февруари 4, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Новият Hornet на Honda показва жилото си

23YM HONDA CB750 HORNET

Напълно новият Hornet (от англ. – стършел) на Honda показва жилото си. Мотоциклетът е без грам излишно тегло, а водещото в класа съотношение мощност / маса се осигурява от двигател с мощност 67,5 кВт и въртящ момент от 75 Нм. Те задвижват пакет от 190 кг. Напълно новият редови 2-цилиндров агрегат с осем клапана осигурява както ефективност при най-нискиите обороти, така и максимална използваемост при средните.

Той се комбинира с нова ултралека рама за изключителна производителност и мигновено ускорение. Системата Throttle By Wire (TBW) обслужва 3 режима на каране и 3-степенен Honda Selectable Torque Control (HSTC) с интегриран Wheelie Control, плюс 3 нива на спиране на двигателя и доставка на мощност. Новата рама е изцяло с окачване на Showa: 41 мм вилки с с голямо бутало (SFF-BPTM) USD и заден амортисьор, работещ чрез Pro-Link. Двойни, радиално монтирани 4-бутални апарати осигуряват стабилно спиране. Премиум спецификацията включва 5-инчов цветен TFT инструментален дисплей, с Honda Smartphone Voice Control (HSVC), изцяло LED осветление, автоматично отмяна на индикатора и технология за авариен стоп сигнал (ESS). Ще бъде налична и опция за лиценз A2.

Оригиналният CB600F Hornet от 1998 г. се превърна в изключително популярен мотоциклет в Европа по много причини. Той беше компактен, гол и страхотен в града. Разполагаше с мощността на двигателя и управление, което преосдоляваше завоите с ентусиазъм. Различните версии на Hornet го преместиха в сегмента на спортните туръри и той стана почти състезателен мотоциклет, докато надстройка от 2007 г. добави допълнителна мощност от най-висок клас, получена от RR, и много по-агресивен стил.

Две неща останаха характерни за модела през цялото му развитие. Беше страхотен и забавен за каране, при това на достъпна цена. 25 години са много време и мотоциклетизмът претърпя някои големи промени от появата на първия Hornet насам. „Голият“ сегмент на мотоциклетите продължава да расте както по размер, така и по сложност. Очакванията на ездачите никога не са били по-високи.

Всичко това доведе до създаването на нещо доста специално – напълно нов, средно тежък, CB750 Hornet.

Той е вдъхновен от своя предшественик, но с актуализирана легендарна емблема.  Със стил, воден от най-новото поколение креативни умове в центъра за научноизследователска и развойна дейност на Honda в Рим, моторът е разработен, за да привлече по-млади мотоциклетисти.

Напълно новият 2-цилиндров двигател завладява сърцата с мощност и въртящ момент. Висококачественото окачване на Showa работи чрез нова, лека стоманена рамка, а минималистичният външен вид се придържа към стила на съвременните „улични бойци“, т.нар. „стрийтфайъри“.

Бърз, пъргав, забавен.

Фуюки Хосокава, ръководител на тестови проекти, Honda R&D, Япония: „Hornet винаги е бил много специален мотоциклет за Honda. Вълнуващата му ангажираща производителност винаги е била съчетавана с гъвкаво и пъргаво управление. Преди да започнем този проект, обмисляхме дълго и упорито какво поведение да осигурим на ездача. Знаехме, че е от съществено значение да запазим хита от миналото с класическата висока мощност и същевременно искахме двигателят да дава наистина силно усещане за въртящ момент и за „пулсиране“ при ниски до средни нива на оборотите.

Нашата цел винаги е била да ги съчетаем с възможно най-лекото и пъргаво управление, за да направим всяко каране, дори в града, възможно най-увлекателно и пълноценно. За нас Hornet винаги е бил квинтесенцията стрийтфайтърите. И новото му поколение с гордост продължава тази традиция.”

Джовани Довис, водещ стайлинг дизайнер, Honda R&D Рим: „Философията на дизайна на Honda е да създаде нещо изчистено и функционално. Това са модели, които са едновременно семпли по един красив начин и емоционално привлекателни. Нашето мото при създаването на новия Hornet беше „Чувствена динамика“. Трябваше да запазим отчетливия облик на „стрийтфайтър“, точно като при оригинала. Но искахме много по-агресивни ъгли и пропорции.

Външният вид на Hornet обещава пъргавина, динамика и ниска маса, благодарение на тънките му пропорции, заострената част на опашката и суперострите линии. И, разбира се, трябваше да отдадем почит на неговото наследство с уникалния цвят Mat Goldfinch Yellow.”

Преглед на модела

Напълно новият двигател на Hornet събира голяма част от инженерната мощ на Honda в малко пространство. Основните параметри: 755-кубиков, редови 2-цилиндров двигател, 67,5 кВт пикова мощност и 75 Нм въртящ момент. С мокра маса от 190 кг той има водещо в класа си съотношение мощност/маса от 0,36 кВт на килограм / 2,81 кг на киловат.

Компактните 8-клапанни цилиндрови глави Unicam са взети от CRF. 270-градусовият колянов вал дава перфектно усещане и характер. Основното задвижване се удвоява с балансиращ вал, докато приплъзващ съединител управлява 6-степенна скоростна кутия.

Електронните помощни средства за водача, благодарение на Throttle By Wire (TBW) включват 3 режима на каране (плюс потребителски режим), 3-степенен Honda Selectable Torque Control (HSTC), Wheelie Control с 3-степенна настройка на мощността на двигателя и на спирачната система на двигателя.

За да се увеличи максимално потенциалът на новия двигател, той е поставен в олекотена стоманена рамка. За оптимална пъргавина и обратна връзка с водача, окачването е от най-високо качество: вилки Showa 41 мм SFF-BPTM USD и заден амортисьор, работещи чрез Pro-Link. Гумите са оразмерени, за да осигурят перфектни нива на сцепление и пъргавина – 120-секционна предна част и 160 отзад.

Богатият списък оборудване е оглавен от 5-инчов цветен TFT дисплей, който осигурява предаване на информация и управление на всички системи. Свързаността на системата за гласово управление на Honda Smartphone е както за Android, така и за IOS устройства. Всички светлини са LED, мигачите се изключват автоматично, а също включват система за аварийно спиране (ESS).

Налични са и гама от аксесоари, включително Quickshifter, мек багажник, протектори на двигателя и козметични подобрения.

23YM CB750 Hornet ще се предлага в следните цветови опции: Pearl Glare White с Metallic Red Flame рамка и анодизирани червени вилки, Graphite Black с Metallic Red Flame рамка и анодизирани червени вилки, Matte Iridium Gray Metallic и Mat Goldfinch Yellow.

Двигател

  • Изцяло нов 755-кубиков, паралелен, двуцилиндров, 8-клапен Unicam двигател
  • Максимална мощност – 67.5 кВт @ 9500 об/мин.
  • Максимален въртящ момент – 75 Нм при 7250 об/мин.
  • 270-градусов колянов вал и неравномерен ред на запалване на двигателя
  • Патентовани канали Vortex Air Flow за оптимален въздушен поток
  • Асистиран приплъзващ съединител предлага леко усещане на лоста и управлява подскачането на задното колело при превключване на по-ниска предавка
  • 23 км/л икономия на гориво с потенциален пробег от 340 км с един резервоар

Инженерите на Honda създадоха за Hornet нов паралелен 2-цилиндров двигател с вълнуваща пикова мощност, който осигурява изключително приятно управление и отлична производителност.

Обемът от 755 куб. см с 8-клапанна цилиндрова глава Unicam на мотора вади 67,5 кВт при 9500 об/мин. с 75 Нм въртящ момент при 7250 об/мин. Диаметърът на отвора и ходът са зададени на 87 x 63,5 мм със степен на компресия 11,0:1. Компактна и лека (с конфигурация, използвана от състезателния MX CRF450R), главата на Unicam управлява 35,5 мм входящи клапани с гърбица и 29 мм изпускателни с кобилици.

Патентованите канали Vortex Flow създават по-равномерно разпределение от страничните части във въздушната кутия за рязко поемане и реакция на дросела.

270-градусовият колянов вал и неравномерният ред на запалване създават характерно усещане за двуцилиндров импулс. За да бъде двигателят възможно най-плътно опакован, няма балансиращо задвижващо зъбно колело. Основното задвижващо зъбно колело е с двойна функция и завърта балансиращия вал. Водната помпа е прибрана в левия капак на двигателя и няма нужда от маслен охладител. Цилиндрите също използват поклитие от Ni-SiC (никел-силициев карбид), както е и при CBR1000RR-R Fireblade и CRF450R.

Приплъзващият съединител предлага леко усещане на лоста. Улеснява превключването на предавките и управлява подскачането на задното колело при рязко спиране и бързи промени на скоростите надолу.

Разходът на гориво от 23 км/л (режим WMTC) дава потенциален пробег от над 340 км с едно зареждане на 15,2-литровия резервоар за гориво. Ще бъде налична и опция за категория А2 с 35 кВт.

Електроника на двигателя

  • Три режима на ездача: ДЪЖД, СТАНДАРТ и СПОРТ
  • Три нива на мощност на двигателя, двигателна спирачка и HSTC с интегриран Wheelie Control
  • Опция за персонализиране на режим ПОТРЕБИТЕЛ между трите нива

Управлението на двигателя Throttle By Wire предлага три режима на каране, като регулира мощността и усещането на двигателя според условията и намеренията на водача. Те лесно се превключват и управляват между левия превключвател за режим на кормилото и TFT екрана. Има 3 нива на мощност на двигателя (EP), двигателна спирачка (EB) и избираем контрол на въртящия момент на Honda (HSTC) с интегрирано управление на колелата. HSTC може също да бъде изключен. Режимите на каране предлагат различни комбинации на всеки параметър.

SPORT използва ниво 3 EP и ниво 1 EB и HSTC, за да осигури максимална производителност с минимална намеса.

Режим STANDARD е средна настройка, която използва настройка на ниво 2 за EP, EB и HSTC.

Режимът RAIN използва най-ниската настройка на EP, ниво 1, за най-малко агресивно доставяне на мощност с ниво 2 EB и 3 HSTC.

USER режимът позволява на ездача да избира между 3 настройки за всеки параметър и да запазва настройката, създадена от него, за бъдеща употреба.

Стил и оборудване

  • Минималистичен стил
  • Изправена позиция на каране за естествен контрол
  • 5-инчов TFT дисплей с индикатор за превключване на предавките и възможност за персонализация
  • Системата за гласово управление на смартфон на Honda предлага свързаност на смартфони с Android и IOS
  • Задните мигачи разполагат със сигнал за аварийно спиране и технология за автоматична отмяна

Дизайнерите от научноизследователския и развоен център на Honda в Рим се вдъхновиха от стария Hornet. Те започнаха да работят върху нов, съвременен израз на техническа красота.

Отличителен белег на Hornet е резервоарът за гориво, вдъхновен от формата на крилото на стършел. Всичко в мотоциклета от агресивно наклонения преден обтекател до острата като бръснач скъсена опашка говори за истински спортни намерения.

Присъщо му е да подходящ за всички ездачи. Височината на седалката е много удобна за управление – 795 мм, а позицията за каране е изправена, с леко изнесени назад крака за естествен контрол и широко кормило за лост.

Инструментите се състоят от 5-инчов, пълноцветен TFT екран с четири типа дисплей за скорост/обороти в минута, съотв. аналогов или лентов, според предпочитанията на водача. Показва и разход на гориво, избор на режим на каране и параметри на двигателя, избрана предавка и персонализирана точка на превключване на по-висока предавка на оборотомера. Управлението става от екрана и от превключвателя на лявото кормило.

В интерфейса е включена и системата за гласово управление Honda Smartphone. Тя свързва ездача с неговия Android, докато е в движение и позволява гласово управление на телефонни обаждания, съобщения, музика и навигация. За първи път няколко от функциите на HSVC ще бъдат достъпни и на смартфони с iOS. Необходими са слушалки, монтирани на каската, а смартфонът се свързва с таблото чрез Bluetooth. Управлението на Honda Smartphone Voice контрол също е възможен с помощта на бутоните на лявото разпределително устройство.

За да опрости и миниатюризира цялата електрическа система, Hornet използва контролерска мрежа (CAN) заедно с блок за управление на тялото (BCU). BCU е разположен под основната седалка и колективно обработва управляващи сигнали – от модулатора на ABS, TFT екрана и превключвателя, които не се управляват от ECU в CAN системата.

Задните мигачи имат функция за авариен стоп сигнал (ESS). Ако се установи отрицателно ускорение от минимум 6,0 m/s2 при минимална скорост от 56 км/ч. и активна спирачка, аварийните светлини мигат, за да предупредят другите участници в движението. При същата скорост, но при активиран ABS прагът намалява до отрицателно ускорение от минимум 2,5 m/s2.

Мигачите също се изключват автоматично. Вместо да използва обикновен таймер, системата сравнява разликата в скоростта на предните и задните колела и изчислява кога да отмени индикацията им спрямо ситуацията.

Шаси

Стоманената рамка на Hornet тежи едва 16,6 кг (за сравнение, тази на CB650R е 18,5 кг). Основен технологичен процес на усилване, изтъняване на основната или долна тръба и оптимизиране на формата на шарнира създаде изключително здрава платформа, настроена за пъргавина.

Наклонът и следата са зададени на 25° и 99 мм, с междуосие от 1420 мм и собствена маса от 190 кг. С оглед на подобряване на спортното управление вилките Showa 41 мм с отделна функция с голямо бутало (SFF-BPTM) USD са захванати от специфични за Hornet горни и долни скоби.

Задният амортисьор работи чрез стоманеното люлеещо се рамо с Pro-Link и предлага 150 мм ход. Дизайнът му осигурява отлични реакция и управление на температурата. Разполага с 5-степенно регулиране на предварителното натоварване с настройки на скоростта на пружината и амортисьорите, оптимизирани да съответстват на вилките.

Двойните предни 296-милиметрови дискове и радиално монтираните четирибутални апарати Nissin осигуряват впечатляваща спирачна сила. За допълнително подобряване на управлението и качеството на возене леките колела с с Y-образни спици. Ширината на предните е 3,5 инча с гума 120/70-ZR17, а на задните – 4,5 инча с гума 160/60-ZR17.

Аксесоари

За Hornet се предлага пълна гама от аксесоари. За агресивно спортно каране или по-спокойно пътуване Quickshifter осигурява мигновено превключване на по-висока предавка с пълна газ и превключване на по-ниска предавка без съединител с функция за автоматично мигане. Чувствителността на натоварването на лоста може да се регулира на 3 степени, според предпочитанията.

Шитата седалка на водача е с напълно нов дизайн, решен в сиво/черно. Нови са алуминиевите тежести в края на щангата, държачът на горната скоба на кормилото, мрежата срещу мухи, ивиците на колелата, стъпенките за ездача и предпазните капаци срещу плъзгане.

Практичността не е забравена. Чанта за резервоара и чанта за седалката осигуряват удобството на меките багажни отделения. Новият дизайн на задния кош предлага сигурност за твърд багажник. Предлагат се и отопляеми ръкохватки.

Технически характеристики

 

Двигател
Тип дригател Течно охлаждане OHC 4-тактов, 8 клапана, двуцилиндров паралелен, 270° колянов вал и Unicam
Обем 755 куб. см
Диаметър и ход 87 мм x 63,5 мм
Компресия 11,0:1
Maкс. мощност 67,5 кВт @ 9500 об/мин.
Max. Torque 75 Нм @ 7250 об/мин.
Ниво на шум (dB) Lwot – 77.5; Lurban – 73.5
Макс. скорост 205 км/ч.
Обем на маслото 3,8 л
Стартер Електрически
ГОРИВНА СИСТЕМА
Запалване PGM-FI electronic injection
Резервоар 15,2 л
CO2 емисии WMTC 100 г/км
Разход на гориво 23 км/л – 4,35 л на 100 км
Електрическа система
Капацитет на батерията 12v 7.4Ah
Задвижване
Съединител Мокър многодисков, асистиран приплъзващ съединител
Трансмисия 6 степенна механична
Крайно задвижване Верига
Рамка
Тип рамка Стоманена, диамант
Шаси
Размери (Д x Ш x В) 2090 мм x 780 мм x 1085 мм
Междуосие 1420 мм
Ъгъл на колелото 25˚
Ход 99 мм
Височина на седалката 795 мм
Клиренс 140 мм
Тегло 190 кг
Радиус на завой 2,7 м
Окачване
Отпред Showa 41 мм SFF-BP USD, ход 130 мм
Отзад Моношок, Pro-Link подвижно рамо, ход 150 мм
Колела
Отпред 5Y-спици, алуминиеви джанти
Отзад 5Y-спици, алуминиеви джанти
Гума отпред 120/70ZR-17
Гума отзад 160/60ZR-17
Спирачки
ABS двуканален
Отпред Двоен 296 мм x 4 мм диск с радиално монтиран 4- бутален апарат Nissin
Отзад Единичен 240 мм x 5 мм диск с едноцилиндров апарат