Автомобилът, който виждате, може и да ви изглежда като смела визия за далечното бъдеще – но всъщност това е следващото BMW iX3, което ще излезе от завода в Дебрецен след точно една година. Днес компанията представи официално в Мюнхен прототипа BMW Neue Klasse X, който очертава цялостната насока за развитие на гамата SUV модели.
Neue Klasse X е в стилистиката на показания преди година седан Neue Klasse (“новата класа”), но реално ще го изпревари с появата си на пазара. Кросоувърът ще се прави в изцяло новата, свръхмодерна фабрика в Дебрецен, Унгария, и серийното производство ще започне в края на идната пролет.
Все още не знаем повечето детайли, но е ясно, че и в технологично отношение, както и като дизайн, това ще е голям скок напред. Докато повечето производители в Европа едва навлизат във второто си поколение електрическо задвижване, с тази кола BMW ще въведе шестото си поколение. То ще е вече с 800-волтова архитектура и с фантастична скорост на зареждане – 300 километра пробег за 10 минути. За обхвата германците казват само, че ще е с 30% по-висок от този на петото поколение. Ако използваме за база сегашното iX3, това означава максимален автономен пробег над 720 километра.
Серийната версия на тази кола ще се появи в Дебрецен с 20% по-ниско въздушно съпротивление от актуалните модели. И при това ще излезе от завода горе-долу в този вид, в който я виждате сега. Някои малки детайли ще отпаднат, естествено, но, както ми каза главният дизайнер Кай Ланге, “майка ми няма да забележи разликата”.
В предишните години баварците имаха отчетливи колебания около стилистиката, за което свидетелстват и трите бързи смени на главния дизайнер. Сега тези колебания очевидно са преодолени: Neue Klasse е първият наистина смел дизайн на BMW от десетилетия насам. Тази кола изглежда, сякаш между нея и актуалните модели има няколко генерации, а не само една година разлика.
Пуританите с класически Е39 също могат да спят спокойно. Защото епохата на неконтролируемо нарастване на решетката на BMW е вече в миналото.
В миналото е и безогледното трупане на детайли в дизайна. Neue Klasse X е толкова изчистена, колкото е възможно в наши дни. Всъщност толкова изчистена, че даже ръкохватката за отваряне на на вратата е вдигната горе, в основата на прозореца, само и само нищо да не прекъсва линиите.
Не по-малко дръзки са промените и вътре. Neue Klasse X въвежда така наречения Panoramic Vision – един екран по цялата ширина на предното стъкло, който може да прожектира всякаква информация и дори да ви показва чрез камери какво се случва пред колелата. В допълнение към това има и триизмерен head-up дисплей, който показва указания от навигацията и системите за подпомагане на шофирането с прецизна триизмерна анимация. Всички функции на системата се управляват от волана, без да се налага шофьорът да отделя поглед от пътя. Сензорните бутони на волана имат хаптичен ефект – тоест вибрират, създавайки усещане, че сте натиснали истинско копче.
Както виждате, в интериора на тази кола – като материали и като цветове – има някои много симпатични намигвания към 60-те години, и към оригиналната Neue Klasse. Но това не бива да ви подвежда, защото това е не само първото BMW , но и може би първата европейска кола, създадена и с мисъл за TikTok поколението.
В тази кола можете да ъплоудвате снимки, да им слагате всякакви филтри, да си инсталирате собствени теми как да изглежда информационната система. Можете даже сами да модулирате начина, по който звучи автомобилът ви.
Материалите вътре са изцяло на растителна основа, без каквито и да било петролни продукти. Конструкцията позволява огромни прозорци и широк панорамен покрив, което превръща бъдещото iX3 в един от най-светлите автомобили на пазара.
Всевъзможните технологични играчки вътре може и да ви наведат на мисълта, че в BMW са забравили за основната си задача: да правят забавни за каране автомобили. Но не е така. Просто тази задача вече е изпълнена по начин, достоен за XXI век.
За първите шофьорски впечатления ще трябва да почакаме до догодина, но инженерите уверяват, че това ще е по-добро на пътя дори от актуалната гама. Neue Klasse има четири така наречени “супермозъка” – безпрецедентно мощни компютри. Единият е посветен изцяло на задвижването и динамиката. Другият ще отговаря за функциите за автономното управление, което явно ще са от качествено нов тип в тази кола, макар засега да не знаем подробностите.
investor.bg
ДРУГИ
Българско училище стана световен шампион при водородни модели
Mercedes дърпа ръчната за разработката на електромобили
Stark Future и Big Bets се споразумяха за кредит в размер на 25 милиона евро – разширяват производството на Stark
МОТО СПОРТ
Главиница приема поредния старт от Отворения календар по мотокрос
Кабакчиев ще гони поредно добро класиране в Турция
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват