декември 2, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Баварска армада щурмува Стара планина – BMW X1, BMW Серия 3 и BMW Серия 2 Active Tourer plug-in hybrid

Златната есен е разплискала палитрата си по Стара планина! Преобладава златистото, жълтото, но в съчетание с червено, лилаво, кафяво и тук-там оцеляло зелено… И в тази цветна феерия, обградила и надвесена като свод на тунел над планинския път, изведнъж се появява дълга колона от автомобили BMW. Цяла армада! Колоната на различни модели BMW смущава планинския покой и завихря окапалите по пътя листа.

В колоната, виеща се по планинския път, под лъчите на все още яркото есенно слънце блестят  новото BMW X1, обновените BMW Серия 3 Седан и Туринг и plug-in hybrid версията BMW Серия 2 Active Tourer. Екшънът из Балкана е част от BMW Test Days 2022 на BMW Group България. А какво по-добро място за представяне на новите модели на марката от старопланинските проходи Бузлуджа и Шипка. И двете качвания до върховете са използвани и за състезания от планинския автомобилен шампионат на България. Там наистина всеки един от баварците можеше да покаже своите екшън качества в реални условия.

Всъщност маршрутът беше идеален. Подбалканския път, после щурм на Бузлуджа, а после на Шипка и от там до Габрово и Трявна. Ден по-късно по първокласния път и магистрала „Хемус“, та обратно до София.  Така имахме възможност да пробваме всичките автомобили в колоната.

Новото трето поколение BMW X1

Естествено, най-впечатляващо и атрактивно от всички бе новото трето поколение BMW X1. Това е изцяло нов автомобил, с променен дизайн, оптимизиран комфорт, увеличено пространство и за пръв път с чисто електрическо задвижване – BMW iX1. Последното не присъстваше в колоната, тъй като ще се появи по-късно на пазара.

Спомням си, че в първото поколение на BMW X1 се чувствах доста некомфортно. Не ми отговаряше на размерите. Или пък аз на неговите! Сега, при третото поколение, това усещане го няма. Аз не съм си променил размерите, но автомобилът – да. Дори се чувствам спокойно и усещам „радостта от шофирането“, какъвто слоган ползват от BMW. Новото BMW X1 създава усещане за свобода и в градския трафик, и при дълги пътувания.

Х1 изглежда по-внушително, усеща се здравината, комфорта и функционалността. Типичен Sports Activity Vehicle! Освен това технологиите изобилстват. В интериора личи високото качество, както и значително по-богатото серийно оборудване в сравнение с предишния модел.

Засега X1 се предлага с два бензинови и два дизелови двигателя. Те са комбинирани серийно със седемстепенна скоростна кутия с два съединителя Steptronic и с предно или интелигентно задвижване на четирите колела BMW xDrive. Нашият тестов беше с дизелов двигател и както винаги този агрегат на баварците, най-ми допадна. Просто защото знаят как да го направят и да го настроят за съответния модел.

Става дума за четирицилиндровия дизелов двигател sDrive18d, който е с мощност 110 кВт или 150 к.с. Средният разход на гориво е около 5,0 до 5,5 л на 100 км. Поне това показваше компютърът, въпреки зора, който видя Х1 при катеренето по пътищата на Балкана. Комбинираните CO2 емисии съгласно WLTP – 145 – 129 г/км.

Заслужава си да споменем обаче и другия четирицилиндров дизелов двигател и технология Mild Hybrid. С него X1 xDrive23d постига максимална мощност 155 кВт/211 к.с.

По-късно ще дойде изцяло електрическото BMW iX1 xDrive30 и два Plug-in хибридни модела. Ще се появят и два варианта с конвенционално задвижване и 48-волтова технология Mild-Hybrid. Интересното е, че новото BMW X1 са произвеждано в завода в Регенсбург. Там за първи път модели с двигатели на вътрешно горене, Рlug-in хибриди и чисто електрическо, ще се правят на една и съща производствена линия.

За да отговори на характера си Sports Activity Vehicle, новото BMW X1 изглежда като по-големите си събратя – мускулесто, почти квадратни калници и изправена предница. Плоските LED фарове са задължителни, с голяма и почти квадратна BMW бъбрековидна радиаторна решетка.

Х1 има определено динамичен силует, който е подчертан от покрива и хоризонталните линии и плоското стъкло на задния капак. Пак виждаме отличителни LED светлини и „раздути“ калници, типични за SAV.

Вече стана дума за удобството, простора и комфорта в купето. Високата позиция на седене на водача гони всякаква умора при пътуване. А нашето бе наистина приятно! Седалките са нова разработка, спортни, с електрическо регулиране, памет и лумбална опора.

Отлично е оформено плоското арматурно табло, BMW Curved Display, подлакътника с интегриран контролен панел и ниша за смартфони отпред на централната конзола.

Задната седалка е с три пълноценни комфортни места. Облегалката се дели в съотношение 40:20:40, а има и опцията за надлъжно регулиране, но за моделите с ДВГ, какъвто беше нашият. Обемът на багажника може да се увеличи от 540 на максимум 1600 литра.

За информацията на водача се грижи навигационната система BMW Maps. Спортният кожен волан е удобен и директен при управление. Освен двузоновият автоматичен климатик с интелигентно управление, за „веселбата“ на всички в новото BMW X1 се грижи и аудиосистемата Harman Kardon.

По старопланинските пътища, а и не само там, X1 показа отлично пътно поведение, спортна „злоба“, когато искаш да докажеш качествата на колата и комфорт при дълго и кротко пътуване. Няколко пъти вкарвах автомобила по-агресивно в остри завои, но колата не показа отклонение от траекторията.

Каросерията е оптимизираната като тегло и на устойчивост на усукване. Разпределението на теглото е много добро и заедно с дългото междуосие и увеличената предна и задна следа, дават допълнителна стабилност. Предното окачане е модернизирано с един носач и пружинна стойка.

Сцеплението и стабилността на пътя се повишават от серийния ARB контрол на сцеплението. Другите новости са интегрираната спирачна система и работещите в зависимост от хода допълнителни амортисьори. Опционалното Адаптивно М окачване включва специфични амортисьори, спортно кормилно управление и снижаване на каросерията с 15 мм.

Модернизацията се изразява и по-големия брой асистиращи системи за помощ на водача. Става дума за контрол на скоростта със спирачна функция и предупреждение за удар отпред, регистриране на насрещното движение при завой наляво, както и на пешеходци и велосипедисти при завой надясно. Моделите серийно се оборудват с асистент за паркиране, камера за обратно виждане и асистент за движение на заден ход.

Към това трябва да добавим опционалните асистент за завиване и водене в лентата, активен контрол на скоростта с функция Stop & Go, BMW Head-Up дисплей, както и функциите Surround View, Remote 3D View, BMW Drive Recorder и Remote Theft Recorder.

BMW Серия 2 Active Tourer plug-in hybrid

Преди да потеглим по споменатия по-горе маршрут разпределяме автомобилите. Имаме късмет. Стартираме с BMW Серия 2 Active Tourer, чиято гама е обогатена с plug-in hybrid. Докато от другите автомобили в колоната се чува звукът на двигателите, особено тътенът на M-ките, нашият се плъзва и се измъква тихо, безшумно, „по терлици“, благодарение на електрическия си двигател. Пък и цвета на автомобила – петролно зелено, направо впечатляваше. И с този електродвигател може да да се изминат около 90 км в градски условия. Сиреч – с нулеви емисии.

Новото е хибридното задвижване, което е наистина прогрес във втората серия Active Tourer. То е в три варианта.

Бензиновият мотор на plug-in хибрида е в две версии. BMW 230e xDrive Active Tourer комбинира 1,5-литров трицилиндров бензинов турбодвигател с мощност 150 к.с. и 130-киловатов електромотор в обща хибридна система с мощност 326 к.с. С нея автомобилът ускорява до 100 км/ч за 5,5 секунди и изминава до 93 км на електричество. Достатъчно е цял ден да шеташ из града например.

Другият нов хибрид за Серия 2 Active Tourer 225e xDrive има аналогично конфигурирана комбинация от двигатели. Мощността обаче е „по-малка“ – 136 к.с. от бензиновия мотор и 80 кВт от електрическия двигател или общо, само 245 к.с. Задвижването е на всички колела, а ускорението до 100 км/ч е 6,7 секунди. Изцяло електрическият пробег е почти същият – до 92 километра.

Максималната мощност на зареждане на двата plug-in хибрида на уолбокс или обществена зарядна станция е удвоена и сега е 7,4 кВт . Това означава, че високоволтовите батерии могат да бъдат заредени от нула до 100 %  от капацитета за 2,5 часа.

Третото ново попълнение в семейството е дизелово. В 223d xDrive Active Tourer четирицилиндров турбодизелов 2,0 л двигател е в комбинация с 48-волтова технология мек хибрид. Мощността е 211 к.с. и 400 Нм въртящ момент. От дизела са 197 к.с., а електромоторът е 14 кВт и 55 Нм. Електрическият двигател е интегриран в 7-степенната трансмисия с два съединителя и действа като стартер-генератор, свързан с коляновия вал. Моделът е с двойно предаване, а ускорението до 100 км/ч. е 7,3 секунди.

BMW Серия 3 Седан и BMW Серия 3 Туринг

Другите два автомобила в колоната бяха от Серия 3 – седан и туринг, или комби. Сиреч – класиката в жанра! Това са най-популярните автомобили на баварците от доста време. Все пак над 45 успешни години зад гърба на спортния седан и 35 на Туринг версията не са за пренебрегване. Освен това за Европа Серия 3 се произвежда в родния град на BMW – Мюнхен.

Тук промените са в дизайна на предната и задната част, които разкриват спортния дух на BMW Серия 3. С динамичните линии и големите въздухозаборници, предната броня дава по-нахъсана физиономия на и без това спортния характер на седана. Има ново оформление на фаровете и бъбрековидната решетка. Серийните Full LED фарове вече са значително по-тесни. Елементите на дневните светлини с формата на обърнато L изглеждат хармонични.

Задната броня е ясно оформена, с висококачествено излъчване и откроява широко изпъкналите задни калници. Ауспуховите накрайници на изпускателната система вече са с диаметър 90 или 100 мм, според двигателя.

Интериорът е още по-модерен с BMW Operating System 8 включително BMW Curved Display. Всички модели на новото BMW Серия 3 вече се предлагат серийно с осемстепенна скоростна трансмисия Steptronic с лостчета за превключване на волана и нов дизайн на селектора.

Динамичното излъчване се очертава допълнително с опционалния М спортен пакет. Той включва нови дизайнерски елементи. Сред  тях са новите: структура на бъбрековидната решетка, оформление на предната и задната броня. Има и нови М алуминиеви джанти с размери 18 инча и с различен размер на предната и задната ос.

BMW Performance моделите BMW M GmbH също се отличават с индивидуална визия. Сред ексклузивните дизайнерски елементи освен BMW бъбрековидната решетка с Mesh дизайн, М алуминиевите джанти с размер 18 инча, опционалните 19-инчови и трапецовидните ауспухови накрайници, вече са включени и М корпусите на външните огледала в черен гланц.

Като нова опция за пръв път се предлага и М спортният пакет Pro. Той се предлага като допълнение към споменатия М пакет, както и за BMW Performance моделите. Включва M High Gloss Shadow Line с разширен обхват, М светлини Shadow Line и М спортна спирачна система с червени апарати. Точно с такъв автомобил се прибрахме обратно до София.