Тест: „Зла“ кола или BMW M4 Competition

Стефан Илиев



„Откъде извади тази „зла“ кола?“ Този въпрос ми го зададе приятел, когато видя зеленото BMW M4 Competition. За много неща бях чувал определението „зъл“ или  „зла“, включително и зла жена. Но за кола!?

Всъщност, той си е много прав. Защото автомобилът наистина изглежда „зъл“. И като външен вид, и като поведение на пътя. И как не, като това е едно от най-яките купета на BMW. Само като чуеш звука на двигателя при стартирането му, те побиват тръпки. Да не говорим когато поемеш с газ по планинския път в Осогово от С. Богослов към местността „Трите буки“. Или път полетиш се с близо 250 км/ч. по бивша самолетна писта…

Това са все моменти от теста, който направих на купето M4 Competition. Вярно, карал съм и по-мощни спортни автомобили, но тази особени ми легна на сърцето. Колата е страхотна, една от най-мощните в гамата на „баварците“ и най-яката „четворка“. Направо те „вади от обувките“, щом подадеш газ. Понякога, при рязко ускорение , автомобилът сякаш е  неудържим. Но не е така. Всичко е под контрол.

BMW M4 Competition може да те накара да изпиташ страстта към скоростта, да те омае с мощността си, да те плени с поведението и стабилността си, да те предразположи, сядайки на удобните седалки…

И все пак важно е „сърцето“.

А то при BMW M4 Competition е новият 6-цилиндров High Performance BMW M TwinPower Turbo двигател. Мощността му от 375 кВт или 510 к.с. при 6250 об/мин., заедно с  максималния въртящ момент от 650 Нм при 2750-5500 об/мин. Те кара да затаиш дъх преди старт, за да се изстреляш от 0 до 100 км/ч. за 3,9 сек.

Трансмисията е 8-степенен ходротрансформатор ZF, с M Steptronic с Drivelogic. Ще рече някой, че такава „бегачка“ с автоматик, вместо с „ръчка“ е кощунство. Не е така! Електрониката сменя предавките много по-добре, от професионален пилот. Дори с перата на волана не се постига високата производителност на трансмисията. На тази кола задвижващи са задните колела, но от това лято може да се поръча и на четирите – M xDrive. Освен това има DSC с M Dynamic Mode и опционален 10-степенен контрол на сцеплението. Друга интересна система е Drift Analyzer – софтуер за анализ на дрифта показващ неговата дължина, продължителност и оценка.

При всички тези „зли“ характеристики, разходът на колата е 10,2 л на 100 км бензин, а вредните емисии 234 г/км СО2. Това разбира се е, при положение че се кара кротко. Ама как да кротуваш с това „зелено чудовище“! То сякаш те ръчка да скачаш на газта. Освен ако няма ограничения и полиция. Волности с висока скорост си позволих на самолетната писта и то до 250 км/ч., но правата свърши. Виж, към Трите буки нещата стояха по-иначе. Тук колата бе във вихъра си и показа всичките си тайни способности на преодоляване на завоите. За това помага кормилното управление M Servotronic с променливо предавателно число, което наистина не може да те подведе в завоя. Дори ти помага да се измъкнеш от него.

Е, разходът при екшъна в Осогово също скочи на 13-14 л на 100 км.

Но като караш на пълна газ, на ниски предавки и на спортен режим със специални настройки, за икономии изобщо не ти идва на ума. Тъй като стана дума за състезателни настройки, то и звукът на изпускателната система може да се настрои така, да те побият тръпки от мощния рев на 6-цилиндровия двигател с двойно турбо.

Скоростният лост „М Mode“ е специфичен за… M4, с бутон за настройка на специфичните индикации и асистиращите системи за ROAD, SPORT и TRACK. Режимите се командват и с палците на волана с бутони M1 и М2. С тях са определят конфигурациите на кормилното управление, двигателя, трансмисията, окачването, тракшън контрола, който е 10-степенен и спирачките.

Тъкмо спирачките вдъхват изключителен респект.

Колата наистина спира като състезателна, особено при интензивно натискане на педала. Те имат възможност за избиране между Comfort и Sport. През кованите джанти (опция) – 19 цола отпред и 20 отзад прозират жълтите спирачни апарати на опционалната карбоново-керамична система. Предните са 6-бутални и дискове с диаметър 400 мм, а отзад  370 мм.

Много разнородни мнения предизвиква предницата и особено радиаторната решетка. Напук на тези, на които не им харесва, на мен пък ми допада. Тя е без рамка и с големи въздухозаборници за оптимално подаване на въздух за охлаждане и захранване на мощния двигател.

Изобщо от цялата форма на автомобила лъха на спорт и на скорост. Това личи от формата на двувратото купе. Дължината е 4,8 метра. Стоповете са много по-различни и си пасват с широко изпъкналите арки на калниците. Карбоновият пакет допълва наточения вид в малкия спойлер на задния капак, задния дифузьор с двата ауспуха с отвори по 100 мм, отворите в предната, както и черупките на огледалата. Тъй като колата е Competition, покривът серийно е от CFRP. Интегрирани са Aircurtains Flicks за оптимизиране на аеродинамиката при високи скорости. М4 тежи 1725 кг, със 130 кг повече от предишното поколение.

BMW M4 Competition отвътре е също така впечатляващ, макар че има много от обикновената Серия 4.

Седалките са удобни и прилепят тялото. Човек наистина се чувства като в състезателен кокпит. Друса – да, но това е заради окачването. Дори когато е с комфортни настройки. То е конструирано и настроено много добре по отношение баланса. При най-спортната конфигурация се усеща стабилността на колата. Всъщност твърдостта на окачването се усеща най-вече при павета и сериозни неравности на пътя. Пък и който не иска да му друса, да си вземе обикновена Серия 4. Тя вози мазно…

Возенето отзад е изпитание. Поне за високи хора, тъй като главата им може да опира в скосения таван на купето. Багажникът е 440 л.

За палците и бутоните М вече стана въпрос. Всичко може да се командва от волана или с жестове. BMW Live Cockpit Professional е напълно дигитална комбинация от индикатори със специфични за М съдържание и изображения.





Next Post

WorldSBK: Майкъл Рубен Риналди продължава с Aruba.it Racing - Ducati през 2022 г. с Panigale V4 R

Майкъл Рубен Риналди ще кара за екипа на  Aruba.it Racing – Ducati през 2022 г. в WorldSBK. В съобщение на тима се казва, че италианският пилот ще бъде в тима, […]