февруари 4, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Рали Дакар 2023: Кевин Бенавидес печели при мотоциклетистите, Ал-Атия при автомобилите

Кевин Бенвавидес с КТМ е победител при мотоциклетите в 45-ото рали Дакар. Той спечели последния специален етап с 55 секунди пред основния му конкурент и негов съотборник Тоби Прайс. Така в общото класиране аржентинецът изпревари Прайс само с 43 секунди. Това е втора победа на Кевин Бенавидес, след успеха му през 2021 г. Трети е Скайлър Хоус на 5:04 мин.

При автомобилите очаквано триумфира Насър Ал-Атия с Toyota. Той финишира на 1.18:49 ч. пред Себастиен Льоб с BRX. Трети на 2.34:23 ч. е съотборникът на Ал.Атия – Хенк Латеган. Последният етап от ралито спечели Герлен Шишери, следван от Матияс Екстрьом с Audi.

Бенавидес започна 14-ия и последен етап от състезанието в Саудитска Арабия с 12 секунди зад Прайс. Той обаче спечели 136-километровия скоростен пробег с 55 секунди пред съперника си, за да грабне втора титла. Добави я към тази, която спечели за Honda през 2021 г.
Скайлър Хоус с Husqvarna, който водеше състезанието в деня на почивката, завърши трети, на 5:04 минути зад Бенавидес. Аржентинецът за първи път пое общото лидерство след 10-ия етап в сряда. После загуби време, докато се ориентира като първи ездач по трасето на следващия ден. Така позволи на Хоус да си върне предимството.
След това Прайс се изкачи до върха на временното класиране за първи път в ралито на 12-ия етап в петък. Той направи силна втора половина на „маратона“, в който екипажите нямат право на сервизна помощ. Австралиецът, който се стремеше към трета корона в Дакар, запази преднината с най-малката разлика досега в неделния финален двубой, когато Бенавидес взе първата си етапна победа на ралито в етап 13. Въпреки това, Прайс изостана с около 1:49  мин. от  Бенавидес в калната начална част на финалния етап и не успя да навакса изоставането през оставащите километри, завършвайки условно трети за деня зад Бенавидес и пилота на GasGas Даниел Сандърс.

Хоус беше само на 1:31 мин. зад Бенавидес във финалния етап, но изостана с 3:45 от крайния победител, макар и лесно да задържа третото място. Дуото на Honda Пабло Куинтанила и Адриен ван Беверен, бе на следващите две места. Последният за първи път кара мотоциклет на Honda и завърши в топ 5. Лучано Бенавидес с Husqvarna беше шести като цяло, въпреки че завърши с най-много етапни победи от всеки – с три.
Австралиецът Сандърс получи триминутно наказание на последния етап, но това не повлия на общата му финална позиция – 7-и.  Хосе Игнасио Корнехо от Honda беше последният пилот, който финишира на по-малко от един час от лидера – 51:21 мин.
Както при първата седмица на ралито, през втората седмица редица известни имена отпаднаха от събитието. Сред тях беше Жоан Бареда с частен мотоциклет Honda, който достигна забележителните 30 етапни победи в кариерата си на етап 4. Той отпадна на 9-ия етап 9, веднага след деня на почивката със счупен втори прешлен.
В същия ден американският частник с КТМ Мейсън Клайн, който беше втори след Хоус в средата на състезанието, претърпя две катастрофи и въпреки че първоначално успя да продължи, накрая се оттегли преди предпоследния етап. Друг състезател на KTM, бившият победител в Дакар Матиас Валкнер катастрофира на предпоследния етап и получи травма в долната част на гърба. Това наложи да бъде транспортиран с хеликоптер в болница. Други бивши победители – Сам Съндърланд с GasGas и Рики Брабек с Honda отпаднаха в първата седмица.

С успеха си при автомобилите, Насър Ал-Атия стана петкратен победител в рали Дакар.

С категоричния се триумф в Саудитска Арабия, той затвържди репутацията си като един от най-великите пилоти в крос-кънтри на всички времена. Пилотът от Катар предприе много умна стратегия. Ал-Атия премина към консервативен подход, след като всичките му съперници бяха отпаднали. Той караше разумно, вместо да се раздава изцяло за индивидуални отличия в отделните етапи.


Завършвайки на сигурно 11-о място в последния 136-километров тест между Ал-Хофуф и Дамам днес, звездата на Toyota взе победата с 1.18:49 ч. в едно от най-добре развилите се състезания в новата история на рали Дакар. Резултатът го поставя на второ място в списъка на пилотите с най-много победи на Дакар в категорията автомобили. Той е само с три победи по-малко от рекордьора Стефан Петерхансел.
Въпреки че Ал.Атия беше категоричният фаворит в 45-ия Дакар, пилотите от Audi и управлявания от Prodrive Бахрейн екипът на Raid Xtreme би могъл да отправи сериозно предизвикателство към аса на Toyota.
Победите в пролога и началния етап за Audi показаха, че се очаква подходяща многопосочна битка. Предизвикателството на немския производител обаче се разпадна зрелищно през следващите дни. Стефан Петерхансел и Карлос Сайнц-старши  се оттеглиха от ралито. Французинът беше първият, който се отпадна,  когато колата му падна от височина шест метра на етап 6. Навигаторът му Едуар Боланже счупи прешлен при инцидента.
Сайнц отпадна три етапа по-късно с катастрофа, докато се справяше с дюна. Той обаче  вече беше изпаднал от състезанието, след като срещна механични проблеми във втория ден 2 и повторение на инцидента на Петерхансел в същата секция на етап 6.
Звездният пилот на BRX Себастиен Льоб също беше извън бягането за успех в ралито. Това бе, защото му се стовариха множество спуквания на гуми и преобръщане в първите дни на състезанието.
Това означаваше, че Ал-Атия вече беше на един час далеч от конкурентите си. Той печели третата си и последна етапна победа за 2023 г. на етап 6, което му позволи да върне газта през втората седмица на ралито и да изкове удобна категорична победа.
Звездата на втората седмица на ралито беше легендата на WRC  Льоб. Той направи забележително шофиране за възстановяване след ранните си проблеми, за да спечели рекордните шест етапа подред и да се изкачи до втора позиция. Резултатът обаче все още не отговаря на очакванията на французина. Това значи, че той ще трябва да изчака поне до 2024 г., за да добави най-накрая победа в Дакар към своя списък от девет титли в WRC.

Третото място в генералното класиране бе за Лукас Мораес, който изненада всички при първото си появяване в Дакар с без проблеми с неговия клиентски Toyota Hilux.

Още двама пилоти от конюшнята на Toyota допълват челната петица.

Това беше едно от най-силните представяния на японския производител, като фабричните пилоти Жиниел де Вилиерс и Хенк Латеган завършиха съответно четвърти и пети – разделени от само седем минути на финала. Друг пилот на Toyota Язед Ал-Раджи от Overdrive, също впечатли на свой терен с победа на етап 7, но проблемите в етап 9 го оставиха извън надпреварата за място в топ 10.
Мартин Прокоп беше класиран шести за Benzina пред Хуан Крус Якопини от Overdrive, Вей Нах с Hanwei и Себастиан Халперн от X-Raid Mini.
Със  същия Prodrive Hunter като Льоб, пилотът на GCK Motorsport Герлен Шишери спечели победи на етап 3 и на заключителния 14-и на ралито, за да завърши в топ 10.
Двукратният шампион в DTM Матиас Екстром в крайна сметка успя да завърши на 13-то място с единственото оцеляло Audi. Той също имаше куп  проблеми, които го оставха извън борбата за победа в Дакар след като спечели пролога.