


Хоан Бареда с Honda при мотоциклетистите и Насел Ал-Атия с Toyota при автомобилите са новите победители в 43-ото издание на Дакар 2021. Те спечелиха първия сериозен пустинен етап от Биша до Вади Ад-Давасир. Вторият етап бе с дължина 785 км, от тях състезателни 475 км. В него участниците достигнаха първите пясъчни дюни, преди да преминат към отворено трасе и да завършат с участъци, покрити с пясък.
Победителят от първия етап Тоби Прайс с КТМ отваряше пътя и първи се зарови в пясъка. Кевин Бенавидес го последва. Първият който изпита сериозни ядове бе Матиас Валкнер с КТМ. Той получи повреда в скоростната кутия. Заводският пилот на КТМ бе трети в генералното класиране, но загуби ужасно много време – 2 часа и 15 минути, докато успее да оправи мотора си.
В етапа обаче поведе Хоан Бареда. Той бе лидер от първия контролния пункт на втория специален етап. Пилотът на Honda бе с 25 секунди пред Даниел Сандърс с КТМ, който участва в първия си Дакар. На 29 секунди трети бе Пабло Кинтанила с Husqvarna.
Опитният Бареда продължи да доминира във временното класиране и след 220 км, с преднина от повече от две минути пред съотборника си от HRC Рики Брабек. Победителят през 2020 г. Брабек излезе начело след първата контрола и бе с по-малко от 20 секунди пред Рос Бранч с Yamaha, Даниел Сандърс и Пабло Кинтанила. Тези тримата се движеха в рамките на шест секунди.
След 351 км Бареда остана лидер, като дръпна с преднина от 3:23 мин. пред Даниел Сандърс, който на свой ред си върна второто място от Рики Брабек. Зад кормилото на своя Husqvarna, Пабло Кинтанила бе 4-и, но вече е загубил повече от 5 мин. от Хоан Бареда.
Така на финала на етапа първи пристигна Бареда, който доминира през целия втори етап. Това бе неговата 25-та победа в специален етап на Дакар.
С този успех той излезе на върха на генералното класиране, като се изравни по брой на победи със своя сънародник Марк Кома. Сега двамата са 4-и в класирането за всички времена на победи в специални етапи при мотоциклетистите. Втори на 3:55 мин. завърши Рики Брабек, който пък излезе на второ място във временното класиране. Той изостава от Бареда на 6723 мин. Трети в етапа стана Пабло Кинтанила на 6:02. Четвърти бе Рос Бранч с Yamaha, който вече е 3-и в генералното класиране на 6:37 мин.
След три много впечатляващи участия и особено 6-ото през 2019 г., американецът Андрю Шорт се срещна с разочарование на втория етап. Той спря на 273 км от старта на специалния етап поради механичен проблем, който не успя да отстрани. Убеден, че не е необходимо да се чака помощ от неговия асистиращ екип, той „хвърлил кърпата“ и бе прибран от един от хеликоптерите на организатора.
Един от водещото трио – новобранецът Даниел Сандърс, изостана в последните 100 км. Той завърши на повече от 16 минути зад победителя. Победителят от първия етап Тоби Прайс финишира 26-и на 32 минути от Бареда.
При ATV-ата Пабло Копети спечели втория етап с 1:03 мин. пред Енрико Джовани и 3:30 мин пред Александър Жиру. Французинът, който спечели пролога и първия етап, удържа преднината си в генералното класиране, пред Джовани и Копети.
При автомобилите първи по специалния етап тръгна Карлос Сайнц, победителят в първия етап.
Той отваряше пътя зад волана на своето Mini. Неговият съперник и съотборник Стефан Петерхансел бе вторият пилот, който стартира. Той каза, че би предпочел да стартира на пето или шесто място. Това е по-добра позиция за навигация. Още в началото, след първите километри Стефан Петерхансел се изкачи начело с аванс от 26 сек. пред вечния си съперник Карлос Сайнц. Той водеше на Насер Ал-Атия с Toyota с 31 сек.
След 138 км Петерхансел бе все още е отпред с преднина от 52 секунди пред Сайнц. Двамата обаче трябваше да започнат да се притесняват от щурма на Насер Ал Атия, който бе само на 6 сек. от испанеца. След 220 км пилотът от Катар бе само 10 секунди. Така се заформи як двубой в автомобилната надпревара!
Вайдотас Жала, който се бореше за победа в първия етап, спря на 132 км в етапа за връзка, без да започне специалния етап. Причината за проблемите на литовеца бе неизвeстна, но явно повредата е сериозна.
Насър Ал Атия се изкачи на второ място след 293 км. Катарецът започна да преследва Петерхансел и бе само на две секунди. Пилотът от Саудитска Арабия Ясир Сийдан също изпревари Карлос Сайнц, за да заеме временно третото място.Скоростта на Насър Ал-Атия се увеличи и с положените усилия той задмина Петерхансел.
След 315 км той изостана на 55 секунди зад пилота от Катар. В родината си Ясир Сийдан задържа третата позиция на 3:28 зад лидера на сцената. След Язед Ал-Разжхи с Toyota и Матю Серадори със Century излезе пред Сайнц. Испанецът изостана на 6-о място, на повече от 8 мин. зад Ал-Атия.
След като загуби повече от 22 мин. на първия етап, Себастиен Льоб започва да наваксва в саудитските дюни. След 351 км деветкратният WRC шампион бе 6-и на малко повече от 10 минути зад Насер Ал-Атия.
След като стартира на десета позиция, Насър Ал-Атия спечели втори етап с 2:35 мин. пред Стефан Петерхансел.
Французинът водеше през по-голямата част от етапа€ Все пак утехата му е че отмъкна почти 7 минути на Карлос Сайнц, който завърши трети.
Салех Алсаиф, участващ във втория си Дакар, спечели втори етап в категорията SSV.
В родината си саудитецът победи Жерар Фарес, втори на Дакар 2019, с 1:40. Чалеко Лопес завърши в топ 3 за деня. Той се възползва от потъването на 9-о място на Остин Джонс и поведе в генералното класиране. При леките При леките прототипи победителката от вчера Кристина Гутиерес остана втора като изостана с 2:30 мин. от американския си съперник Сет Кинтеро.
При камионите Димитрий Сотников с КамАз пресече първи финала на 3:17 мин. пред съотборника си Айрат Мардеев и на 6:30 мин. пред пилота на МАЗ Сергей Вязович. Сотников води и във временното класиране пред Вязович и Шибалов.
Снимки ASO
ДРУГИ
Елфин Еванс поведе след първия специален етап в рали Швеция
Енергично каране донесе на Чейс Секстън от RED BULL KTM подиум в Детройт
Шестима пилоти получават уникален шанс през новия сезон
МОТО СПОРТ
Енергично каране донесе на Чейс Секстън от RED BULL KTM подиум в Детройт
Гайзер и шест титли
Ducati може да запази двигателя от 2024 г. за MotoGP през 2025 г., въпреки тестовете в Тайланд
Сезонът по мотокрос в Обединеното кралство започва
Български състезатели мерят сили в престижни мотокрос и Суперендуро надпревари в Европа
АВТО СПОРТ
Елфин Еванс поведе след първия специален етап в рали Швеция
Шестима пилоти получават уникален шанс през новия сезон
Никола Цолов с две класирания в топ 5 на „Херес“
Ще има и 12-и отбор във Формула 1
Маршрутът за дебюта на Канарските острови в WRC е готов