Тест: Бързо, по-бързо, най-бързо, Peugeot 508 PSE

Стефан Илиев



Peugeot Sport са правили легендарни състезателни автомобили. И за рали, и за писта. Например 205 Т16 и 206 WRC, 905 и 908 за Льо Ман, 505Т16 и 3008 DKR за рали Дакар… На тяхната база са създадени и доста по-наточени  автомобили. Някои са серийни, а други концептуални като например 308 R HYbrid от 2015 г. с мощност 500 к.с., 730 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч за 4 секунди. Сега, в процеса на работата около новия хиперкар за Льо Ман – наречен 9X8,  за който писахме при представянето, инженерите на Peugeot Sport и дизайнерите на PSA, надминаха себе си. Те създадоха Peugeot 508 PSE – хибриден автомобил, определян като най-мощния сериен модел на Peugeot досега.

Самото означение PSE – Peugeot Sport Engineered говори достатъчно за колата. Това е инженерно и дизайнерско творение, родено от идеите въплътени в хиперкара 9X8, стяган за „24 часа на Льо Ман” през 2022 г. Част от това ноу-хау, се вижда в седана 508 и го превръща в бесен автомобил 508 PSE. Само един факт – по време на теста на бях на последния кръг от шампионата на драг рейсинг на България. Там от наточени по-наточени коли. Но 508 PSE  направи сензация, около него винаги се трупаха хора, за да го разгледат. Един мой приятел, участник в състезанието, дори искаше да се пусне по 400-метровото трасе. Колата веднага беше оценена като много бърза. Всъщност това автомобилът го показва на пътя.

И как няма да го покаже, след като седанът, всъщност фастбек 508 PSE „крие топката“ на далеч по-класни и спортни коли. Хибридът е с мощност на задвижващата система 360 к.с. и 500 Нм въртящ момент. 508 PSE ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,2 сек., от 80 до 120 км/ч е само 3 сек., а от 80 до 180 км/ч. за 9,3 сек. Това е невероятна динамика, при положение, че колата тежи 1850 кг. Инженерите от Peugeot Sport са направили чудеса в задвижващата система. Основата е познатият четирицилиндров, 1,6-литров бензинов турбо двигател с мощност 200 к.с. и 300 Нм въртящ момент. Негови верни помощници два електромотора на предната и задната ос. Този отпред е 110 к.с. и 320 Нм от 500 до 2500 об/мин. Към него е куплирана 8-степенната автоматична трансмисия 8АТ Aisin. , за да се постигне пълно удоволствие от отличната инженерна работа, постигната от Peugeot Sport с този 1850-килограмов хибрид. От задния електромотор „се впрягат“ още 113 коня и 166 Нм от 0 до 4760 об/мин. Максималната скорост е 250 км/ч, а CO2 емисиите (WLTP) – едва 49 г/км!

Не трябва да забравяме, че към задвижващата система има и литиево-йонна батерия с капацитет 11,5 киловатчаса. С нея Peugeot 508 PSE  може да измине до 42 км (WLTP) на ток. Но с тази кола да пъплиш на ток, за да пестиш гориво и някак… неприемливо. Все пак из града покарах около 30 км на електричество. Затова в техническите показатели се казва, че средният разход на бензин е 2 л на 100 км. Недостижимо! А е и грехота с тази кола да пъплиш като костенурка. Особено, когато няма трафик.  Все пък заредих за около час батерията на зарядна станция Terra 53 на Lidl в Младост и тя се „напълни“ на 2/3. Инак производителят твърди, че за пълно зареждане са нужни под два часа, а от стандартен контакт на електрическата мрежа – около 7 часа. Енергията в батерията се рекуперира при спиране и спускане по наклон.

Единият от режимите е електрическият – Electric. Другите са Comfort и Hybrid, сиреч – кротките. Има вариант  4WD със задвижване на четирите колела. Естествено режим Sport събира всички бесове под капака. Като активирах за първи път Спорт, реакцията бе като на състезателен автомобил. Просто колата се изстрелва напред, дори да се движи със 100-120 км/ч.  При всички експерименти разходът на автомобила беше 9,2 за цялото пътуване около 650 км, включително и по магистрала и планински пътища. Съвсем прилично!

Колата е бърза, не ще и дума. Не дава да и подадеш газ. Затова забравям за батерията и карам на бензин. Там е силата! И скоростта! Има много аеродинамични елементи, но няма… заден спойлер. Също като прототипа за Льо Ман 9Х8.  И той е без типичното задно голямо крило. Инженерите, създали 508 PSE не са го забравили. Просто колата стои толкова стабилно при висока скорост, че той не е нужен.  Задният черен дифузьор обаче не е забравен. Той е много ефективен при справяне с вихрите зад колата.  Двата черни ауспуха не са много „гръмогласни“, както се очаква. Но и това ръмжене си го бива.

Отличителни елементи има на предната броня, която е по-остра, с широки изрязани отвори за по-добро охлаждане. Прилежащите странични крила позволяват оптимизиране на въздушните потоци. Престилката, произведена чрез техники на 3D печатане, е заострена, оборудвана с остриета, порещи въздуха и насочващи го към радиатора. На подрамките има крила за намаляване на въздушното съпротивление. За това служат и аеродинамичните елементи на задните странични панели. Най характерно при някои елементи – крилата на предната броня е електриково зеленият цвят Криптонит (Kryptonite). Това е любимият цвят на друг покорител на скоростта – мотоциклетната суперзвезда Валентино Роси. Но в комбинация със сивия цвят на Peugeot 508 PSE, Криптонит пасва идеално. Друга особеност на фастбека е, че 508 няма рамки на вратите, като на купе.

Спортното в автомобила си личи и по окачването. Инженерите на Peugeot Sport са го свалили с 4 мм по-ниско от това на обикновеното 508. Затова пък е с 50% по-твърдо, което прави колата много стабилна в завоите.  Отпред окачването е независимо, псевдо McPherson, а отзад е полунезависимо, многоточково. Амортисьорите са хидравлични с 3 режима на работа.  Нископрофилните гуми Michelin Pilot Sport 4S са с 20-цолови джанти. През ребрата може да се видят 4-буталните спирачни апарати Alkon в цвят Криптонит,  които „захапват” вентилираните дискове 380 мм. Предната следа е увеличена с 24 мм, а отзад с 12 мм.

Верни на традицията, от Peugeot са заложили на своето гениално откритие i-Cockpit. Това е компактният волан, в долната част на който на вложка с 3-те линии на Peugeot Sport Engineered,  12,3-инчовото бордно табло, 10-инчовата централна конзола и клавиатурата отдолу, с която се командват радио, климатик, навигация, настройки на автомобила, телефон, мобилни приложения и i-Cockpit Amplify. Аудио системата Focal с 10 високоговорителя е стандартна  като оборудване.

Както може да се предположи, в автомобил са налични всички електронни системи и помощници на водача, използвани от автомобилите на „Френския лъв“. Новите удобни седалки са с тапицерия от кожа и Alcantara. Всички компоненти в купето са специално оформени: покривът, колоните на предното стъкло, вратите и задните странични панели, които са с тапицерия от Alcantara.
Вече казахме че това е най-мощният сериен автомобил, създаван от Peugeot. Е, можем да обявим, че е и най-скъпият автомобил на марката. Peugeot 508 PSE е с цена от 133 493 лв. Но това не е автомобил, който може да видите всекидневно на пътя. Това е автомобил, сътворен ювелирно от инженерите на Peugeot Sport.





Next Post

Audi пробва да купи Макларън, Porsche да доставя двигатели на Ред Бул

Мощната офанзива на Volkswagen Group за влизане във Формула 1 включва голям план, който да им гарантира максимално бързи успехи на пистата. Това няма как да се случи със създаването […]