Четвъртото поколение на най-продавания модел от гамата на Škoda – Octavia пристигна и у нас в средата на лятото. Тествахме автомобила, който е направил сериозен скок напред в развитието си. Само че тогава Octavia бе с конвенционалните икономични бензинови и дизелови двигатели. Те естествено са последния писък на модата, заедно с обновения дизайн, по-високото ниво на активна и пасивна безопасност, с много нови асистиращи системи и модерни инфоразвлекателни системи.
Факт е, че Octavia е най-продаваният модел, като се произвеждат около 400 000 броя всяка година. Нещо повече – Octavia е единственият модел на марката, който се произвежда в четири различни страни – освен в Чехия, още в Китай, Русия и Индия.
Друго си е обаче, когато стане дума за екологичност. Защото Octavia също бе „заразена“ от хибридните технологии.
Новото поколение на Octavia има още три алтернативни системи за задвижване. Octavia e-TEC е първият автомобил на Škoda Octavia с технологията „мек“ хибрид (Mild Hybrid). Octavia iV и спортната RS iV са модерни plug-in хибриди. Octavia G-TEC е проектирана да работи на екологичен природен газ – метан (CNG).
С трите автомобила – хибридните и метановия бяхме на… гроздобер. И не къде да е, а край Виена. Да, именно край австрийската столица карахме трите автомобила сред лозовите масиви с натежали гроздове на Бургенланд. Това е най-младият от 9-те федерални щата на Австрия и е единствения, без да е „докоснат“ от Алпите. Има много дворци, замъци и манастири. Именно заради равнинния и леко хълмист терен със среден климат там има много развито селско стопанство. Естествено лозя и развита винарска промишленост.
Та нашият маршрут с новите екологични модели на Octavia минаваше покрай лозовите масиви. А там вървеше усилен гроздобер. Базата ни, където сменяхме колите пък бе във винарската изба на Лео Хилингер – Leo Hillinger GmbH в градчето Йоис.
Първият автомобил Octavia, който избрахме, беше мекият хибрид e-TEC. Тази технология прави дебют при на Škoda.
Естествено, тръгваме по маршрута, наречен „Пътя на виното“. Като сме на гроздобер, там ни е мястото. Дължината му е 90 км. Избираме по-мощната версия – четирицилиндровия 1.5 TSI с мощност 110 кВт (150 к.с.), този двигател използва 48-V ремъчен стартер-генератор и 48 V литиево-йонна батерия, когато е в комбинация със 7-степенна DSG предавателна кутия.
Батерията има капацитет 0.6 киловатчаса и е разположена е под седалката на пътника отпред. Така не се отнема обем от багажника. Батерията се зарежда единствено чрез регенериране на спирачната енергия. Няма нужда от допълнително външно зареждане. Стартерният мотор може също да зарежда 12-волтовата стартерна батерия чрез DC конвертор.
Тази хибридна Octavia не се движи на ток.
Предназначението на технологията „мек“ хибрид е да снабдява двигателя с електрическа енергия до 50 Нм въртящ момент при необходимост. Също така технологията позволява на e-TEC автомобилите да се движат безмоторно с напълно изключен двигател. Това намалява разхода на гориво с до 0.4 л. на 100 км и понижава CO2 емисиите. От друга страна обаче, електромоторът дава сила и мощ при рязко ускорение. Това се усети при междуградските пътища, когато трябваше да изпреварим движещите се пред нас автомобили. Да, помощта на електромотора се усеща. Разходът на 100 км бе 5,6 л. Когато двигателят се включва в работа, това става по-бързо, по-гладко и с по-малко вибрации.
С другия мек хибрид – трицилиндровият 1.0 TSI се върнахме от лозаро-винарската разходка до летището. Двигателят е от последното EVO-поколение с мощност 81 кВт (110 к.с.). Той има турбокомпресор с променлива геометрия на турбината и работи чрез икономичния процес на горене с цикъл на Милър. Той също използва 48-V ремъчен стартер-генератор и 48-V литиево-йонна батерия и 7-степенна DSG предавателна кутия. Единствената разлика е звука на мотора – типичен за 3-цилиндровите агрегати.
Вместо да берем грозде обаче, избрахме да пробваме на другата Škoda Octavia. Иде реч за plug-in хибрида iV.
Този автомобил е вторият iV plug-in хибрид на Škoda след Superb. Той обаче е в два варианта на мощност с 150 кВт (204 к.с.) и макс. въртящ момент 350 Нм, както и 180 кВт (245 к.с.) и 400 Нм. Ние избираме по-мощният автомобил – спортният RS iV.
С наточения plug-in хибрида в цвят лунно бял (moon white) направихме първо една обиколка от 30 км само на ток. С електричество колата може да се движи с максимална скорост до 140 км/ч., а мощността е 85 кВт. След това пробвахме и с повече газ така, че да се чуе „гласчето“ на бензиновия мотор. На режим Спорт се развихрят всички кончета, събрани в Škoda Octavia RS iV. Те ускоряват тази почти състезателна кола от 0 до 100 км./ч. само за 7.3 секунди, а максималната им скорост е 225 км./ч.
Двата варианта на Octavia – iV и RS iV са с високоволтова литиево-йонна батерия с капацитет 37 Ah, осигуряваща 13 кВт/ч. енергия.
Това позволява пробег от 60 км (WLTP цикъл) изцяло на електричество. Ние минахме 30 км и имаше за още 28 км ток. Интересното е, минахме през 3-4 градчета или селца, а хората по улиците чуваха колата. Оказа се, че при скорост до 50 км./ч., звуковият генератор E-noise, разположен в предната дясна част на автомобила, възпроизвежда специфичен шум, който помага на пешеходците и велосипедистите да чуват електрическата Octavia iV по-рано и по-отчетливо.
CO2 емисиите възлизат само на 30 гр/км., което отговаря на изискванията на бъдещия стандарт Euro 6d. Батерията се зарежда от стандартен домашен контакт 230 V за 3 ч. и 45 мин. от 0% до 80% и около 5 часа, за 100%. Когато се използва 3.6 кВт зарядно устройство, за 2 ч. и 33 мин. батерията се пълни 80% и около 3 ч. и 33 мин. до 100%. Портът за зареждане е под капаче на предния калник от страната на водача, което се отваря с бутон на вратата. Освен батерията за тяга, има и една 12 V в багажника, за захранване на нисковолтовите системи.
Отново са спазени каноните, типични за RS серията в управлението, динамичните настройки на спортното окачване, типични за RS серията.
Режимите на шофиране са Еко, Нормален, Спортен и Индивидуален. Има и опция Комфорт, ако автомобилът е оборудван с Динамичен контрол на шасито (DCC). С режимите се регулират настройките на кормилното управление, на двигателя и предавателната кутия. Водачът може да превключва между Е-режим и Хибрид на централния дисплей. В Е-режим Octavia RS iV се задвижва от електрическия мотор. Това е идеален режим да движение в града.
В режим Хибрид, електронният блок за управление непрекъснато оценява текущата ситуация на движение и управлява взаимодействието между бензиновия и електрическия двигател се регулира автоматично. Те или се допълват, когато се използват едновременно. Или електронно се активира само един от тях. При Хибрид има възможност батерията да се зарежда чрез рекуперация от двигателя, докато автомобилът се движи.
Ако квадратчето “Auto” на централния дисплей не е отбелязано, водачът може сам да избере желаното ниво на зареждане на батерията. Но вместо да се бъркаме в работата на електрониката, по-добре е да се кара на “Auto” и системата да си работи напълно автономно. Контролният блок решава, според конкретната ситуация, кога да използва енергия от батерията и кога да я зарежда с регенерираната енергия.
В режим Хибрид автомобилът разполага с мощност 110 кВт (150 к.с.) по всяко време. Максималната мощност от 180 кВт (245 к.с.) за RS iV се достига, когато педалът на газта е натиснат докрай (kickdown) или е избран режим Спорт.
За бърз автомобил трябва и ефективно спиране. RS iV е оборудвана с вентилирани спирачни дискове с размер 340×30 мм. на предния мост и 310×22 мм. на задния мост. Те са същите като на мощният RS с 2.0 TSI бензинов двигател. Тук обаче има една особеност – интелигентният предиктивен асистент за ефективност. Той помага на водача да шофира безопасно и икономично. Системата съчетава регенерирането на спирачната енергия и Еко асистента, който може да бъде изключен по желание.
Спортната визия на Octavia RS iV не може да се сбърка. Спазени са всички отличителни белези. Типичната радиаторна решетка, дифузьорът в предната RS броня, Aeroflap елементите, дифузерът на задната броня и рамките на прозорците са в спортен черен цвят. Естествено наличен е RS спойлера. RS iV са стандартно оборудвани с LED предни светлини и черни 18-инчови лети джанти.
Определено при новата Octavia много търсен ще бъде и G-TEC вариант – сиреч на метан. Той не е новост. Имаше го и при третото поколение.
Ние също сколасахме да врътнем едно кратко кръгче с двигателя 1.5 TSI с мощност 96 кВт (131 к.с.), който е с турбокомпресор с променлива геометрия на турбината. Моторът работи с екологичен компресиран метан (CNG). Природният газ осигурява по-чисто изгаряне, което води до около 25% по-ниски CO2 емисии в сравнение с работата на бензин. Отделя и значително по-малко азотен оксид (NOx) и не се отделят частици под формата на сажди. За високата ефективност, двигателят използва различни технологии, като например променливо регулиране на смукателния клапан според цикъла на Милър.
Комбинираният разход на гориво на Octavia G-TEC в WLTP цикъла е 3.6 – 4.5 кг. на 100 км, което значи, че със CNG резервоара от 17.33 кг могат да се изминат до 500 км, а с бензина в 9-литровия резервоар – още 190 км. Или общо пробег до 690 км. Това е разстоянието от Кюстендил до Дуранкулак например. Octavia G-TEC носи отличителен знак, багажникът на лифтбек версията предлага обем от 455 л, а комбито – 495 л.
Всички новости за четвъртото поколение на Škoda Octavia, за които писахме за бензиновите и дизелови версии, са налични и при трите, които тествахме – хибридите и G-TEC.
За първи път при на Octavia се предлага новия Head-up дисплей. Той проектира важна информация – скорост, инструкции за навигация и активирани асистиращи системи, директно върху челното стъкло в зрителното поле на водача. Предлагат се и многобройни иновативни системи за безопасност и асистиращи функции. Например Паркинг асистент с обзорна система за наблюдаване на околността около автомобила Area View. Четири камери оформят 360-градусов изглед на пространството непосредствено около автомобила.
Адаптивният асистент за поддържане на избраната лента, който може да разпознае пътно-ремонтни дейности, както и обикновена пътна маркировка, предупредителна функция за локален трафик, която предупреждава за задържане на движението в близост до автомобила, като например край на автомобилна колона в задръстване. Изобщо, в автомобила не липсва нищо, от което се нуждаят водачите за сигурност и комфорт. Това се вижда от пет-звездната оценка в тестовете на Euro NCAP.
Снимки Škoda и автора
ДРУГИ
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
Skoda представи най-спортната версия на флагмана си
Red Bull отново изуми света с RB17 Hypercar
МОТО СПОРТ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
КТМ обяви, че разширява академията си
AMA National Enduro: Първа победа за 2024 г. за Стюард Бейлър в “Wiseco Flying W National”
Ендуро Екстрийм Ботевград дадоха информация за състезанието на 21-22 септември
АВТО СПОРТ
Нови четири рекорда на драга във Видин по време на Третия кръг от Републиканския шампионат по драг рейсинг
Кърджали и Джебел стават арена на офроуд състезание в края нa септември
Белгиец спечели Рали Акрополис
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес