинът Никола Мирославов е трети в испанския пистов шампионат
Никола Цолов се срещна със свои фенове на картинг писта “Варна”