От София до Пловдив и обратно с електрическото BMW ix3

Криси Иванова

Един от най-големите въпроси към всеки електромобил е докъде можете да стигнете с него. Защото докато мрежата от зарядни станции в България все още далеч не е добре развита и рекламирания пробег на моделите рядко отговаря на реалността, трябва добре да преценявате пътуванията. Именно този експеримент пробваме с новото BMW ix3.

Това е първият изцяло електрически SUV на марката, който разполага с 460 км пробег на хартия. Но дали с него ще успеем да отидем до Пловдив и да се върнем обратно в София, само с едно зареждане? На тръгване от София зареждаме колата до 100%. За съжаление условията за крайно неблагоприятни за електромобили и пробега им – температурата е 0 градуса и прехвърча сняг. На таблото виждаме 332 километра пробег, който колата изчислява. Все пак би трябвало да ни стигне.

В пловдив достигаме със 152 км оставащ пробег. Тоест 180 за 140 реални при скорост от 130 км/ч с включен климатик, което за един електромобил е доста тежко при тези температури. С малко каране в града пробега ни пада до 130 км, което вече означава, че трябва да заредим. Първата станция, която пробваме е заета. Отиваме на следващата в центъра на града. За съжаление, тъй като тя е DC, на нея можем да заредим само с 10 kWh, което означава, че до 100% на батерията ще отнеме близо 6 часа.

Този темп не ни устройва и се налага да намерим по-бърза станция. Такава с 50 kWh има на една от големите вериги за зареждане. Тя обаче е платена а цената – близо 40лв за пълен заряд. На връщане тръгваме с пробег от 200 км, за да минем 140. Пътните условия за съжаление се влошават допълнително – става под 0 градуса и снеговалежът се усилва. 

В крайна сметка успяваме да стигнем с 47 километра останал пробег. Тоест 153 за 140, но този път се движихме с доста по-бавно темпо заради снега 110 км/ч. В крайна сметка до Пловдив и обратно можехме да успеем да стигнем при по-добри метеорологични условия. Но това пътуване доказва, че все още има какво да се желае от електромобилите, защото пробегът им силно зависи от сезоните, а това например е проблем в държави с дълги зими. 

Разбира се, при наличие на повече зарядни станции по пътя, това пътуване щеше да е доста по-приятно, но това е друга сфера, която тепърва трябва да се развие в България, за да направи покупката на електромобил релевантна.



СЛЕДВАЩА

MotoGP: Ел Диабло на първа позиция с рекорд в Португалия

Фабио  Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP) ще стартира от първа позиция в утрешната Гран при на Португалия. Това е 11-а […]