юли 18, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Петимата, които определят бъдещето на автомобилите

7897979

Могат ли само 5 души да определят съдбата на цяла индустрия като автомобилната? Отговорът е – да. За добро или за лошо, преходът към електрически коли промени баланса на силите. На автомобилната карта първи вече са ново поколение предприемачи, които определят развитието така, както самите те си представят.

Илон Мъск

Разбира се, бизнес портфолиото му включва и Tesla, която проектира, произвежда и продава изцяло електрически автомобили от 2003 година. Едва ли има нужда от особени обяснения колко е влиятелен в автомобилната индустрия. Илон Мъск и неговите електрически модели я промениха веднъж завинаги. Той е човекът, който наложи електромобила като престижна и бляскава стока, вместо като инженерен напън за пестене на енергия и емисии, каквито бяха предишните опити в тази посока.

Робин Цанг 

Името Робин Цанг (или Зенг, както го изписват мнозина, объркани от странностите на китайското произношение) вероятно за мнозина не говори нищо. Но той е основател и президент на Contemporary Amperex Technology . И дори това не ви говори нищо, то съкращението ще реши всичките ви въпроси. Това, разбира се, е CATL, най-големият доставчик на батерии за електрически превозни средства в света.

CATL, която беше листвана на фондовата борса в Шенжен през 2018, доставя батерии на производители като BMW, Volkswagen, Geely и куп други. Цанг притежава докторска степен. от Института по физика на Китайската академия на науките и състоянието му според Forbes възлиза на 23,2 милиарда долара. В ерата на електрическите коли какъв по-добър бизнес от производството на батерии за тях?

Щефан Квант 

Щефан Квант притежава 23,6% от BMW, а сестра му Сузане Клатен – 19,1%. С общо 42,7% в тях е и хлябът, и ножът. Щефан и Сузане са деца на индустриалеца Херберт Квант, който изгражда баварската марка и я утвърждава като един от най-добрите производители на луксозни и спортни автомобили в света. Разбира се, таткото е член на партията на Хитлер и мнозина вярват, че той е спасил BMW благодарение на нацистите. Но тази тема отдавна вече не е актуална.

В момента Щефан Квант на практика контролира BMW и заема позицията на вицепрезидент в групата. Освен това има големи дялове в Heel (хомеопатични препарати), Entrust (цифрови идентичности и сигурност на данните) и Logwin (логистика). Но най-важното му постижение е, че и днес контролира една от най-големите автомобилни компании в света – на практика позиция без аналог, защото при всички останали гиганти собствеността е разпределена в сложни комбинации между семейни, институционални и чисто спекулативни инвеститори. Квант е учил икономика и машинно инженерство. Състоянието му се оценява на 27,2 милиарда евро.

 

Уан Чуанфу

Друг бизнесмен от Китай, не се изненадвайте, ако след няколко години се изкачи до върха на най-богатите хора в света. Химик, милиардер, основател, президент и главен изпълнителен директор на групата BYD, в която още преди десетилетие като ключов акционер се нареди не друг, а самият Уорън Бъфет.

Компанията се занимава с батерии, електрически автомобили, автобуси, тежкотоварни превозни средства и много други бизнеси. За протокола – BYD е най-големият производител на автомобили в Китай с пазарен дял от 11% и отскоро компания номер 1 по продажби на електрически превозни средства в света.

Ерик Ли 

Ерик Ли, което е “западна” версия на името Ли Шуфу, е председател на Geely Automobile Holdings, един от най-големите автомобилни производители в Китай и един от малкото, които не се контролират от държавата. Макар това последното да е донякъде под въпрос. Той непрекъснато разширява своята група, чието портфолио включва Volvo, Polestar, Zeekr, Lotus, Smart, като същевременно има значителен дял и в Aston Martin. И в Mercedes. Също така е активен в конструирането и производството на мотоциклети с голям успех.

Ерик Ли каза в интервю за Forbes Asia, че заниманието му като малко дете било да строи коли от пясък. Семейството му било толкова бедно, че не можело да му осигури никакви истински играчки. Тогава едва ли се е представял, че няколко години по-късно ще бъде един от най- мощните играчи в автомобилната индустрия. При това влиянието му не спира да се увеличава.

investor.bg