„Откъде извади тази „зла“ кола?“ Този въпрос ми го зададе приятел, когато видя зеленото BMW M4 Competition. За много неща бях чувал определението „зъл“ или „зла“, включително и зла жена. Но за кола!?

Всъщност, той си е много прав. Защото автомобилът наистина изглежда „зъл“. И като външен вид, и като поведение на пътя. И как не, като това е едно от най-яките купета на BMW. Само като чуеш звука на двигателя при стартирането му, те побиват тръпки. Да не говорим когато поемеш с газ по планинския път в Осогово от С. Богослов към местността „Трите буки“. Или път полетиш се с близо 250 км/ч. по бивша самолетна писта…
Това са все моменти от теста, който направих на купето M4 Competition. Вярно, карал съм и по-мощни спортни автомобили, но тази особени ми легна на сърцето. Колата е страхотна, една от най-мощните в гамата на „баварците“ и най-яката „четворка“. Направо те „вади от обувките“, щом подадеш газ. Понякога, при рязко ускорение , автомобилът сякаш е неудържим. Но не е така. Всичко е под контрол.

BMW M4 Competition може да те накара да изпиташ страстта към скоростта, да те омае с мощността си, да те плени с поведението и стабилността си, да те предразположи, сядайки на удобните седалки…
И все пак важно е „сърцето“.
А то при BMW M4 Competition е новият 6-цилиндров High Performance BMW M TwinPower Turbo двигател. Мощността му от 375 кВт или 510 к.с. при 6250 об/мин., заедно с максималния въртящ момент от 650 Нм при 2750-5500 об/мин. Те кара да затаиш дъх преди старт, за да се изстреляш от 0 до 100 км/ч. за 3,9 сек.

Трансмисията е 8-степенен ходротрансформатор ZF, с M Steptronic с Drivelogic. Ще рече някой, че такава „бегачка“ с автоматик, вместо с „ръчка“ е кощунство. Не е така! Електрониката сменя предавките много по-добре, от професионален пилот. Дори с перата на волана не се постига високата производителност на трансмисията. На тази кола задвижващи са задните колела, но от това лято може да се поръча и на четирите – M xDrive. Освен това има DSC с M Dynamic Mode и опционален 10-степенен контрол на сцеплението. Друга интересна система е Drift Analyzer – софтуер за анализ на дрифта показващ неговата дължина, продължителност и оценка.

При всички тези „зли“ характеристики, разходът на колата е 10,2 л на 100 км бензин, а вредните емисии 234 г/км СО2. Това разбира се е, при положение че се кара кротко. Ама как да кротуваш с това „зелено чудовище“! То сякаш те ръчка да скачаш на газта. Освен ако няма ограничения и полиция. Волности с висока скорост си позволих на самолетната писта и то до 250 км/ч., но правата свърши. Виж, към Трите буки нещата стояха по-иначе. Тук колата бе във вихъра си и показа всичките си тайни способности на преодоляване на завоите. За това помага кормилното управление M Servotronic с променливо предавателно число, което наистина не може да те подведе в завоя. Дори ти помага да се измъкнеш от него.
Е, разходът при екшъна в Осогово също скочи на 13-14 л на 100 км.
Но като караш на пълна газ, на ниски предавки и на спортен режим със специални настройки, за икономии изобщо не ти идва на ума. Тъй като стана дума за състезателни настройки, то и звукът на изпускателната система може да се настрои така, да те побият тръпки от мощния рев на 6-цилиндровия двигател с двойно турбо.

Скоростният лост „М Mode“ е специфичен за… M4, с бутон за настройка на специфичните индикации и асистиращите системи за ROAD, SPORT и TRACK. Режимите се командват и с палците на волана с бутони M1 и М2. С тях са определят конфигурациите на кормилното управление, двигателя, трансмисията, окачването, тракшън контрола, който е 10-степенен и спирачките.

Тъкмо спирачките вдъхват изключителен респект.
Колата наистина спира като състезателна, особено при интензивно натискане на педала. Те имат възможност за избиране между Comfort и Sport. През кованите джанти (опция) – 19 цола отпред и 20 отзад прозират жълтите спирачни апарати на опционалната карбоново-керамична система. Предните са 6-бутални и дискове с диаметър 400 мм, а отзад 370 мм.

Много разнородни мнения предизвиква предницата и особено радиаторната решетка. Напук на тези, на които не им харесва, на мен пък ми допада. Тя е без рамка и с големи въздухозаборници за оптимално подаване на въздух за охлаждане и захранване на мощния двигател.

Изобщо от цялата форма на автомобила лъха на спорт и на скорост. Това личи от формата на двувратото купе. Дължината е 4,8 метра. Стоповете са много по-различни и си пасват с широко изпъкналите арки на калниците. Карбоновият пакет допълва наточения вид в малкия спойлер на задния капак, задния дифузьор с двата ауспуха с отвори по 100 мм, отворите в предната, както и черупките на огледалата. Тъй като колата е Competition, покривът серийно е от CFRP. Интегрирани са Aircurtains Flicks за оптимизиране на аеродинамиката при високи скорости. М4 тежи 1725 кг, със 130 кг повече от предишното поколение.

BMW M4 Competition отвътре е също така впечатляващ, макар че има много от обикновената Серия 4.
Седалките са удобни и прилепят тялото. Човек наистина се чувства като в състезателен кокпит. Друса – да, но това е заради окачването. Дори когато е с комфортни настройки. То е конструирано и настроено много добре по отношение баланса. При най-спортната конфигурация се усеща стабилността на колата. Всъщност твърдостта на окачването се усеща най-вече при павета и сериозни неравности на пътя. Пък и който не иска да му друса, да си вземе обикновена Серия 4. Тя вози мазно…

Возенето отзад е изпитание. Поне за високи хора, тъй като главата им може да опира в скосения таван на купето. Багажникът е 440 л.
За палците и бутоните М вече стана въпрос. Всичко може да се командва от волана или с жестове. BMW Live Cockpit Professional е напълно дигитална комбинация от индикатори със специфични за М съдържание и изображения.
