Рали Дакар 2022: Ал-Атия с Toyota грабна четвърта победа

Стефан Илиев

Насър Ал-Атия с Toyota беше коронясан за четирикратен шампион на рали Дакар. Тази година пилотът от Катар доминира от старта до финала в Саудитска Арабия.

След като пропусна предишните две години, Ал-Атия поведе 44-ото издание на Дакар и то от начало до край зад волана на новата Toyota Hilux T1+. Той финишира 27:46 мин. пред Себастиен Льоб с Prodrive BRX.

Катарският пилот спечели само два от 12-те етапа, като и двата бяха през първата седмица. Той обаче показа забележителна последователност през цялото състезание, докато съперниците му губеха време с навигационни грешки или механични проблеми.

Ал-Атия стана вторият най-успешен пилот в историята на категорията автомобили в Дакар, като се изравни с финландеца Ари Ватанен. Той е втори след 8-кратния победител при автомобилите Стефан Петерхансел.

Ключът към цялостния триумф на Ал-Атия беше началният етап близо до Ха’ил. Той и навигаторът му Матийо Бумел намериха правилната навигационна точка, която пък изтърваха повечето от асовете, включително Карлос Сайнц с Audi.

Така Льоб остана единствен сериозен съперник на Ал-Атия. Французинът обаче също влезе в ролята на догонващ. Особено, когато полуоската на неговия Prodrive BRX Hunter се скъса на 3-ия етап. Това му струва половин час, който Льоб така и не навакса.

До средата на ралито Ал-Атия имаше 50 минути преднина от останалите, благодарение на втората му победа в етап 4. После и навигационните драми на Льоб нанесоха допълнителен удар върху мераците му за първа победа в Дакар.

Льоб успя да намали разликата до под 30 минути до края на предпоследния етап вчера. Наказание за превишена скорост обаче съсипа добрата му работа по трасето. Ал-Атия обаче никога не беше застрашен от загуба на преднина. Той като контролираше темпото си с перфектна и безрискова стратегия.

Катарецът завърши на 9-о място в краткия днешен етап от 164 км между Биша и Джеда. 51-годишният пилот спечели първата си победа в Дакар , откакто ралито се премести в Саудитска Арабия. Предишните му три успеха са през 2011 г. с Volkswagen, 2015 г. с  X-raid Mini и 2019 г. с  Toyota в предишната ера в Южна Америка.

Второто място е най-добрия финал на Льоб в Дакар. Победата обаче  продължава да убягва на деветкратния WRC шампион след шест участия през последните седем години. Французинът редовно се бореше за челото със силно ревизирания BRX Hunter. Той също спечели два етапа, колкото и Ал-Атия. Но никога не можа да навакса това, което Дейвид Ричардс от Prodrive описа като „грешка при сглобяването“ в етап 3.

Саудитският пилот Язид Ал-Раджи от Overdrive Toyota беше най-бърз от независимите пилоти. Той завърши зад Льоб на общия подиум на трето място. Бившият пилот от WRC спечели 4-ия етап между Ал Кайсумо и Рияд, но наказание за превишена скорост в контролната зона го свали до разочароващо пето място.

Орландо Теранова финишира на впечатляващата 4-а позиция в своето 16-то поредно участие в рали Дакар. Той бе обявен по-късно, като попълнение в състава на Prodrive, но се представи блестящо.

Audi буквално направи сензация с новия си хибриден автомобил RS Q e-tron. Марката спечели повече етапи от всеки друг автомобил в колоната – 5 срещу 4 за Toyota и 3 за Prodrive. Германският производител можеше да се бори дори за победа в генералното класиране при дебюта си в Дакар, ако не беше катастрофалния първи пробег, в който и тримата пилоти в тима имаха проблеми.

Сайнц изостана с повече от два часа, опитвайки се да намери правилния маршрут, заради навигационна грешка. Двукратният шампион в DTM Матиас Екстром също загуби част от времето си в първото си участие в Дакар. Петерханзел преживя най-лошата съдба от тримата, счупи задната ос на колата си и отпадна. По новите правила той продължи, но назад в класирането.

Но и тримата пилоти показаха невероятно темпо след това и доминираха през втората седмица на ралито, като спечелиха четири от последните шест отсечки.

Петерхансел дори стана втори днес, след победителя в етапа Хенк Латеган с Toyota. Петерхансел изпесна втория си успех само с 49 сек. Още един южноафриканец – Брайан Барагуанат допълни последния подиум от ралито на по-малко от 2 минути.


Next Post

Рали Дакар 2022: Другите герои – Жиру, Лопес, Джонс и Сотников

В останалите категории 44-ото рали Дакар също имаше своите герои. Някой от тях са познати, които вече са печелили надпреварата, а други постигат първи  успех. Александър Жиру например при четириколките […]