„Победата е резултат от баланса на три елемента: мотоциклет, работата в екипа и пилотите. Тези три фактора трябва да съвпадат едновременно, за да се постигне целта“, обяснява Тайчи Хонда, мениджър за офроуд състезания в Honda Racing Corporation.
Коментарите на Таичи Honda бяха направени по време на тазгодишното рали Дакар, където екипът на Monster Energy Honda спечели при мотоциклетите за втора поредна година с CRF450 RALLY.
След завръщането на Honda на рали Дакар през 2013 г., младият японски инженер, по това време беше на 37 години. Той беше натоварен да върне японския производител на върха на подиума на ралито. Преди това Honda запази своето място в историята на Дакар след четири поредни победи от 1986 до 1989 г. със специално създадената серия от мотоциклети NXR.
„За да постигнете успех в такава екстремна и враждебна надпревара като рали Дакар, ви е необходим опит и техническо ноу-хау, които не могат да бъдат закупени. Трябва да го спечелите на земята.”, обясни Хонда-сан в Джеда. „Ралито е веднъж годишно, така че обратно на руската рулетка, имате само един шанс да го направите правилно. Сезон след сезон събирахме данни от различните терени и най-непредсказуемите състезателни ситуации.
Имаше няколко години, в които представянето на състезателите, моторът или отборът не бяха на 100 %. Други издания, беше обратното. И накрая миналата година целият пакет от мотоциклети, отбор и ездачи беше като едно, и ние спечелихме. Целта за Дакар 2021 беше да повторим успеха, защото един път да спечелиш е страхотно, но два пъти да спечелиш, това наистина е уникално.“
Мотоциклетът
При двуседмично рали с най-взискателния терен и условия, намирането на най-добрия компромис между производителността и издръжливостта на машината е от решаващо значение. „Всички данни, които събрахме, докато се състезавахме в Южна Америка от 2013 г. насам, бяха основата за фина настройка на мотора и правене на печелившата стъпка“, каза Хонда.
С третата глава на историята на Дакар в Саудитска Арабия, отборите и състезателите откриха нов терен и малко по-различна философия на състезанието. Honda спечели с Рики Брабек през 2020 г. и използва събраните данни за по-нататъшно развитие на мотора.
Хонда продължава: „Работихме върху издръжливостта, имайки предвид различните видове терени и пътища. Отчетохме също така и факта, че състезанието стана по-взискателно по отношение на разхода на гориво. Така че допълнително разработихме настройките за по-ефективно използване на горивото. Окачването беше актуализирано и работихме върху издръжливостта на двигателя.“
Поддръжката е ключов фактор както за екипа, така и за пилотите. Освен квалифицирани ездачи и навигатори, те трябва да бъдат и добри механици, способни да работят по моторите по време на етапите.
„През годините CRF450 RALLY беше опростен, за да улесни поддръжката. Когато се присъединихме към ралито през 2013 г., не знаехме това. Така че „преизградихме“ мотора ”, признава Honda. „Сезон след сезон натрупахме опит. Машината стана много по-лесна за поддръжка. Спомням си онези нощи в Южна Америка, когато приключихме работата по моторите в полунощ!“
Отборът
Ясна визия, ефективна структура, силна и споделена стратегия! Това бяха трите стълба, които изведоха Honda като отбор на следващото ниво – не само да спечели веднъж с Рики Брабек през 2020 г., но и да повтори успеха с Кевин Бенавидес през 2021 г.
„Всички в екипа знаеха какво трябва да правят с предварително планирана ясна програма“, продължава Хонда.
Пристигането на нови членове в отбора донесе спокойствие и комфорт в състезанието. Сред тези нови лица беше Рубен Фария, който се присъедини като мениджър на тима през 2020 г. Реорганизацията на отбора направи Елдер Родригес като състезателен стратег. Джони Кембъл като съветник и стратег на състезателите, изгради ясна структура, при която всеки пилот имаше свой механик и помощник.
Това бе необходимо, защото състезанието, се отличава с по-непредсказуемите, екстремни и тежки условия за превозните средства, тялото и ума на спортистите.
„Започнахме да работим за ралито през 2021 г. в деня, след като Рики Брабек спечели надпреварата през 2020 г.“, обясни генералният мениджър на екипа Рубен Фария в Джеда. „Това беше огромно постижение за Honda и екипа на Monster Energy Honda. Но в сърцето си бяхме и тъжни за загубата на Пауло Гонсалвеш. Той беше част от отбора, беше един от нас, съотборник и приятел.”, призна Фария преди началото на ралито за 2021 г. „Имахме предвид само една цел. Да спечелим през 2021 г., за да имаме двоен празник – да повторим успеха и за Honda, и за Пауло. Целият екип беше като един в тази цел.“
Подготовката на сезон 2021 беше силно повлияна от пандемията, която затвори света. За разлика от предишните години, моторите бяха сглобени и подготвени в Япония. След това бяха изпратени до цеха на екипа в Барселона, където механиците работеха още един месец преди машините и помощните превозни средства да бъдат изпратени в Джеда от пристанището на Марсилия на 3 декември.
Като мерки за предпазване поради пандемията, екипът реши да приеме строг протокол, за да даде най-добрия шанс за безопасно и гладко протичане на ралито.
„Решихме да намалим до минимален броя на служителите, без да жертваме ефективността“, обяснява Фария. „Например имахме двама инженери от Япония вместо шест или седем, както в предишните ралита. В екипа имаше общо 24 души, включително четиримата пилоти. По един специален механик на мотоциклет, плюс главен механик, двама инженери, техник за окачването, по един помощник на всеки пилот, след това координатор на логистиката, човек, отговарящ за резервните части, двама физиотерапевти, състезателни стратези и пресаташето.“
Един ден от живота
След като ралито започна, всеки трябваше да влезе в ритъма на тежкото всекидневие. „Рали Дакар е уникално, променящо живота преживяване. Както за състезателите, така и за отбора“, обяснява Джони Кембъл, или „Кралят на Баха“, както го наричат. Той има няколко участия в Дакар като състезател, включително като заводски пилот на Honda, когато марката се завърна в Дакар през 2013 г. Сега беше състезателен стратег с Monster Energy Honda Team.
„Когато се запишете за рали Дакар, вие излизате от зоната си на комфорт, за да продължите да живеете живота си в невероятно човешко и професионално приключение“, продължава Кембъл. Джони работи в тясно сътрудничество с всички състезатели, особено с Рики Брабек и Начо Корнехо: „В отбора всеки има конкретна задача, но ние се движим като едно. В бивака живеем рамо до рамо с нашите съотборници. Спим в покрити и спечени от прахта малки палатки без климатик. След ужасно студените нощи идват горещи дни. Пътуването от един етап до следващия е дълго и мъчително.“
„Будилникът звъни посред нощ. Събуждаме се час и половина преди пилотите“, обяснява Ерик Сиратон, механикът на Рики Брабек. „Всеки ден е различен. Но като се има предвид, че първият състезател тръгва между 4 и 5 часа сутринта, обикновено се събуждаме около 3:00 или 3:30 ч. След като пилотите тръгнат, според дължината на маршрута или закусваме, или скачаме в колата, за да отидем до първия пункт за помощ. Или пък до следващия бивак, за да подредим боксовете. Средно това е пет-шест часа път с кола.“
След като стигнат до бивака, механиците ядат и след това изчакват пристигането на ездачите. Това обикновено се случва между 12:30 и 15:00 часа. „След като мотоциклетистите пристигнат, имаме технически инструктаж и след това започваме да работим върху моторите“, продължава Ерик. „Ако няма конкретен проблем, ние разглобяваме само половината от мотора, което може да отнеме два до три часа. Ако е имало проблем по трасето, ремонтът може да е много по-дълъг.“
С пътната книга, доставена само 20 минути преди началото на етапа, след техническия брифинг, пилотите могат да се отпуснат и да работят с физиотерапевтите. Мигел Анхел Домингес и Филипо Камашела са двамата физиотерапевти. Те работят по час и половина всеки ден с всеки от пилотите. Така им помагат да се възстановят след цял един ден каране.
Най-дълъг беше изтощителния четвърти етап, в който пилотите прекараха на моторите си 856 километра. Анхел Домингес има опит във Формула 1, докато Камашела е част от отбора по мотокрос на Team HRC, който спечели световното първенство през 2019 и 2020 г. с Тим Гайсер.
„Веднага след като пилотите пристигнат, ние им даваме специална напитка за рехидратация. След това те вземат душ, обядват и след това правим 90-минутна сесия с Tecar Therapy за регенериране на клетките и стимулиране на микроциркулацията“, казва Анхел Домингес. „След това продължаваме с физиотерапия и криотерапия. Винаги нося тази техника със себе си.“
„Ние работим по цялото тяло“, казва Камашела. „Нашата работа наистина помага да се ускори възстановяването и да се предотврати контузия. Кевин Бенавидес, например, получи дълбока порезна рана на носа. Нарани и двата си глезена при катастрофа. След нашата възстановителна сесия той се почувства много по-добре. Така можеше да стартира на следващия ден в много по-добро състояние.“
Това е тест за издръжливост, както никой друг. Най-тежкото рали на земята и нивото на толерантност към болката на пилотите е впечатляващо, подпомогнато от постоянната физиотерапия.
Победа за екипа – двоен празник
Страхотната работа на Honda като екип доведе до това, че всеки от четиримата пилоти спечели поне един етап. Бори се а общата победа до 10-ия етап от общо 12. Демонстрация за това, колко непредвидим е Дакар, бе катастрофата на Начо Корнехо на 10-ия етап, който го извади от ралито. Другото доказателство бе грешка на етап 11, която беше достатъчна, за да изведе Хоан Бареда от битката. Причината – той пропусна пункт за зареждане с гориво на специалната отсечка на Ал-Ула – Янбу.
„В Honda изживяхме много специални моменти с четиримата пилоти като потенциални победители. Не получихме никакви отборни заповеди. Стратегията беше свободна”, обясни Кевин Бенавидес. „Знаех, че втората седмица ще бъде още по-взискателна. Ако погледна назад, това беше лудо състезание с постоянни обрати. Спечелих 9-я етап, но брат ми катастрофира. Бях много притеснен за него. Тогава беше и катастрофата на Начо, и то точно, когато той водеше в общото класиране. Хоан трябваше да спре на 11-ия етап, само един ден преди края.“
„Навигацията беше ключът към спечелването на Дакар през 2021 г. Това беше най-трудното рали, в което някога съм участвал. Състезанието бе постоянна борба и толкова много промени в челото“, признава Бенавидес. Той триумфира, за да вземе първата си победа в Дакар в петък, 15 януари 2021 г. „Натискът винаги беше много голям. Тази несигурност ме мотивира. Беше забавна игра. Но такава игра, че е необходимо участието на цял екип, за да си позволим да я играем.“
Пътят към победата
Имаше момент на етап 12, когато Кевин Бенавидес си помисли, че е загубил състезанието. „Отварях пътя, но на 14 км сгреших и трябваше да направя обратен завой и да се опитам да намеря правилния път. Притеснявах се, че това ще ми коства победата ”, каза той на финалната линия. „Невъзможно е да се направи перфектен Дакар. Направих грешки и познати болки, но желанието за победа надделя. Разбрах, че съм спечелил само на последния метър. ”
С пръст, насочен към небето и прегърнал целия отбор, подредени един до друг в края на последния специален етап, Кевин Бенавидес посвети първата си победа в Дакар на човек, който винаги е бил с него – Пауло Гонсалвеш.
Така след 12 дни, над 4500 състезателни километра и близо 50 часа на мотора, екипът на Monster Energy Honda постигна втора поредна победа и то двойна. Този път успехът дойде с Кевин Бенавидес и с победителя от Дакар 2020 Рики Брабек на второ място. Двамата бяха разделени за по-малко от пет минути.
„За да спечелите Дакар, трябва да сте изграден и опитен пилот. Но се нуждаете и от изграден единен екип. Всички наши момчета са разработили през годините и всички имаха необходимите умения “, обяснява Фария, генерален мениджър на екипа. „Сам човек не може да спечели най-дългото, най-изтощително и може би най-почитаното офроуд състезание на две колела в света. Това е дело на целия екип.“
Honda работи, страда и спечели като отбор. Всеки от тези 24 члена на отбора преследваше своята индивидуална мечта с обща цел в ума – връщане на Honda на върха на подиума в Дакар.
Източник HRC
ДРУГИ
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
STUDIO LINSON MOTO: Целият мото сезон в едно студио!
МОТО СПОРТ
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
Мотокрос календар 2025 на БФМ
КТМ има 3 милиарда евро дългове?
2025 KTM EUROPE ADVENTURE RALLY ще вилнее в Румъния
АВТО СПОРТ
Серхио Перес напуска Ред Бул след края на сезона във Формула 1
DEFENDER: Официален автомобилен партньор на Дакар от 2025 Г. и участник от 2026
Проблемите на Люис Хамилтън в Мерцедес не притесняват ръководителите на бъдещия му отбор Ферари
Верстапен заяви, че е „загубил всякакво уважение“ към Ръсел след изслушването на стюардите в Катар заради инцидента в квалификацията
Статистика след старта за Гран При на Катар във Формула 1