В последно време ми се случва да карам все хибриди. Без значение дали са меки, Plug-in, по нови или традиционни технологии. Нататък върви светът на автомобилите. Нататък, в света на електрификацията тръгна и новият Ford Kuga. Това е най-харесваният от мен кросовър на Синия овал. Още когато излезе преди 8 години първата му версия, бях убеден, че от Ford са „уцелили ваксата“ в SUV сегмента. Сега, след имах възможност да пробвам три от монгото версии на новия Kuga, съм убеден, че на пазара отново е печеливш играч. И то в сегмент с жестока конкуренция.
Това не е само защото Kuga предлага най-електрифицираните опции за избор на двигател в цялата гама Ford. Или пък че се предлага и с разнообразни конвенционални агрегати. Това е защото автомобилът е практичен, удобен, технологичен, икономичен, проходим, функционален и отговаря на разнородни всукове. Поне на мен ми се стори така. С новата Kuga изминахме близо 500 тестови километра до Кърджали и обратно, пробвах версии с три различни двигателя.
Най-интересният е Plug-In Hybrid, тъй като дава свободата на конвенционалния бензинов мотор, съчетан с екологичния и икономичен електрически двигател. Той има мощност от 225 к.с. В този мотор са обединени силата на 2,5-литровия, 4-цилиндров бензинов двигател с цикъл на Аткинсън и електрическия мотор и генератор, с литиево-йонна батерия с капацитет 14,4 киловатчаса. Plug-In Hybrid версията дава изцяло електрически пробег от 72 км по NEDC, разход на гориво от 1,2 л/100 км по NEDC и CO2 емисии от 26 г/км по NEDC.
Батерията се зарежда през монтирания на предния калник заряден порт. Пълни се и автоматично в движение чрез технологията за регенеративно зареждане, като улавя кинетичната енергия, която се губи при спирането. Пълното зареждане на батерията от външна електрическа мрежа 220 волта става за по-малко от 6 часа.
Водачът може да избира кога и как да използва мощност от батерията чрез режимите EV Auto, EV Now, EV Later and EV Charge. Когато батерията достигне най-ниското ниво на заряд, Kuga автоматично превключва в режим EV Auto. Така допълва мощността от бензиновия двигател със сила от електромотора с възстановена енергия.
Споменатият разход на гориво разбира се е по документ. Иначе 5,2 л на 100 км на бензиновия двигател по магистрала Тракия през Пловдив, после по Марица, а след това до Перперикон, а от там до Кърджали си е съвсем приличен.
Приличен, даже отличен и то с четири човека на борда е и разходът на друг мощен мотор – 2,0‑литровият EcoBlue със 190 к.с. До Кърджали той даде 6,2 л на 100 км при каталожни 4,8 л. Нали се досещате, че нов автомобил, който се кара доста по-яко от допустимото, не може да даде малък разход.
Икономиите идват заради интегрираната всмукателна система с обратно шибърно газоразпределение и турбокомпресор с по-малка инерция. Новост е и изместеният с 10 мм колянов вал, който намалява страничното натоварване на буталата и силите на триене в стените на цилиндрите. Самите бутала са стоманени. Минимизирани са диаметрите на лагерите на коляновия вал. Ремъците на разпределителния вал и маслената помпа са потопени в масло.
Мекият хибрид Kuga EcoBlue Hybrid усъвършенства 2,0‑литровия дизелов EcoBlue двигател на Ford със 150 к.с. за още по-добра икономия на гориво. Технологията за мек хибрид включва задвижван от ремък, интегриран стартер/генератор (BISG), който заменя стандартния алтернатор. Системата възстановява и съхраненява енергията при намаляване на скоростта на автомобила и зарежда 48-волтова литиево-йонна батерия с въздушно охлаждане. BISG действа и като мотор, като използва съхранената енергия, за да осигури допълнителен въртящ момент на двигателя при нормално шофиране и ускорение. Автоматичната технология Start-Stop пести допълнително гориво.
В останалата богата двигателна гама са познатите бензинови и дизелови двигатели. Сред тях са 1.5-литровият EcoBlue със 120 к. с. и разход 4,2 л/100 км. и 1.5-литровият EcoBoost със 150 к. с. и среден разход 5,5 л/100 км.
Новата 8-степенна автоматична трансмисия на Ford с бърза смяна на предавките допълнително оптимизира икономичността и осигурява повече динамика. Има и механична 6-степенна скоростна кутия, добре позната в колите на Ford.
За първи път при новият Kuga се предлага технология за избираеми режими на шофиране. Водачите могат да регулират реакциите на горивния дросел, твърдостта на волана и контрола на сцеплението, както и времето за смяна на предавките при автоматика. Така се адаптират реакциите и динамиката спрямо условията на шофиране. Освен режимите Normal, Sport и Eco, режим Slippery дава на водачите по-голяма увереност върху повърхности с намалено сцепление като сняг и лед. Режим Deep Snow/Sand помага за пповедението на колата върху меки и нестабилни повърхности. Става дума за кал или пясък.
Все пак Kuga е SUV и предполага, че ще се кара и извън пътя. Или поне по черен път. Пробвахме Kuga на лек офроуд и той се държа перфектно. При Kuga, както се досещате има и задвижване на 4-те колела. Да, но 4х4 не е за всички версии.
Новият Kugа e с мнoгoтoчкoвo нeзaвиcимo oкaчвaнe. Това се усеща осезаемо, когато разберете поведението на Kugа в пoрeдицa oт остри зaвoи. Кормилното управление е неочаквано добро за SUV. По-малкият клирънс обаче ограничава възможностите за проходимост на Kuga. Пък и не е нужно с тази кола да правите икстремни офроуд подвизи. Тя си има друго предназначение.
Май залетях по двигатели, трансмисии и технологии, а забравих да добрия стар екстериор и интериор. Новият Kugа е изграден на платформата Mk3, като новия Fосus. Дали пък затова Kugа няма типичната стойка и форми на офроудър, а повече напомня на хечбек, повдигнат по-нависоко. Неслучайно казват, че това е пораснал Focus.
Някои определят силуета като на Porsche, други твърдят, че предницата и особено решетката е заимствана от Aston Martin… Автомобилът обаче е със свои, характерни черти, който му предават аеродинамика и спортен характер. Особено задния дифузьор, страничните огледала и дръжките на вратите. Вариантите на изпълнения са познатите за Ford – от луксозния Vignale, през наточения ST-Line, до съвременния Titanium.
Новият Kugа e доста пораснал спрямо прeдшecтвeника си. Автомобилът е c 89 мм пo-дълъг, 44 мм пo-ширoк, 6 мм пo-ниcък, а базата е увеличена с 20 мм. Вътре това означава увеличено пространство за раменете, краката и главите за пътниците отпред и отзад.
Отзад за първи път са налични отопляеми странични седалки. Целият втори ред седалки може да се измести назад. Има най-доброто в класа пространство за краката отзад – 1035 мм. Като се изтеглят седалките напред, се увеличава багажното пространство до най-доброто в класа от 645 л. Задният ред седалки се сгъва с лекота.
Интериорът на изцяло новия Ford Kuga представя иновативни инженерни решения и усъвършенствани технологии за комфорт и удобство. За първи път Kuga се предлага с модемната технология FordPass Connect. С нея се управляват дистанционно набор от функции от всяко място със сигнал за мобилни данни.
Новият 12,3-инчов LCD инструментален панел е първият в бранша, който използва технологията със свободна форма. Новата аудиосистема B&O е 575‑ватова с 10 високоговорителя. Хендсфри достъп до багажника, адаптивни LED светлини и др. са характерни за Kuga.
При новия Kuga се подобрява още повече преживяването при шофиране на SUV автомобил с усъвършенствана гама технологии в помощ на водача. Това са система за придържане в лентата, BLIS Assist за следене на мъртвата точка на видимост. Нова е технологията Предупреждение за локална опасност, благодарение на FordPass Connect, може да информира водача за опасни ситуации по пътя напред, дори ако инцидентът не е видим поради завой.
В Kuga дебютира и новата технология Intersection Assist 1.0, която може автоматично да приложи спирачките, за да избегне или смекчи ефекта от даден инцидент, ако водачът завива в насрещен трафик и системата определи, че сблъсъкът е неизбежен. Технологията Засичане на пешеходци и велосипедисти предупреждава водачите за хора на пътя отпред, които могат да пресекат пътя на автомобила. Към всичко това можем да добавим Адаптивен круиз контрол (ACC) със Stop & Go, Разпознаване на пътните знаци за скорост и др.
Kuga е и първият SUV на Ford в Европа, предлагащ хедъп дисплей. Активният паркинг асистент улеснява още повече паркирането. Той осигурява автоматизирани маневри за успоредно или перпендикулярно паркиране и излизане от паркомясто само с едно натискане на бутон.
ДРУГИ
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
Автомобилен салон София 2024 ще бъде от 18 до 27 октомври
Новото Renault 5 има поставка за багети и други странни аксесоари
МОТО СПОРТ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
STUDIO LINSON MOTO в Кортен
Община Перник и StroyRent помагат за реализирането на мотокрос състезанието в миньорския град
Победоносното трио VMXDN Foxhill ще представи отбора на Англия във Farleigh Castle Vets MX
Перник ще бъде домакин на шестия кръг от Държавното първенство по мотокрос
АВТО СПОРТ
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
Никола Цолов приключи сезон 2024 във Формула 3 с три победи
Льоклер и “Ферари” триумфираха на “Монца”
Живко Иванов е републикански шампион в клас S3 на супермото