
Сезон 2021 на родният автомобилен спорт стартира по изключителен начин с чисто новия рали спринт „Пещера“. Състезание, което включваше в маршрута си едни от най-легендарните етапи от WRC рали „България“ и рали „Хеброс“ направи възможно зрителите да се завърнат по скоростните отсечки и да изпитат отново адреналина от истинска автомобилна надпревара.
До тук добре, но какво се случва с рали сезон 2021 в България?
Още няма яснота, дали ще се спази календара за тази година в родният ни рали шампионат. До този извод достигаме, след като точно един месец (24 дни) преди старта на рали „България“ на 14-ти май, няма грам информация за съдбата на „топ“ ралито на страната.
Тук може би е добре да споменем, че рали „България“ се организира под шапката на АФБ. Съответно, няма как по официален път да стане ясно, дали са спазени сроковете от четири месеца преди старта на състезанието да са депозирани допълнителен правилник, план за сигурност, документи за платена такса и разрешения от местните власти при самите АФБ.
Както знаете рали „България“ е кръг от европейския рали трофей и като такъв организаторите му трябва да спазват и изискванията упоменати в „Регионалния спортен рали правилник“ на ФИА (линк). До момента обаче става ясно, че те брутално се нарушват от страна на федерацията, която не веднъж или два пъти е преследвала различни организатори за същото.
Според член 19.5.3 на 9-ти анекс „Организационни изисквания и спецификации“ (APPENDIX IX – Organisational Requierements Specifications) на „Регионалният спортен Рали Правилник на ФИА“ (2021 FIA Regional Rally Sporting Regulations) в сайта на рали „България“ трябва да е поместен допълнителният правилник поне два месеца преди крайната дата за подаване на заявки за участие.
Такъв документ в сайта на състезанието към днешна дата няма, а до старта му остават само 24 дни. Можете да се уверите и сами от тук.
Ако направим аналогия с миналия сезон и разглеждайки документацията на рали „България“ 2020 се оказва, че точно 16 дни преди старта на самото състезание е бил последният ден за подаване на заявки за участие към организатора. Ако този срок се приложи и към 51-вото издание на състезанието, то това означава че в дните около 29-ти април 2021 г. трябва да приключи периодът за подаване на заявки.
В официалния портал на ралито, липсва не само Правилникът – няма форма за заявка, програма, маршрут и карти. За нивото на информативност на въпросния сайт добре говори и факта, че световната търсачка Google не го възприема като офицална страница на ралито и го показва едва на втора страница при търсене с фраза „рали България“.
Разглеждайки описаните по-горни факти има реална опастност рали „България“ да не се проведе или ако не, то да получи порицание под някаква форма от страна на ФИА и да бъде брутално скалъпено в последния момент.
Добре помним какво се случи през сезон 2018, когато ръководството на БФАС успя да „изтрие“ европейския статут на състезанието с бездействието си около изпращането на документите към ФИА.
От наши източници знаем, че преди 2-3 седмици е пристигнало писмо от АФБ в община „Аврен“ с цел искане на разрешение за организиране на състезанието, което допълнително потвърждава по-горната теза. Все пак това означава, че се работи до някаква степен, но ще доведе ли до резултати…не е ясно.
Погледнато реално от АФБ могат да излязат от ситуацията някак си, но това с никакъв начин няма да помогне за привличането на екипажи от други страни да вземат участие в най-голямото рали у нас.
Редно е да зададем въпроси защо АФБ се опитва да злепоставя различни организатори с информация, че се бавят при представянето на различни документи, а самата централа не може да организира едно единствено рали през годината, нарушавайки собствените си правила. Кой в тази ситуация би наказал АФБ и кой ще потърси отговорност от председателя и Камен Михайлов, Калоян Стачев и рали комисията, която позволява провеждането на състезание, което не спазва никакви правила?
Въпросите са много, а отговори надали ще има – традиция за краткото съществуване на АФБ. Едно е ясно – рали „България“ стигна своето дъно, а гръмките обещания на Камен Михайлов и бившия министър на спорта Красен Кралев, че ралито ще се върне в Европейския рали шампионат са били поредната партенка за отклоняване на вниманието и препечалването на някой друг глас.
Източник: http://bgrallyhd.com
ДРУГИ
След 9-годишна пауза Добрич отново събира най-добрите пилоти в офроуд спортовете в “Рали Рейд Добруджа”
Официално: Оскар Пиастри преподписа с МакЛарън до 2026-а година
Никола Цолов ще кара в нов шампионат на пистата “Херес”
МОТО СПОРТ
Маркес пристигна в Индия ден преди началото на състезателния уикенд
В MotoGP останаха само две свободни места за 2024
Севлиево приема 6-ия кръг на мотокрос шампионата ни този уикенд
MXGP: Прадо слага короната за 2023 г., Сийвър печели третата си Гран при
Шесткратният световен шампион Марк Маркес все още не е отпътувал за Гран При на Индия в клас MotoGP заради проблеми с визата
АВТО СПОРТ
Пилотът на “Астън Мартин” Ланс Строл се завръща на пистата за Гран При на Япония
След 9-годишна пауза Добрич отново събира най-добрите пилоти в офроуд спортовете в “Рали Рейд Добруджа”
Официално: Оскар Пиастри преподписа с МакЛарън до 2026-а година
Никола Цолов ще кара в нов шампионат на пистата “Херес”
Традиционният рали крос край ловешкото село Баховица събира автомобилисти от цялата страна на 23 и 24 септември 2023 г.