Тест: Градската кокетка Honda e

Стефан Илиев

Снимки Иван Монев

Това е най-малкия автомобил на Honda. Спокойно може да го определим и като най-технологичния. Наречен е с простичкото име – Honda е. Това „е“ накрая е, защото е електрически, градски, екологичен… Неслучайно бе избран за „Световен градски автомобил на 2021 година“. Там е силата на Honda e – в града, в трафика. Всъщност, автомобилът е удостоен с още куп награди като Кола на годината в Дания, а също отличия има в Германия, Франция, Великобритания и др. страни.

Отличията са си отличия. У нас колата дойде това лято.

А в края му, през септември, вносителите на Honda е – Бултрако АД, организираха тест на градската кокетка. Тръгваме из града с автомобила. В него сме трима мъже. Аз, който съм най-тежък и едър от всички, сядам нарочно на задната седалка. Само при влизането се затрудних, но това е заради излишните килограми. Странно, но се чувствам удобно, въпреки че пред мен е инж. Петър Спасов от Бултрако, който малко преди това бе направил представянето на автомобила и е с моята височина. Тъкмо от тази гледна точка, реших да седна отзад.

Honda e има компактни размери – 3894 мм дължина, 1752 мм широчина, вкл. страничните камери (не огледала), 1512 мм височина. Задвижването е на задните колела, има независимо окачване и перфектно разпределение на масата между предния и задния мост в отношение 50:50. Колата е по-малка от най-малкия досега автомобил на марката – Jazz. Но пък има идентична по размер колесна база – 2530 мм, което го превръща в пълноценен 5-местен автомобил. За четирима сериозни на ръст мъже, със сигурност става. Багажникът обаче е с минимален обем от 171 л,  а при сгънати задни седалки капацитетът му достига до 861 литра.

Щом е електрическа, Honda е очевидно е без вредни емисии.

Но макар и малка, е със завидни динамични качества. Електромоторът е с максимална мощност от 136 к.с., а по-мощната версия Advance е със 154 к.с. Максималният въртящ момент е 315 Нм – голям като при всеки електромобил. Максимална скорост е 145 км/ч, но за града тя е висока. Ускорението от 0 до 100 км/ч за е 8,3 сек.  и нулеви вредни емисии от СО2. Експресното зареждане на батерията до 80% от 100 киловата CCS2 зарядна станция става за 30 минути. До 100% от 7,4-киловатова обществена станция – за 4,1 часа. Имате възможност да използвате за целта и домашната електрическа мрежа, но ще ви отнеме 18,8 часа. Но пък ако включите колата в мрежата вечерта, то на другата сутрин ще имате ток да отидете до работа и да се върнете. Дори и да щъкате из столицата, както го сторихме ние.

Стандартно моделът се предлага с кабел за битово електричество.

С него зареждането не се различава от това на мобилния телефон или лаптопа ви. В този случай се използва монофазен ток, 10 А и мощност 2,3 кВт. Допълнително може да се поръчва ССЕ стенно зарядно с букса Тип 2 или фиксиран кабел (т. нар. „къмпинг букса“). В случая параметрите са монофазен ток, 16 А и 3,7 кВт мощност.

Пак по тези параметри, моят спътник инж. Спасов е сметнал, че на дневна тарифа от разпределителната мрежа 100 км струват 3,86 лв. На нощна – 2,24 лв. При зареждане от публични станции, 100 км се изминават за 8 лв. Като инженер и специалист в сметките, на Петър Спасов може да се вярва. Дори и да поскъпне токът, както се очаква, разходът ще скочи с около 5-7 стотинки. Пробегът се едно зареждане е 220 км. Може обаче да се измине и по-голямо разстояние.

Бавното зареждане става за 16,2 ч. от стандартен контакт 2,3 кВт, та до 5,7 ч. при 6,6 кВт от стенно зарядно.  Бързото става от букса CCS тип 2 като от 20 кВт е за 1,4 часа, а от 50 кВт – 0,5 ч. Друга дяволия е изобретението Honda Power Charger, което превръща обикновения контакт за битово електричество в станция за бързо зареждане. Зарядната станция Honda Power Charger осигурява максимална зарядна мощност 22 кВт при трифазно свързване и 7,4 кВт при монофазно. Подходяща е за ползване в домашни условия. Добрата новина е, че е съвместима с конкурентни електромобили. По-технологичните варианти на Honda Power Charger, обозначени с S и S+, дават възможност за ползване на смарт-приложения за планиране на зареждането на автомобила. Те позволяват само оторизиран достъп с карта с код, като S+ дава възможност за изграждането на свързана мрежа от зарядни, особено подходящо при наличието на автопарк.

Батерията е плоска, лека и се намира под пода на колата.

Затова заема малко място, а теглото и е 316 кг – доста прилично. Клетките са 192, а номиналното напрежение – 355 волта. Капацитетът на батерията е 35,5 киловатчаса.

Обслужванията Honda e за 100 000 км възлизат на „зашеметяващите“  236,78 лв. с ДДС. Всъщност за този пробег са предвидени две смени по 2 л масло в трансмисията и два поленови филтъра на климатика. Цените на електрическия Honda е започват от 66 990 лв. с ДДС.

Като типично градска кола, Honda е е много маневрена и повратлива. Радиусът на завой е само 4,3 м. Возията е добра, въпреки кскосото междуосие, той като на всички колела то е независимо MacPherson Strut.

Споменахме, че автомобилът е от най-технологичните на Honda, от ново поколение, дошъл сякаш от бъдещето. Това че сам си паркира успоредно, диагонално и перпендикулярно не учудва никого. Прави го новата система Honda Parking Pilot. 12 звукови сензора изчисляват размера на потенциалното свободно място за паркиране, а широкообхватна камера различава бялата линия на точката за паркиране.

Когато шофьорът натисне бутона на таблото, Honda Parking Pilot започва да търси наличните места за паркиране.

В случай, че открие на дисплея се очертава дигитална схема с места за паркиране. Шофьорът избира желаната позиция, натиска отново бутона и паркирането започва, без да се налага водачът да оперира с волана, да сменя предавки или да натиска педали. Системата паркира, стига мястото да е отбелязано с бяла линия. Ако няма такава, сензорите трябва да отчетат достатъчно пространство за автомобила. Има общо 5 паркинг маневри.

Вместо странични огледала има камери.

Системата се нарича Centre Camera Mirror System, които излъчват образ директно в огледалото за обратно виждане. Централното огледало за задно виждане също е и екран, на който се показва какво става зад колата от камера. Мислех, че няма да свикна с тези екрани, но се оказа, че след 2-3 погледа и вече все едно си имаш нормално огледало, вместо екрани.

Като заговорихме за екрани, то таблото пред водача и пътника до него е едно цяло, по дължината на автомобила. Един огромен продълговат екран! С отделни секции, които могат да се сменят по цялата дължина. От там се командват всички функции и системи, аудио, климатици, навигация, функции на автомобила, следи се зареждането и консумацията на енергия. Дори се хранят… рибки. Само че това не може да става в движение, а само когато автомобилът е спрял. Да не се залисва водачът.

Стана дума за системи, като в колата има три нови, плюс режим за управление с един комбиниран педал.

Една от новите технологии за безопасност на Honda е контрол на ускорението за предотвратяване на ПТП (Collision Mitigation Throttle Control). Тя предотвратява внезапно ускорение при движение назад или стартиране при наличието на препятствие на пътя. Втората функцията за спиране при ниска скорост (Low Speed Brake Function), а третата – сигнализация за потегляне на предния автомобил (Lead Car Departure Notification System).

Голямо улеснение е технологията режим на управление с един комбиниран педал.

При активиран Single Pedal Control шофьорът има възможност едновременно да ускорява, забавя и дори да спира автомобила само с помощта на педала на газта. Пробвах го и се оказа изключително удобно при движение в задръстванията в града, особено по булевард „Христо Ботев“. Другите системи са познати – спиране за предотвратяване на ПТП (CMBS), Асистент за спазване на пътната лента, Интелигентен ограничител на скоростта, Система срещу напускане на пътното платно, ACC/LSF – автопилот със спазване на дистанция при ниска скорост, Система за разпознаване на пътни знаци, Автоматични дълги светлини и др. Всички те са под шапката на Honda Sensig, познат от други модели на марката.

Дизайнът наистина прави колата като градска кокетка. Тя е красива, с гладки аеродинамични линии, от капака до панорамното челно стъкло и абсолютно плавната извивка на тънките A-колони. Като я погледне човек, се създава илюзията, че стъклата в автомобила нямат рамки. Буксата за зареждане на автомобила е разположена централно на предния капак, защитена под високоякостно стъкло.

Honda е, както и другите електромобили на нашия пазар, страдат от това, че държавата не дава никакви облекчения при закупуването на такива коли. По този показател сме единствените в Европа. Уникати! А там дават бонус от 3000 до 10 000  евро, данъчни облекчения и други. Комшиите от север, в Румъния дават 10 000 евро бонус ако си купиш електрическа кола. При нас дори от Градска мобилност ги заключват за неправилно паркиране.



Next Post

WorldSBK: Реа диктува темпото и в двете тренировки на Алгарве

Джонатан Реа (Kawasaki Racing) спечели и двете тренировъчни сесии в третия от три поредни старта на пилотите от WorldSBK. Той бе най-бърз на пистата Алгарве, където е печелил състезания 12 […]