май 25, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Ново поколение ŠKODA FABIA Rally2 издига безопасността на екипажа на следващо ниво

Новото поколение ŠKODA FABIA Rally2 е базирано на различно шаси от сегашния рали автомобил. Промяната в платформата на Volkswagen Group – Modular Transverse Matrix MQB-A0 даде на инженерите на KODA Motorsport възможност за допълнително подобряване на вече високоефективната структура за безопасност на най-успешния автомобил от категорията Rally2.

Н се случва често инженерите да имат шанса да разработят състезателна кола от нулата. С новото поколение ŠKODA FABIA Rally2 точно тази възможност се появи за екипа за разработка на ŠKODA Motorsport. Пътният автомобил, използван като отправна точка, е първото поколение на FABIA, базирано на Modular Transverse Matrix MQB-A0 на Volkswagen Group. „Производствената платформа на FABIA е изработена от високоякостна и ултра-високоякостна стомана в области, критични за безопасността на пътниците. Това е от полза и за новото поколение ŠKODA FABIA Rally2.  Изразява се в допълнително подобрена якост на усукване на структурата на пода и по-добра издръжливост на каросерията на рали колата“, обяснява Томаш Карниш, инженер по безопасността в ŠKODA Motorsport.

От дебюта си през 2015 г., настоящото поколение ŠKODA FABIA Rally2 доказа своята сила при инциденти на специални етапи. „Анализът на тези произшествия ни даде жизненоважни данни, за да придвижим още повече стандартите за безопасност на новото поколение FABIA Rally2. Съгласувахме тези данни с  друг опит, натрупан с текущата рали кола и предефиниране на каросерията на новото поколение FABIA Rally2”, продължава Карниш.

Екипът от инженери направи няколко цикъла на компютърни симулации, използвайки метода на крайните елементи (FEM). Този подход позволява да се симулира поведението на сложни системи чрез разлагане до огромен брой прости елементи с известни свойства. Отношенията им се управляват от уравнения.

„Изчисленията бяха последвани от обширни тестове на асфалтови и чакълести пътища, за да се потвърди резултатът от симулацията“, добавя Карниш.

Безопасността на ŠKODA FABIA Rally2 от ново поколение надвишава изискванията, поставени от FIA. А клетката е гръбнакът на стратегията за безопасност на екипажа и на борда на новото поколение FABIA Rally2. Като цяло размерите и материалът се определят от наредбите на FIA. Защитната клетка на FABIA Rally2 от новото поколение надвишава изискванията на FIA в определени области. Например, вдлъбнатините, подходящи за страничен удар, са значително по-големи в сравнение с правилата на FIA.

Корпусът на версията FABIA Rally се състои от повече от 35 метра високоякостни хромолибденови тръби. „Нашите техници прилагат изобретателен начин за изграждане на тази част от автомобила. Предпазната клетка се заварява ръчно от сертифицирани експерти върху голата платформа по време на строителството – преди добавянето на страничните части и покрива. Този метод гарантира както по-висока точност, така и по-добри тръбни връзки и копиране на формата на тялото“, обяснява Карниш.

Въпреки че всички аспекти на структурата за безопасност на новото поколение FABIA Rally2 бяха подобрени, основната цел беше значително повишаване на безопасността при страничен удар. За да изпълнят тази цел, инженерите в ŠKODA Motorsport работиха в три области: монтаж на седалките, кръстосани врати и панели на вратите. Лявата и дясната страна на новото поколение FABIA Rally2 са свързани чрез конструкцията на държачите за седалки и допълнителна релса. Така силите на страничен удар се прехвърлят по-добре от едната страна на автомобила към другата.

„Това намалява деформацията на каросерията и ролкейджа. Ние надминаваме изискванията на FIA и в тази област“, ​​коментира Карниш.

В допълнение, новата FABIA Rally2 разполага с масивни вдлъбнатини в кръстовете на вратите на клетката за ролкейджа които осигуряват допълнителна защита срещу странични сили.

Вътрешните обшивки на вратите на автомобил Rally2 трябва да бъдат запълнени с пяна,  абсорбираща енергия. „Подложката на новата FABIA Rally2 надвишава задължителния обем на FIA и в тази област“, ​​казва Карниш. Освен това шест слоя въглеродни влакна и кевлар запечатват пяната по посока на пилотската кабина, за да предпазят екипажа от остри фрагменти.

Подобрена и системата за закрепване на предпазните колани. Добавена е допълнителна тръба за ролкейджа от всяка страна на автомобила за допълнително подобряване на здравината и твърдостта на точките за закрепване на раменните ремъци. И накрая, водачът и навигаторът на борда на новото поколение FABIA Rally2 могат да разчитат на доказана пожарогасителна система, която съчетава автоматичен блок, включващ дюзи за разпръскване на пяна както в пилотската кабина, така и в двигателното отделение с ръчни пожарогасители.

Добър страничен аспект на допълнително подобрената структура за безопасност е повишената издръжливост на корпуса, което се изразява в намалени експлоатационни разходи за клиентските екипи на ŠKODA Motorsport. Инженерът по безопасност Карниш подчертава: „Издръжливостта на новоразработената каросерия е на различно ниво в сравнение с настоящия ни рали автомобил.“