август 11, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Новата ŠKODA FABIA RS Rally2 – кола за победители

Вчера в Млада Болеслав беше представена новата ŠKODA FABIA RS Rally2. Състезателната кола е базирана на четвъртото поколение на най-малкия сериен модел на чешкия автомобилен производител. Това е чисто нов рали автомобил, който се възползва от силните страни на серийната FABIA. Става дума за подобрената аеродинамика, твърдост на каросерията и нови пропорции. Към тях се добавя специфични състезателни елементи – защитна рамка или ролбари, двигател, скоростна кутия и шаси. Те са разработени, за да се справят с предизвикателните условия на ралитата. Базирани са на целия опит на екипа на ŠKODA Motorsport.

Миналата и тази година ŠKODA Motorsport подложи автомобила на интензивни тестове на асфалтови и чакълени трасета в Чехия, Франция, Италия, Хърватия, Германия, Белгия, Испания и екстремните климатични условия на Северна Финландия. Резултатът е автомобил, който отново има най-високите амбиции: да доведе клиентите на ŠKODA Motorsport до серия от победи и титли.

Михал Храбанек, ръководител на ŠKODA Motorsport, коментира: „Да стоиш неподвижно означава да се връщаш назад и това е особено валидно за моторните спортове. Ето защо, при разработването на новата FABIA RS Rally2, ние приложихме опита, който придобихме от предишния си модел и оптимизирахме всеки детайл. Целта беше да се подобри най-успешният рали автомобил в света. Гордея се с целия екип на ŠKODA Motorsport, който преследва тази цел с голяма отдаденост. Бих искал да благодаря и на нашите колеги от Series Development; четвъртото поколение FABIA ни предостави перфектната основа за FABIA RS Rally2.“

Новата FABIA RS Rally2 е наследник на много успешни предшественици. Предишните модели FABIA Rally2 и FABIA Rally2 evo, базирани на трето поколение ŠKODA FABIA, са сред най-успешните рали автомобили на всички времена. Клиентите на ŠKODA  Motorsport закупиха повече от 450 автомобила, които натрупаха невероятните 4186 подиума в ралита по целия свят в 1091 старта до началото на май. От тях са спечелени  1714 победи, а по-специално четири в прочутото рали Монте Карло.

От 2015 г. FABIA Rally2 се превърна в еталон в категорията WRC2. Пилоти на заводски отбори и частни екипажи взеха над 20 титли в Европа и триумфираха в регионалните шампионати на Африка, Централна и Северна Америка, Южна Америка, Азиатско-Тихоокеанския регион и средния Изток. Екипажите с тези автомобили са спечелили 100 национални първенства, включително шест титли на Чехия и три титли на Германия.

Четвъртото поколение ŠKODA FABIA е изградено върху платформата MQB-A0 на Volkswagen Group, което доведе до редица промени както в пропорциите на автомобила, така и в неговия технически дизайн. Инженерите на ŠKODA Motorsport са използвали тези промени в своя полза и са се опитали да вземат максимално от новите функции по време на разработката.

Дизайнът на новия автомобил например е впечатляващ, тъй като приближава рали колата максимално до серийната. ŠKODA FABIA RS Rally2 взема емоционалния дизайн на обикновената версия и добавя състезателни елементи като по-широки брони, отвори за всмукване на въздух, вентилационни отвори и ново задно крило. За да покаже по-тясната връзка със серийното производство, автомобилът беше представен в нова цветова схема. Традиционният зелен нюанс е заменен от по-ярката зелена мамба за ŠKODA  Motorsport, която клиентите на ŠKODA могат да поръчат за своите серийно произвеждани OCTAVIA RS и ENYAQ COUPE RS iV.

Изисканата аеродинамика на серийната версия формира страхотна основа за работа на инженерите в моторните спортове. Това им даде повече свобода на действие за повече фина настройка на аеродинамиката на състезателната кола. Така се стигна до значително увеличение на притискащата сила в сравнение с FABIA Rally2 evo. Тази притискаща сила е почти двойна, с последващо подобрение на сцеплението на автомобила и следователно скоростта му в завой.

И без това първокласната безопасност на колата направи голяма крачка напред. Разбира се, FABIA RS Rally2 не използва нито една от системите за подпомагане на безопасността или обширния пакет въздушни възглавници, които са в серийния модел. Но той разчита на изключително твърдата структура на каросерията, която направи възможно допълнителното повишаване на нивото на защита на екипажа в случай на авария.

Твърдата каросерия сама по себе си не е достатъчна при скоростите, които се достигат в по време на състезанието. Така че има задължителен ролкейдж, коойто е заварен здраво върху платформата на автомобила. Дори преди страните на каросерията да бъдат сглобени върху автомобила. Това гарантира възможно най-високо качество на заварките и повишава безопасността. Ролкейджа се състои от общо 35,8 метра тръби. За това вече писахме в предишни материали на нашите сайтове по време на тестовете на колата.

В сравнение с предишното поколение, новата ŠKODA FABIA също е нараснала малко по размер. Това обаче не повишава теглото на автомобила. Инженерите на ŠKODA Motorsport също са се възползвали максимално от това. Новите пропорции им дават повече възможности по отношение на разпределението на теглото. Това, съчетано с увеличаването на междуосието на автомобила, превъзходната аеродинамика и по-прецизните опции за регулиране на шасито, благодарение на по-твърдата каросерия, води до подобрена стабилност.

Освен това има повече място в двигателния отсек, което е позволило полезни промени и в областта на задвижването.

Двигателят под капака на новия рали автомобил е чисто нов, въпреки че на пръв поглед може да не изглежда така. Правилата за колите на Rally2 предвиждат силовият агрегат да има максимален обем от 1,6 литра и четири цилиндъра. Всичко това е спазено при новия двигател. Силовият агрегат е базиран на стандартния 2.0 TSI двигател, използван от ŠKODA AUTO в моделите OCTAVIA и SUPERB. След като е преработен специално за рали автомобила, двигателят осигурява мощност от 214 кВт (291 к.с.) и 430 Нм въртящ момент.

Тестовите  пилоти похвалиха по-доброто предаване на въртящия момент и по-добрата реакция на газта в сравнение с предишната кола. Специална петстепенна секвенциална трансмисия се грижи за прехвърлянето на мощността на двигателя към пътната настилка. Тя си разпределя към четирите колела с помощта на диференциали на предния и задния мост. Една нова функция е електрохидравличното управление на съединителя между осите, което позволява на предната и задната ос да бъдат изключени чрез задействане на ръчната спирачка. Това  често се използва при рали за по висока скорост в обратни и остри завои.

Шасито е напълно различно от това серийния автомобил и е специфично за състезателната кола. Той използва системата McPherson и всички компоненти. Например скоростната кутия и други компоненти на задвижването, са проектирани да издържат на екстремния стрес от времеви изпитания. Спирачките са дискови с вътрешна вентилация, но адаптирани към дадената повърхност. За асфалтови ралита спирачките са с диаметър 355 мм отпред и 300 мм отзад (колата използва 18” колела), докато за макадам (чакъл) дисковете са с диаметър 300 мм отпред и отзад (използват се 15” колела).

Една от специалните характеристики за безопасност на рали автомобила е резервоарът за гориво. Той е изработен от комбинация от найлон и специална гума в съответствие със стандарта за безопасност, определен от FIA. Материалът е проектиран така, че да осигури максимална устойчивост на резервоара срещу повреда или пробиване, доколкото е възможно в случай на авария. Вътре в резервоара от 82,5 литра има и специална пяна, която освен своите защитни свойства, намалява изтичането на гориво. Резервоарът е защитен от долната страна с корпус, изработен от комбинация от фибростъкло и кевлар. И между другото, бензинът, с който отборите на състезанието пълнят резервоара, е изцяло от възобновяеми източници и няма изкопаеми компоненти.