Няколко пъти вече сме писали за новия спортен байк Aprilia RS660. Това бе при обявяването му, после при първите изпитания. След това на пистата го изкараха тестови и титулярни пилоти на Aprilia, за да повъртят обиколки. И те не спестиха своите суперлативи. Сега, в края на миналата седмица от Ноале обявиха пълни подробности за новия си, с нетърпение очакван RS660. Той ще бъде при дилърите през ноември.
С какво е по-различен този байк от предишните?
С него започва нова ера в гамата на Aprilia. Това е първият от ново поколение леки, но високопроизводителни мотоциклети, отличаващи се със новаторски дизайн и авангардни технологии. С байка са отбелязва появата на компактни по размери двигатели със среден работен обем. Моторът има също и идеално съотношение на мощност към тегло.
Машината е спортна, с подобен стил на състезателния RSV4, има изваяни крила, елегантна електроника и високотехнологични части на шасио.
Най-доброто в мотоциклета, поне според заводския пилот Алеиш Еспаргаро е, че на този мотор, реплика на състезателния, се „живее лесно“, благодарение на удобната и ергономична седалка, лекото управление и използваемата мощност.
Моторът е задвижван е от четиритактов двуцилиндров паралелен двигател 659 куб. см с течно охлаждане. На практика той е предната половина на V4 на RSV4 1100. Използва същия диаметър и ход на буталото – 81 мм Х 63,9 мм. Той произвежда водещата в класа мощност от 100 к.с. при 10 500 об/мин. Може обаче ограничителят да бъде преместен до прага си от 11 500 об/мин.
Максималният въртящ момент от 67 Нм се предлага при 8500 об/мин., като 80% от въртящия момент се предлага при 4000 об/мин. Това значи, че 90% се достига при 6250 об/мин. RS 660 се предлага и във версия с мощност от 95 к.с.
В допълнение към производителността и лекотата, целта на проекта на Aprilia беше от двигателя да се получи същия характер и работа, типични за V-образните двуцилиндрови агрегати.
Със синхронизирането на клапаните с щифтовете на свързващите щанги, разположени на 270 °, бе получено асиметрично изгаряне. Дори звукът е докаран подобен на V-twin. Този тип конфигурация позволява лесно балансиране с помощта на единичен контравал.
Инжекционната система включва два дросела с диаметър 48 мм, с всмукателни канали с различна дължина. Така се оптимизира доставката на гориво при високи и средни скорости. Ефективността на новия двигател е гарантирана от електроника, директно заета от Aprilia V4, включително Ride-by-Wire с мулти-картографиране, електронен ускорител, за финото управление на ускорението, дори при ниски обороти и оптимална консумация.
Моторът тежи само 183 кг. Кара се леко, благодарение на алуминиевото двойно шаси, напълно регулируеми 41-милиметрови вилки Kayaba и спирачки Brembo. Самото шаси и построено на базата на знанията данните, които донесоха RSV4 1100 Factory и Tuono V4 1100 Factory. Това всъщност са две от най-добрите машини за управление, които са на тази цена.
Друга част от уникалните характеристики на Aprilia RS 660 са електронните системи, насочени към производителност и безопасност. Те са най-пълните като оборудване в момента в категорията. Дори са по-добри и повече от тези, предлагани от някои супер спортни мотоциклети в клас супербайк.
Aprilia винаги е била в челните редици в областта на електрониката.
Марката е за пръв път е въвела управлението на дросела Ride-by-Wire през 2007 г. Сега се гордее с пълния APRC (Aprilia Performance Ride Control). Това е електронен пакет, усъвършенстван на най-високо ниво в състезателни условия. APRC е оценен от специалистите като най-напредничавия на пазара.
RS 660 е оборудван с шестосна инерционна платформа. Благодарение на вградените акселерометри и жироскопи тя може да разпознае състоянието на мотора по отношение на пътя. Записва и обработва това, което прави ездача и изпраща данните до контролния блок, който се намесва безпроблемно в контролните параметри.
RS 660 APRC, разработен, за да поддържа производителността и прави пътуването по пътя безопасно и вълнуващо, включва:
– ATC: Aprilia Traction Control – регулируем контрол на сцеплението.
– AWC: Aprilia Wheelie Control – регулируема система за управление на повдигането на предното колело.
– ACC: Aprilia Cruise Control – поддържа зададената скорост, без да използва управлението на дроселната клапа.
– AQS: Aprilia Quick Shift – електронната скоростна кутия, за високоскоростни превключвания без отпускане на газта или без използване на съединителя. Оборудвана е с функция за превключване надолу, без докосване на съединителя. Благодарение на софтуера, предлаган сред оригиналните аксесоари, е възможно да се промени скоростната кутия за използване на писта, без да се налага подмяна на компоненти.
– AEB: Aprilia Engine Brake – регулируема система за управление на спирачката на двигателя.
– AEM: Aprilia Engine Ma – различни форми на картографиране за промяна на характера и начина на доставяне на мощността на двигателя.Aprilia RS 660 възприема усъвършенствания Corninging ABS с много карти, за да осигури максимална безопасност на пътя, без това да влошава спортните му характеристики. Системата е с изключително ниско тегло и размери. Тя може да оптимизира спирането и ABS намесата при завиване, благодарение на специален алгоритъм, който постоянно следи различни параметри като странично ускорение, натиск, упражняван върху лоста на предната спирачка, ъгли на наклона и др.
От Aprilia разработиха пет режима на каране. Мотористите сами избират кой режим на каране най-добре отговаря на техните нужди, за да получат автоматично най-добрата настройка по отношение на контрола на сцеплението, управлението на колелата, спирането на двигателя, ABS и другите параметри, които могат да се променят.
Има три режима на езда за използване на пътя:
Пътуване (Commute) – за всекидневно каране;
Динамичен (Dynamic) – за спортно каране на пътя;
Индивидуален (Individual) – позволява пълна персонализация на електронните контроли.
Има два режима, предназначени за използване на пистата:
Challenge – подходящ е за състезателни сесии на пистата, като се ползва пълният потенциал на RS 660
Time Attack – система, позволяваща на по-опитни състезатели да променят напълно електронната настройка.
Електронните настройки се управляват лесно от удобни за потребителя четири бутона на левия електрически блок. Те превключват с бързи команди управлението на круиз контрола и контрола на сцеплението.
ДРУГИ
KTM обявява предстоящите планове за нови модели за 2025
Husqvarna Mobility разкрива лимитирана серия модели
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
МОТО СПОРТ
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
Неудържимият Хорхе Прадо спечели четвъртата си световна титла по мотокрос
Самоков приема 7-ия кръг от шампионата по мотокрос
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват