Предстои ни среща с един от най-обещаващите млади таланти в света на моторните спортове – Никола Цолов. Едва на 17 години, той вече се утвърждава като една от водещите фигури във Формула 3, демонстрирайки не само скорост, но и забележителна зрялост и увереност зад волана. С всяко състезание Никола доказва, че притежава потенциала и амбицията да се изкачи на върха в автомобилния спорт. Днес ще надникнем зад каската и ще разберем какво го вдъхновява, какво го движи напред и как вижда бъдещето си на световната сцена. Подгответе се за едно вълнуващо пътешествие в света на младия шампион!
Интервюто подготви Деница Герчева
Снимки: личен архив на семейството.
Автори на кадрите: Любомир Асенов, Спас Генев, Dutch Photo Agency
Автомобилната общност в България и всички свързани с високите скорости отлично знаят кой е Никола Цолов, но все пак нека първо се обърнем към личността, а после към пилота. Кой всъщност е Никола и какъв е пътят, който едно момче извървява, за да се превърне в шампиона, който е.
Пътят е много дълъг и винаги е бил труден и неясен. Честно казано още в началото като бях в картинга не съм и предполагал, че ще стигна там, където съм в момента. Винаги съм мечтал за това, но съм смятал, че е невъзможно, защото трябват много пари, за да се случи и да успееш да стигнеш до това ниво. Лека по лека и стъпка по стъпка се виждах и движех напред, знаех каква е следващата цел, но определено не е лесно. Продължавам така и до ден днешен.
Помниш ли момента, в който разбра, че това, което правиш ще бъде не само твоето настояще, но и бъдеще?
Мисля, че това беше моментът, в който започнах да пътувам за Италия. Може би втората или трета година от моята кариера, нещата станаха сериозни. Към 2018 година вече знаех, че съм поел нова и категорична посока.
От къде тази любов към спорта? Кой те запали? Помниш ли първият път, когато стъпи на пистата?
Сам се запалих. Винаги съм харесвал коли и високи скорости. Баща ми ме водеше на картинг често, много ми харесваше и ходех с голямо удоволствие. Баща ми също е имал страст към картинга когато е бил малък, но и сега също. Може да се каже, че любовта ми към автомобилния спорт се е предала от него. Дори не помня първият път, когато съм стъпил на картинг писта, със сигурност съм бил много малък и оттогава високите скорости и автомобилизма са част от живота ми. Никога няма да забравя и когато започнах да се състезавам в Италия. Конкуренцията беше много голяма, всички бяха с много близки времена като скорост, като отбори също бяха много добри. Нивото там е много високо. В Италия се провеждат повечето от световните картинг серии и шампионат. От 2019-та година започнах да се състезавам по-често. Имах един инцидент по средата на годината, счупих ключица и трябваше да спра да карам за два месеца, но като се върнах спечелих световните картинг серии в края на 2019. През 2020-та година дойде момента да се преместя в в Junior категорията. Това беше голяма стъпка напред. Имаше доста какво да науча и върху какво да работя, беше и годината с пандемията, което беше допълнително предизвикателство. След ковид, когато се върнах обратно в края на май 2020, показах добри резултати и 2021-ва година преминах към Senior категорията – това беше и последната ми година в картинг и се борих за топ 3 в абсолютно всяко състезание на европейски и световни шампионати. Това беше и момента, когато реално Фернандо Алонсо ме забеляза, повярва в мен и реши да ми помогне. Той беше и човекът, който ми каза, че според него най-добрата опция за мен е да се кача във Формула 4. Това беше 2022- ра година, така и стана, след това спечелих шампионата в Испания и 2023-та съм във Формула 3.
Историческата ти победа на пистата в Монако даде силна заявка за възможностите, таланта и не на последно дисциплината, която развиваш с годините. Разкажи ни какво стои зад победата и за това да си първият българин спечелил спринт във Формула 3?
Победата беше наистина голяма за мен, защото имах един период, който беше много труден като цяло. Нямах никаква подготовка за Формула 3 поради липса на финанси. Предполагам знаете, че това е един изключително скъп спорт и намирането на спонсори и финансиране също изисква време и усилия. След първата ми победа във Формула 3 на легендарната писта в Монако, всичко започна да се нарежда доста по-добре. Повярвах отново в себе си, така както вярвах, когато бях в картинга и във Формула 4.
Всъщност най-трудният период в кариерата ми е между 2023 и 2024. Трябваше да науча много неща без да карам реално на писта в бoлид. Нямах толкова опит, колкото останалите ми конкуренти. Подготвях се основно във фитнес залата и на симулатора вкъщи. Говорех с новия ми инженер по телефона. Този тежък периoд ми помогна да съм това, което съм в момента.
Кои са хората, които в годините повярваха в теб, които разпознаха таланта ти и които без съмнение затаяват дъх всеки път, когато си на писта. Убедена съм, че първо ще споменеш семейството си. Те със сигурност са плътно зад теб – какво ти казват преди и след всяко състезание? Как възприемат кариерата ти?
Аз съм безкрайно благодарен на хората, които винаги са ме подкрепяли – семейство, приятели, спонсори. Това е един път, който вървим заедно и наистина им благодаря за всичко, което правят за мен. С всяка година ме подкрепят все повече и повече. За мен, това означава много.
Несъмнено спорта те е срещнал с големите имена в автомобилизма. Коя среща най-силно те впечатли в автомобилния спорт и кой е най-ценния съвет, който си получил?
Така е, наистина спортът ме среща с едни от най-големите имена в автомобилизма. Разбира се, тъй като Фернандо Алонсо ми е мениджър, с него се виждаме/чуваме по-често. Той е най-опитният пилот на Формула 1 и определено е човек, от когото може да се научи много. Във всяка ситуация има какво да ми каже и има какво да ми помогне без значение дали става въпрос за каране или чисто житейски съвети, как да реагирам в дадена ситуация, как да контролирам емоциите си, защото в този спорт няма как да няма емоции. От гледна точка на техническото каране има един момент, в който не знаеш какво трябва да направиш, понеже всички караме добре, но по-скоро може да ти помогне това, колко добре се адаптираш. Колко добре успяваш да промениш стила си на каране спрямо позицията, на която си. Всичко е важно. Има значение колко силно духа вятъра, от коя позиция стартираш, какви решения ще вземеш за части от секундата в непредвидени ситуации, метеорологичните условия също не са за подценяване. Несъмнено съветите, които Алонсо ми дава, са много ценни, детайлите са важни, концентрацията винаги играе много ключова роля по време на всяко състезание.
Няма как да не обърнем поглед към 2024-та, ти приключи сезона във Формула 3 с три победи. Очаквал ли си такова развитие на сезона? Сам казваш, че отваряш нова глава – какво следва от тук нататък?
Честно казано се надявах годината да стартира по-добре. За жалост не се получи точно така. Затова и беше ключова победата ми в Монако. След това, както вече споменах, се чувствах по-уверен и очаквах все по-добри резултати от себе си и от отбора като цяло.
Да, отворена е нова страница за 2025г. Все още нищо не е решено, новините са добри, но е рано да кажа какво предстои за догодина. Не се знае с категоричност, има още неща за уточняване и изчистване. Търпение. Това е.
За какво мечтае Никола Цолов?
След тези победи през изминалия сезон, мечтая за повече такива. Следващата стъпка е шампионата. Трябва много сериозна подготовка за догодина. Надявам се да намерим средствата, за да може да се осъществи всичко, което искаме.
Отворили сме отново дарителска сметка в platformata.bg за всички фенове и хора, които биха искали да ме подкрепят спрямо възможностите си.
Колко далечна мечта е Формула 1?
След многото направени стъпки по този път и останалите, които предстоят, се надявам да се случи моята голяма мечта да съм първият българин във Формула 1. Голямата цел е тази, но има време до осъществяването й. Това е ясната мечта. По-скоро са важни всички усилия, които полагаме преди това, защото има стъпки, които е необходимо да бъдат извървени.
Какво би казал на всички онези млади хора, за които сега ти си пример? Какво е посланието, което можеш да отправиш към тях?
Бих им казал никога да не се предават, винаги да са дисциплинирани и отдадени на това, което правят. Ако дават всичко от себе си, ако го мислят, виждат и говорят – то ще се случи, защото няма нищо невъзможно. Не трябва да се отказват, всичко се случва с много работа и постоянство.
Можем ли да те очакваме в България до края на годината?
Да, ще си дойда, тъй като ми предстоят важни срещи, смяна на документи и т.н. Още не знам точно кога ще успея да пътувам за родината.
ДРУГИ
Пламен Калъпсъзов: Целта ми е челното място в Драг шампионата
Калоян Тотев за HARD ENDURO Своге 2024 пред STUDIO LINSON MOTO
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
МОТО СПОРТ
Главиница приема поредния старт от Отворения календар по мотокрос
Кабакчиев ще гони поредно добро класиране в Турция
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват