На 85-годишна възраст, малко преди да навърши 86, от този свят си отиде легендата на българския мотоциклетен и автомобилен спорт – Илия Чубриков. Бачо Илия, както го наричахме приятелите, е роден на 8 януари 1935 г. в град Габрово. Със спорт започва да се занимава още в началното училище. Първоначално кара ски със ски-спорт, а по-късно и с мотоциклетизъм.
През 1956 година участва в 6-дневното състезание в баварския град Гармиш-Партенкирхен, където се класира на първо място. Тази надпревара се е смятала за неофициално световно първенство. Печели многократно титлата на България по мотокрос. Когато триумфира първи на мотокорса на връх Шипка, зрителите го носят на ръце ведно с мотоциклета с горещ двигател. Това става пред очите на над 100 000 зрители. Бачо Илия е един от хората, които разработват мотоциклета Балкан и се състезават с него.
През 1967 г. Илия и брат му Кольо Чубриков като навигатор стартират в известното в миналото Рали Трансбалкания, което се провежда на територията на три държави – България, Югославия и Румъния, със състезателен автомобил Булгар Рено 8, с обем на двигателя 1150 см³, като екипажът печели победа в клас до 1400 см³. Това е първото участие на Чубриков в автомобилна надпревари и той я печели въпреки конкуренцията.
Илия Чубриков е първият българин, победител в рали „Златни пясъци“ (сега Рали България) с хитовия по това време автомобил Рено Алпин 1600, през 1971 г. Той е първият българин, стартирал в рали Монте Карло през 1969 г.
След става заводски пилот на Renault за България и кара различни модификации – 12 Gordini, 17 Gordini, 5 Alpine, Renault 5 Тurbo. Става част от екипа на тютюневия концерн Rothmans през 1983 г.
Освен призови места в рали „Златни Пясъци“, побеждава в международните “Хеброс” (1976, 1977 и 1983) и “Вида” (1971, 1976 и 1983) у нас, турското “Гюнайдън” (1978, 1981, 1983), “Руска зима” (1974), “Татри” и др. р (Турция). Чубриков завършва 5-и в европейския шампионат, първият българин с приоритет А на ФИА, печели шампионата “Мир и дружба”, на тогавашните соцстрани. Приключва своята състезателна кариера като европейски шампион на планинско с Peugeot 205 T16.
Един от най-големите успехи на Илия Чубриков е победа в Обиколката на Средиземно море през 1978 г., заедно с Калчо Хинов със серийна 1300-кубикова Лада 2101. Състезанието е с дължина 13 500 км. На следващата година пак същият дует и със същата Лада е втори.
В дългогодишната си кариера Чубриков има много победи както в националния рали шампионат, така и престижни класирания в международни състезания. След оттеглянето си от автомобилния спорт Чубриков продължава да бъде пример за подражание на много млади пилоти.
Сбогом, Бачо! Почивай в мир, приятелю! Поклон пред светлата ти памет!
Екипът на motoclub.bg и на motosport.bg изказва най-искрени съболезнования на семейството и приятелите на Илия Чубриков!
ДРУГИ
Болид с 3 победи във Формула 1 се продава на търг
Gold Wing трефен в Китен
Triumph продава на търг два мотоциклета на Джеймс Бонд
МОТО СПОРТ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
STUDIO LINSON MOTO в Кортен
Община Перник и StroyRent помагат за реализирането на мотокрос състезанието в миньорския град
Победоносното трио VMXDN Foxhill ще представи отбора на Англия във Farleigh Castle Vets MX
Перник ще бъде домакин на шестия кръг от Държавното първенство по мотокрос
АВТО СПОРТ
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
Никола Цолов приключи сезон 2024 във Формула 3 с три победи
Льоклер и “Ферари” триумфираха на “Монца”
Живко Иванов е републикански шампион в клас S3 на супермото