За всички, за които са важни безопасността и най-вече качеството на гумите, с които шофират, първото покачване на температурите през пролетта е ясен индикатор, че е време сериозно да се обмисли смяна на зимните гуми с летни.
Независимо че законовите разпоредби не я изискват, причините за смяната са многобройни. Освен по-доброто управление и сцепление с асфалта, които летните гуми осигуряват, те са създадени от материал, който им позволява да издържат на много високи температури на въздуха и на нагрятата от слънцето пътна настилка. От друга страна, материалът, използван за зимните гуми, е такъв, че високите температури ще ги повредят трайно, смята Лука Шировник, ръководител на техническото обслужване на клиенти в Continental Tires за Югоизточна Европа.
Той твърди: „Зимните гуми са изработени от високотехнологични материали, които са проектирани за отлично поведение при ниски температури. Високите температури имат много неблагоприятен ефект върху по-меките материали, от които е изработена зимната гума. Това се отразява върху много по-голямата степен на износване на профила на протектора, като след продължително използване на зимни гуми материалът на протектора започва да се разкъсва по време на сезона. Отделни части от профилните блокове, особено зимните ламели, често се разкъсват, като това допълнително намалява живота на гумата. Последиците са, че гумата става по-трудна за управление и има по-лошо сцепление. Така става ясно защо шофирането със зимни гуми не се препоръчва през летния сезон.“
В допълнение към всичко това е много важно да следите температурите на открито и да разпознавате подходящия момент за смяна.
Границата на температурата на открито, която разделя условията на пътя на зимни и летни, е около 7 градуса по Целзий. Когато температурите започнат да се покачват в края на зимата, поведението на зимните гуми вече не носи толкова много ползи. Малко шофьори обаче са наясно с това, че температурата на открито не представлява температурата на пътната настилка, а именно настилката играе важна роля за сцеплението на гумите. Освен това не бива да бързаме да сменяме зимните гуми с летни, когато все още навън преобладават зимните условия.
Когато дойде време за смяната на зимните с летни гуми, много шофьори установяват, че летните им са износени. Те са наясно, че е време да обуят с нови „обувки“ своята любима играчка. И тук идва познатата дилема – кой модел да изберат и колко пари да дадат?
Спестяването от нови гуми и изборът на бюджетни, които са на по-ниски цени от първокласните гуми, не се препоръчват от гледна точка на сигурността, но и по икономически причини.
Лука Шировник твърди: „Безспорно бюджетните гуми имат по-ниска цена, но те не биха били по-евтиният избор, ако трябва да се сменят по-често от първокласните гуми. Освен това всички гуми подлежат на стриктни тестове и инспекции, така че повечето от тях ще отговарят на стандартите за качество, но е малко вероятно бюджетната гума да има същото поведение като първокласната.
Гумите на първокласните марки имат своята дълга история в индустрията за гуми. Голямата конкуренция на пазара води до постоянното покачване на стандартите и всеки производител се стреми да създаде най-добрия възможен продукт. Първокласните гуми струват повече от бюджетните, защото потребителят, освен за качество и гарантирана ефективност, плаща и за технологията и инвестираното време.
Двата вида гуми изглеждат много сходно, но е важно да се подчертае, че процесът на тяхното създаване и разработване е много различен. Първокласните гуми са създадени да отговарят на най-стриктните стандарти и да предлагат най-доброто поведение, следователно и безопасност.“
Въпреки че на пръв поглед изглежда, че бюджетните гуми са най-рентабилни поради по-ниската си цена, всъщност първокласните гуми са тези, с които ще спестите пари. Това е така, защото те са изработени от висококачествен каучук и са проектирани с шарка на протектора, която може да се справи с износването на профила по съвсем различен начин от гумите от по-нисък ценови клас. Ето защо първокласните гуми ще ви осигурят по-голяма пътна безопасност, икономия на гориво и по-дълъг живот.
Тъй като гумите са единственият контакт между превозното средство и пътя, трябва да помислите дали си струва да спестите от тях, защото дори когато карате по-стар модел автомобил, те могат да бъдат един от ключовите фактори за безопасност. По-старите автомобили не разполагат със съвременните системи за помощ и безопасност, които сега са неразделна част от всеки нов автомобил. Затова е още по-важно на тях да се поставят качествени гуми. Изводът е, че няма смисъл да се пести от гуми, защото от тях зависи поведението на автомобила на пътя, независимо дали е стар или нов.“
ДРУГИ
Болид с 3 победи във Формула 1 се продава на търг
Gold Wing трефен в Китен
Triumph продава на търг два мотоциклета на Джеймс Бонд
МОТО СПОРТ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
STUDIO LINSON MOTO в Кортен
Община Перник и StroyRent помагат за реализирането на мотокрос състезанието в миньорския град
Победоносното трио VMXDN Foxhill ще представи отбора на Англия във Farleigh Castle Vets MX
Перник ще бъде домакин на шестия кръг от Държавното първенство по мотокрос
АВТО СПОРТ
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
Никола Цолов приключи сезон 2024 във Формула 3 с три победи
Льоклер и “Ферари” триумфираха на “Монца”
Живко Иванов е републикански шампион в клас S3 на супермото