Отдавна не бях шофирал автомобил на FIAT. Особено един от най-търсените и продавани модели – Tipo. Той е на пазара в Европа от 2016 г. Сега този автомобил получи фейслифт, придружен със сериозни технологични подобрения и нови системи за моделната 2023 година.
„Това е обикновен автомобил, с механична скоростна кутия и 100 коня двигател“ – ми каза Ангел Виденов от вносителя на марката Витоша Ауто. Оказа се несъвсем така. На фона на автомобилите, изпълнени с технологични новости и екстри, FIAT Tipo наистина изглежда „народен“, но и доста добре оборудван.
На базата на своята обикновеност и достъпност, той е доста необикновен. Първо цената, която на тестовата версия бе 41 760 с ДДС. А за това, което се получава, срещу тези пари ще стане дума по-надолу.
Да започнем с обикновения, но модерен 1,0-литров (999 куб. см) 3-цилиндров турбодвигател Firefly. Той е с максимална мощност 74 кВт или 100 к.с. при 5000 об/мин. Максималният въртящ момент 190 Нм при 1500 об/мин., а предавателната кутия е механична, 5-степенна.
Ще рече някой – толкова ли не можаха да турят едва поне 6-степенна предавка. Повярвайте, тъкмо 5-ата предавка е доста дълга и както стана ясно, 6-а изобщо не липсва, дори на магистралата.
Тези 100 коня обаче, също се оказаха достатъчни и с тях автомобилът е доста динамичен. Средният разход за изминатите около 580 км бе 6,2 л. По магистрала Тракия този двигател, при движение на круиз контрол се справяше много добре и поддържаше без проблем разрешените 140 км/ч. При това Tipo не е никак шумен. Очевидно, шумоизолацията бе добра.
И не е нужно да се издува до над 4000 оборота. Малко над 3000 – около 3200 колата се справя идеално и… икономично.
В града разходът скача до 7,0 л на 100 км. Трябва да споменем обаче, че тестовият Tipo бе съвсем нов – само на 450 км пробег. И нещо друго съществено. Обикновено 3-цилиндровите мотори пърпорят като моторетка. Особено на ниски обороти. При този характерния тракащ звук го няма. Може би само в началото, докато агрегатът достигне работна температура.
Освен това моторът е учудващо еластичен. Ускорението от 0–100 км/ч е за 11,8 сек, а максималната скорост 191 км/ч. По-сериозно е ускорението от 80 до 120 км/ч. Независимо дали е на обикновен път или на магистрала, това става за 8,4 секунди. По „документ“ разход на гориво е 5,8 л/100 км (WLTP), а вредните емисии CO2 132 г/км. Обемът на резервоара от 50 л дава един солиден пробег от близо 700 км.
Отвън Tipo има незначителни, предимно козметични промени. Те са при броните, активната радиаторна решетка, фаровете и задните светлини. Предлагат се също нови 16- или 17-инчови джанти.
Размерите на автомобила са: дължина 4368 мм, широчина 1792 мм и височина 1495 мм. Междуосието е 2368 мм. Теглото на колата е 1315 кг.
Отвътре Tipo е много удобен за кола от С-сегмент. Има нова тапицерия и декоративни лайстни. Материалите са доста качествени. Седалките на водача и пътника до него не те карат да се схващаш от дългото пътуване. Кокпитът е много удобен и достъпът до всички функции от водача не затрудняват водача. Може би, защото за повечето има бутони.
Задните седалки дават учудващо много място за пътуващите. Дори по-високи хора се чувстват удобно и най-вече имаше пространство за краката им. Така четирима души могат да пътуват спокойно. Багажното пространство също е невероятно за тази компактна кола. Той е с обем от 440 литра.
Новост е системата Uconnect, която поддържа безжична връзка чрез Android Auto и CarPlay, и разполага със 7-инчовия дисплей. Екранът на инфотейнмънт уредбата е изнесен високо. Обслужва се бързо и удобно, но трябва да се свикне с него. Графиката на менютата в началото не е много интуитивна.
Камерата за заден ход е много ценна при маневриране, особено в града. Изображението се появява на дисплея, а има и сензори за паркиране на преден и на заден ход. Освен споменатия круиз контрол, автомобилът разполагаше и с други интелигентни помощници за водача. Става дума за система за разпознаване на пътните знаци, комбинирана с Intelligent Speed Assist и система за поддържане на пътната лента. Важен е и асистентът за потегляне по наклон. Има сензори за дъжд на чистачките и автоматично включване на фаровете.
Возията също не разочарова. Окачването е класическо – отпред независимо McPherson, хидравлични телескопични амортисьори, а отзад – торсионна греда, също с хидравлични телескопични амортисьори. Това окачване спестява на водач и пътници неприятното друсане по неравните български пътища или по улиците. Пътното поведение, особено по родопските пътища, бе впечатляващо. Воланът е директен и удобен. С бутон се задейства режим City, с който той става по-лек.
Както личи, обикновеният FIAT Tipo има доста необикновени качества. Той е за тези, които търсят семпла, коректна, практична кола на разумна цена.
ДРУГИ
Ferrari Purosangue беше превърнато в машина за офроуд
Японски премиери в „Интер Експо Център”
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
МОТО СПОРТ
Главиница приема поредния старт от Отворения календар по мотокрос
Кабакчиев ще гони поредно добро класиране в Турция
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват