декември 4, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Преди 75 години във Волфсбург се роди легенда – Volkswagen Beetle

Преди 75 години във Волфсбург започна серийното производство на един легендарен автомобил – Volkswagen Beetle. На 27 декември 1945 г. стартира Volkswagen Limousine (Тип 1). Това беше истинското начало на историята на успеха на Volkswagen. Моделът първоначално е планиран като престижен проект на националсоциалистите. Но от 1939 г. нататък заводът във Волфсбург произвежда въоръжение, вместо превозни средства. До края на Втората световна война само 630 броя от модела, преименуван на KdF-Wagen през 1938 г., напуснаха завода на Volkswagen.

Едва под британското попечителство уникалната история на успеха на VW Beetle започва във Волфсбург благодарение на стратегическата визия на майор Айвън Хърст.

Серийно производство на цивилния Volkswagen, наричан вътрешно „Тип 1“, започва едва след края на Втората световна война на 27 декември 1945 г. Колата по-късно става световно известна като Beetle, а у нас бе наричана „Костенурка“.

Производството започва под попечителството над Volkswagenwerk GmbH, което беше поето от британското военно правителство през юни 1945 г. Британците възнамеряват да използват Volkswagen Type 1 за изпълнение на спешни и необходими транспортни задачи в своята окупационна зона. Именно този британски прагматизъм спасява завода от предстоящо разрушаване.

Старши офицерът, отговарящ за региона – майор Айвън Хърст, изиграва ключова роля в спасяването и развитието на ситуацията. Именно неговата далновидност и талант за импровизация позволяват да се започне производство на автомобили в условията на недоимък и недостиг на суровини. С предпочитанията си към технологиите и автомобилите, а и с целенасоченото отношение, той успява да превърне бившия оръжеен завод в гражданска индустриална компания за впечатляващо кратко време.

Британското военно правителство вече е издало заповед за 20 000 автомобила през август 1945 г. Стартът на производството е знак за ново начало и надежда във фабриката, която до голяма степен е унищожена до края на Втората световна война. Това решение е в съответствие с по-късната британска политика за Германия. В нея се включват финансовата сигурност и бъдещите перспективи за населението като ключови елементи в развитието на демократичните структури.

Така демокрацията намира своя път във Volkswagenwerk. На 27 ноември 1945 г. работническият съвет, избран с демократично гласуване, провежда учредителното си заседание.

Въпреки това има значителни проблеми при снабдяването на работниците с храна и жилища. Производството пък е забавено от затруднението в доставките на суровини и енергия. Въпреки тези трудни условия, първият седан на Volkswagen напусна производствената линия малко след Коледа. Волфсбург и Volkswagenwerk GmbH получават закъснял коледен подарък само осем месеца след края на войната. До края на 1945 г. са произведени 55 автомобила.

От 1946 г. до валутната реформа се произвеждат около 1000 автомобила на месец. Не е възможно да се произведат повече превозни средства, заради недостига на материали, както и липсата на персонал. Отговорните хора за производството поставят основите за по-нататъшен растеж на компанията до есента на 1949 г. Те създават система за обслужване на продажби и следпродажбено обслужване и започват да изнасят седана Volkswagen през 1947 г.

Решението да се развие цивилна фабрика и да се започне серийно производство на Volkswagen Type 1 беше отправна точка на уникалната история на успеха. Благодарение на ранното рестартиране, Volkswagenwerk GmbH получи отлична първоначална позиция за икономически подем след въвеждането на D-Mark или германската марка.

Под неофициалното наименование VW Beetle, автомобилът стана по-популярен от почти всеки друг модел в целия свят. Той е и рекордьор по време на производство и обем. Volkswagen прекрати производството на VW Beetle в Мексико през 2003 г., след като бяха произведени 21 529 464 автомобила, включително около 15,8 милиона в Германия.

У нас бе въпрос на престиж да имаш VW Beetle или Костенурка, на фона на преобладаващите соцвозила.