В последно време ми се случва да карам все хибриди. Без значение дали са меки, Plug-in, по нови или традиционни технологии. Нататък върви светът на автомобилите. Нататък, в света на електрификацията тръгна и новият Ford Kuga. Това е най-харесваният от мен кросовър на Синия овал. Още когато излезе преди 8 години първата му версия, бях убеден, че от Ford са „уцелили ваксата“ в SUV сегмента. Сега, след имах възможност да пробвам три от монгото версии на новия Kuga, съм убеден, че на пазара отново е печеливш играч. И то в сегмент с жестока конкуренция.
Това не е само защото Kuga предлага най-електрифицираните опции за избор на двигател в цялата гама Ford. Или пък че се предлага и с разнообразни конвенционални агрегати. Това е защото автомобилът е практичен, удобен, технологичен, икономичен, проходим, функционален и отговаря на разнородни всукове. Поне на мен ми се стори така. С новата Kuga изминахме близо 500 тестови километра до Кърджали и обратно, пробвах версии с три различни двигателя.
Най-интересният е Plug-In Hybrid, тъй като дава свободата на конвенционалния бензинов мотор, съчетан с екологичния и икономичен електрически двигател. Той има мощност от 225 к.с. В този мотор са обединени силата на 2,5-литровия, 4-цилиндров бензинов двигател с цикъл на Аткинсън и електрическия мотор и генератор, с литиево-йонна батерия с капацитет 14,4 киловатчаса. Plug-In Hybrid версията дава изцяло електрически пробег от 72 км по NEDC, разход на гориво от 1,2 л/100 км по NEDC и CO2 емисии от 26 г/км по NEDC.
Батерията се зарежда през монтирания на предния калник заряден порт. Пълни се и автоматично в движение чрез технологията за регенеративно зареждане, като улавя кинетичната енергия, която се губи при спирането. Пълното зареждане на батерията от външна електрическа мрежа 220 волта става за по-малко от 6 часа.
Водачът може да избира кога и как да използва мощност от батерията чрез режимите EV Auto, EV Now, EV Later and EV Charge. Когато батерията достигне най-ниското ниво на заряд, Kuga автоматично превключва в режим EV Auto. Така допълва мощността от бензиновия двигател със сила от електромотора с възстановена енергия.
Споменатият разход на гориво разбира се е по документ. Иначе 5,2 л на 100 км на бензиновия двигател по магистрала Тракия през Пловдив, после по Марица, а след това до Перперикон, а от там до Кърджали си е съвсем приличен.
Приличен, даже отличен и то с четири човека на борда е и разходът на друг мощен мотор – 2,0‑литровият EcoBlue със 190 к.с. До Кърджали той даде 6,2 л на 100 км при каталожни 4,8 л. Нали се досещате, че нов автомобил, който се кара доста по-яко от допустимото, не може да даде малък разход.
Икономиите идват заради интегрираната всмукателна система с обратно шибърно газоразпределение и турбокомпресор с по-малка инерция. Новост е и изместеният с 10 мм колянов вал, който намалява страничното натоварване на буталата и силите на триене в стените на цилиндрите. Самите бутала са стоманени. Минимизирани са диаметрите на лагерите на коляновия вал. Ремъците на разпределителния вал и маслената помпа са потопени в масло.
Мекият хибрид Kuga EcoBlue Hybrid усъвършенства 2,0‑литровия дизелов EcoBlue двигател на Ford със 150 к.с. за още по-добра икономия на гориво. Технологията за мек хибрид включва задвижван от ремък, интегриран стартер/генератор (BISG), който заменя стандартния алтернатор. Системата възстановява и съхраненява енергията при намаляване на скоростта на автомобила и зарежда 48-волтова литиево-йонна батерия с въздушно охлаждане. BISG действа и като мотор, като използва съхранената енергия, за да осигури допълнителен въртящ момент на двигателя при нормално шофиране и ускорение. Автоматичната технология Start-Stop пести допълнително гориво.
В останалата богата двигателна гама са познатите бензинови и дизелови двигатели. Сред тях са 1.5-литровият EcoBlue със 120 к. с. и разход 4,2 л/100 км. и 1.5-литровият EcoBoost със 150 к. с. и среден разход 5,5 л/100 км.
Новата 8-степенна автоматична трансмисия на Ford с бърза смяна на предавките допълнително оптимизира икономичността и осигурява повече динамика. Има и механична 6-степенна скоростна кутия, добре позната в колите на Ford.
За първи път при новият Kuga се предлага технология за избираеми режими на шофиране. Водачите могат да регулират реакциите на горивния дросел, твърдостта на волана и контрола на сцеплението, както и времето за смяна на предавките при автоматика. Така се адаптират реакциите и динамиката спрямо условията на шофиране. Освен режимите Normal, Sport и Eco, режим Slippery дава на водачите по-голяма увереност върху повърхности с намалено сцепление като сняг и лед. Режим Deep Snow/Sand помага за пповедението на колата върху меки и нестабилни повърхности. Става дума за кал или пясък.
Все пак Kuga е SUV и предполага, че ще се кара и извън пътя. Или поне по черен път. Пробвахме Kuga на лек офроуд и той се държа перфектно. При Kuga, както се досещате има и задвижване на 4-те колела. Да, но 4х4 не е за всички версии.
Новият Kugа e с мнoгoтoчкoвo нeзaвиcимo oкaчвaнe. Това се усеща осезаемо, когато разберете поведението на Kugа в пoрeдицa oт остри зaвoи. Кормилното управление е неочаквано добро за SUV. По-малкият клирънс обаче ограничава възможностите за проходимост на Kuga. Пък и не е нужно с тази кола да правите икстремни офроуд подвизи. Тя си има друго предназначение.
Май залетях по двигатели, трансмисии и технологии, а забравих да добрия стар екстериор и интериор. Новият Kugа е изграден на платформата Mk3, като новия Fосus. Дали пък затова Kugа няма типичната стойка и форми на офроудър, а повече напомня на хечбек, повдигнат по-нависоко. Неслучайно казват, че това е пораснал Focus.
Някои определят силуета като на Porsche, други твърдят, че предницата и особено решетката е заимствана от Aston Martin… Автомобилът обаче е със свои, характерни черти, който му предават аеродинамика и спортен характер. Особено задния дифузьор, страничните огледала и дръжките на вратите. Вариантите на изпълнения са познатите за Ford – от луксозния Vignale, през наточения ST-Line, до съвременния Titanium.
Новият Kugа e доста пораснал спрямо прeдшecтвeника си. Автомобилът е c 89 мм пo-дълъг, 44 мм пo-ширoк, 6 мм пo-ниcък, а базата е увеличена с 20 мм. Вътре това означава увеличено пространство за раменете, краката и главите за пътниците отпред и отзад.
Отзад за първи път са налични отопляеми странични седалки. Целият втори ред седалки може да се измести назад. Има най-доброто в класа пространство за краката отзад – 1035 мм. Като се изтеглят седалките напред, се увеличава багажното пространство до най-доброто в класа от 645 л. Задният ред седалки се сгъва с лекота.
Интериорът на изцяло новия Ford Kuga представя иновативни инженерни решения и усъвършенствани технологии за комфорт и удобство. За първи път Kuga се предлага с модемната технология FordPass Connect. С нея се управляват дистанционно набор от функции от всяко място със сигнал за мобилни данни.
Новият 12,3-инчов LCD инструментален панел е първият в бранша, който използва технологията със свободна форма. Новата аудиосистема B&O е 575‑ватова с 10 високоговорителя. Хендсфри достъп до багажника, адаптивни LED светлини и др. са характерни за Kuga.
При новия Kuga се подобрява още повече преживяването при шофиране на SUV автомобил с усъвършенствана гама технологии в помощ на водача. Това са система за придържане в лентата, BLIS Assist за следене на мъртвата точка на видимост. Нова е технологията Предупреждение за локална опасност, благодарение на FordPass Connect, може да информира водача за опасни ситуации по пътя напред, дори ако инцидентът не е видим поради завой.
В Kuga дебютира и новата технология Intersection Assist 1.0, която може автоматично да приложи спирачките, за да избегне или смекчи ефекта от даден инцидент, ако водачът завива в насрещен трафик и системата определи, че сблъсъкът е неизбежен. Технологията Засичане на пешеходци и велосипедисти предупреждава водачите за хора на пътя отпред, които могат да пресекат пътя на автомобила. Към всичко това можем да добавим Адаптивен круиз контрол (ACC) със Stop & Go, Разпознаване на пътните знаци за скорост и др.
Kuga е и първият SUV на Ford в Европа, предлагащ хедъп дисплей. Активният паркинг асистент улеснява още повече паркирането. Той осигурява автоматизирани маневри за успоредно или перпендикулярно паркиране и излизане от паркомясто само с едно натискане на бутон.
ДРУГИ
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
Историческата офроуд марка OSSA се завръща през 2025 с електрически ендуро велосипед?
EICMA 2024: Новаторска концепция ICE
МОТО СПОРТ
Екипът на MRT RACING BETA подрежда Бен Уотсън и Том Кох за новия сезон
Triumph Racing и Боби Хюит се разделят по взаимно съгласие преди началото на сезона 2025 г.
Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing набира сили преди SMX 2025
RED BULL KTM FACTORY RACING се впуска в сезона на световния шампионат 2025 SMX
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
АВТО СПОРТ
MotoGP обяви изненадващо ново състезание
Нова точкова система за 2025 в WRC
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари