На 85-годишна възраст, малко преди да навърши 86, от този свят си отиде легендата на българския мотоциклетен и автомобилен спорт – Илия Чубриков. Бачо Илия, както го наричахме приятелите, е роден на 8 януари 1935 г. в град Габрово. Със спорт започва да се занимава още в началното училище. Първоначално кара ски със ски-спорт, а по-късно и с мотоциклетизъм.
През 1956 година участва в 6-дневното състезание в баварския град Гармиш-Партенкирхен, където се класира на първо място. Тази надпревара се е смятала за неофициално световно първенство. Печели многократно титлата на България по мотокрос. Когато триумфира първи на мотокорса на връх Шипка, зрителите го носят на ръце ведно с мотоциклета с горещ двигател. Това става пред очите на над 100 000 зрители. Бачо Илия е един от хората, които разработват мотоциклета Балкан и се състезават с него.
През 1967 г. Илия и брат му Кольо Чубриков като навигатор стартират в известното в миналото Рали Трансбалкания, което се провежда на територията на три държави – България, Югославия и Румъния, със състезателен автомобил Булгар Рено 8, с обем на двигателя 1150 см³, като екипажът печели победа в клас до 1400 см³. Това е първото участие на Чубриков в автомобилна надпревари и той я печели въпреки конкуренцията.
Илия Чубриков е първият българин, победител в рали „Златни пясъци“ (сега Рали България) с хитовия по това време автомобил Рено Алпин 1600, през 1971 г. Той е първият българин, стартирал в рали Монте Карло през 1969 г.
След става заводски пилот на Renault за България и кара различни модификации – 12 Gordini, 17 Gordini, 5 Alpine, Renault 5 Тurbo. Става част от екипа на тютюневия концерн Rothmans през 1983 г.
Освен призови места в рали „Златни Пясъци“, побеждава в международните „Хеброс“ (1976, 1977 и 1983) и „Вида“ (1971, 1976 и 1983) у нас, турското „Гюнайдън“ (1978, 1981, 1983), „Руска зима“ (1974), „Татри“ и др. р (Турция). Чубриков завършва 5-и в европейския шампионат, първият българин с приоритет А на ФИА, печели шампионата „Мир и дружба“, на тогавашните соцстрани. Приключва своята състезателна кариера като европейски шампион на планинско с Peugeot 205 T16.
Един от най-големите успехи на Илия Чубриков е победа в Обиколката на Средиземно море през 1978 г., заедно с Калчо Хинов със серийна 1300-кубикова Лада 2101. Състезанието е с дължина 13 500 км. На следващата година пак същият дует и със същата Лада е втори.
В дългогодишната си кариера Чубриков има много победи както в националния рали шампионат, така и престижни класирания в международни състезания. След оттеглянето си от автомобилния спорт Чубриков продължава да бъде пример за подражание на много млади пилоти.
Сбогом, Бачо! Почивай в мир, приятелю! Поклон пред светлата ти памет!
Екипът на motoclub.bg и на motosport.bg изказва най-искрени съболезнования на семейството и приятелите на Илия Чубриков!
ДРУГИ
LEGO Group и Формула 1 със специална серия за малки и големи
Болид с 3 победи във Формула 1 се продава на търг
Gold Wing трефен в Китен
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“