Първата ми среща с DS, но като модел на Citroen бе преди много десетилетия във френските филми. Най-вече в комедиите с Луи дьо Фюнес, особено в „Големия ресторант“. Винаги съм смятал тази кола за аристократична. Не само защото в нея се возеше и великият държавник генерал Шарл Дьо Гол. Просто Citroen DS притежаваше особено излъчване.
Колата имаше революционни технологични новости, които караха нас, децата да се пулим. За тях – аеродинамиката, хидропневматичното окачване, завиващите фарове, разбрах по-късно. Когато вуйчо ми разказваше за новата си, трудно достигната придобивка – втора ръка от Франция, но сензационна по времето на соца кола. После, в средата на 80-те дори го карах, защото вуйчо все още си се кефеше на униката.
Близо 66 години по-късно, след появата на модела през октомври 1955 г., отново съм с DS. Но далеч, далеч по-различен и технологичен – DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Вече не е под шапката на Citroen, но е в групировката PSA като отделна луксозна марка DS Automobiles.
Някъде около 14 февруари – Св. Трифон Зарезан за едни, за други Св. Валентин, зимата се завърна. Разфуча се, засипа улици и пътища, отново изненада АПИ. Но не изненада нас, водач и пътници на борда на DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Пък да ни бе изненадала, нямаше проблеми с преминаването дори на тежък през зимата старопланински проход като Петрохан. Да, това е достолепен и напет автомобил. Веднага си пролича разликата с по-малкия му роднина DS 3 Crossback, който карах преди няколко месеца.
Този SUV наистина е впечатляващ. Макар DS 7 Crossback да има много общо като технология с любимия ми модел Peugeot 3008, със Citroën C5 Aircross и Opel Grandland X, той е по-изпипан, по-луксозен, по-дизайнерски. За всеки един детайл е мислено и премисляно – голямата радиаторна решетка, фаровете с въртящите се на 180 градуса светлини, дневните светлини, червената ромбоидна плетеница на стоповете, двата ауспуха, джантите.
Ако отвън скептиците ще кажат, че DS 7 Crossback E-Tense отвън прилича на много от кросовърите, които се срещат всекидневно на пътя, то вътрешността на колата е адски впечатляваща. Да не говорим, че е суперудобна. Особено седалките, които са си направо кресла – кожени, с ромбоидни орнаменти, отопляеми, масажиращи тялото… Човек да седне и да се отпусне. Като добавим кожата по таблото и меката облицовка на вратите, ще получим апотеоз на автомобилния лукс, който се среща само в доста скъпи лимузини.
Интериорът на DS 7 Crossback е шикозен и модерен. Дизайнери, инженери и майстори са се постарали всеки материал и всеки детайл да бъде свидетелство за вдъхновението, почерпено от висшата мода, а самото оборудване да няма аналог в класа. Дори най-малките превключватели и бутони са изпълнени с впечатляваща любов към детайла. Те са творение на модернизма в автомобилния интериор с интерпретациите на ромбоидни форми в детайлите. Качеството на материалите е наистина „премиум”.
Кокпитът на DS вдъхновение Opera Alezan Brown – комбинация на кафява и черна кожа напа, изпъква с уникалните си характеристики: ювелирни акценти в стил Clous de Paris, бутони с ефект „кристал“, дори шевове с „перлени краища“. Два 12-инчови екрана на приборното табло и централната конзола са перфектният завършек на дизайна отвътре. Върховото ниво на оборудване няма аналог в класа. Дори най-малките превключватели и бутони са изпълнени с впечатляваща любов към детайла. Те са творение на модернизма в автомобилния интериор с интерпретациите на ромбоидни форми в детайлите. Качеството на материалите е наистина „премиум”.
Споменатото изкуство личи дори в огромните 12-инчови дисплеи на приборното табло и централната конзола. А когато се натисне старт-стоп бутона, точно над него се отваря часовника B.R.M R180. Престижна марка на престижен автомобил!
Добавката Е-Tense към името е заради това, че автомобилът е Plug-in хибрид. Задвижва се с три мотора – един бензинов и два електрически. Въпреки батерията и електромоторът на задната ос, багажникът предлага предостатъчните 555 л обем.
Както стана дума DS 7 Crossback E-Tense 4×4 се задвижва от 1,6-литров бензинов турбо двигател с мощност 200 к.с. Той работи комбинирано с преден електромотор от 81 и заден от 83 киловатчаса. Като направим сметка, мощността става 300 к.с. На електричество от производителите казват, че се изминавало до 58 км (WLTP). Аз обаче изминах малко повече от 32 км. Изглежда през зимата, може би заради студа, а и заради трафика в града, пробегът на ток намалява.
Защо го твърдя ли? Защото тази същата задвижваща система съм я пробвал на Peugeot 3008. През лятото обикалях из София и стигнах почти до Владая само на ток – към 48 км. Със същия автомобил, но с новия му фейслифт изминах на ток около 35-40 км по пътя от Созопол до Бургас. Пак през зимата.
Собствениците на DS 7 Crossback E-Tense 4×4 могат да пътуват спокойно на ток в града. И то без да се напъват бика навъртяли с едно зареждане 50-55 км, стига да не се правят на състезатели. Времето за зареждане зависи от вида на използваното зарядно устройство. От домакинската електрическа мрежа с кабела батерията се пълни за около 8 часа. От обществени станции и от зарядни модули wallbox със 7,4 кВт, батерията с капацитет 13,2 киловатчака се зарежда изцяло за около час и 45 минути.
Силата на автомобила е в 8-степенната автоматична трансмисия. Тя е дело на японските специалисти от Aisin, а взаимодействието между различните компоненти на задвижващата система е хармонично. Потеглянето е изключително плавно. ДВГ се включва едва при наистина сериозно натискане на педала на газта. Тогава автомобилът се развихря със сумарно споменатите 300 к.с., а въртящият момент и невероятните 520 Нм. Това се личи и по ускорението – от 0 до 100 км/ч. за 5,9 сек.
Обявените по WLTP 1,2-1,7 литра разход за мен са си мираж. В града спокойно достигнах 5,3 л на 100 км. Без батерия и през прохода Петрохан на сняг, разходът бе 7,1 л на 100 км/ч. Както се досещате, не съм карал автомобила, за да пестя гориво. Това обаче си е отлично постижение, като си има предвид теглото на автомобила от 1825 кг.
Режимите на задвижване са Electric, Comfort, Hybrid, Sport и 4х4. Има една полезна функция e-Save. Тя се командва от сензорния дисплей на централната конзола. С нея батериата можа да се съхрани за определени километри – от 10 до пълния капацитет. Така като идвате от дълъг път в града може да карате на ток.
Базовата цена на DS 7 Crossback започва от 60 000 лева. Хибридът е с начална цена 110 000 лева, а с топ оборудването над 120 000 лева. Едно обаче е ясно – DS 7 Crossback E-Tense 4х4 е автомобил с характер. Не си прилича по нищо със събратята си SUV-ове от категорията заради изключителния си интериор. Колкото до задвижващата му система, то тя е най-добрата засега в сегмента.
ДРУГИ
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
Историческата офроуд марка OSSA се завръща през 2025 с електрически ендуро велосипед?
EICMA 2024: Новаторска концепция ICE
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“