декември 6, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Старопланински екшън с Ford Focus ST

Винаги е вълнуващо, когато на човек му предстои да седне зад волана на хотхеч, като Ford Focus ST. С такъв автомобил човек изпитва състезателната тръпка на рали пилотите, само че на пътя. Тя идва и от мощността на мотора, от твърдото окачване, от отлично пътно поведение, дори от звука при подаване на газ…

Когато от Ford Sport Technologies (ST) внесат духа на мощността в базовата си кола, винаги се получава нещо интересно. За първи път пробвах подобен автомобил – Focus RS в горите на Уелс през 2002 г., по трасето на рали RAC. Тогава се запознах и лично с покойния Колин Макрей, както и с неговото невероятно майсторство в състезателния автомобил.  За жалост, RS вече не се произвежда и го замести ST.

Версията Focus ST се появи по-късно – в края на 2005 г.

Още на следващата година през януари, на рали Монте Карло с един оранжев Focus ST със скромните 220 коня,  имах късмета да обикалям по трасето и скоростните етапи. Тогава Монте Карло бе спечелено от Маркус Грьонхолм, но с Focus WRC. На един светофар в Ница до мен спря един наточен Jaguar. Собственикът му одобрително вдигна палец на одобрение при вида на оранжевата кола.

След това няколко пъти съм имал възможност да карам ST версии на Focus, на Fiesta, на Puma. И винаги си е тръпка! Особено когато взех последната версия на Focus ST.

Последно Focus ST бе обновен през 2021 г. Но сега колата има доста подобрения от заводския пакет Track Pack. Заради  него, на Focus ST може да се регулира режима на движение според особеностите на настилката.

Track Pack е разработен от Ford Performance и обстойно тестван на изпитателните полигони на Ford и  на пистата Нюрбургринг, по-специално на Зеления ад – Нордшлайфе.

Това бе и целта ми, когато избрах маршрут по пътищата из Стара планина. По-точно, направих един пробег през Искърското дефиле до Елисейна, а от там до Седемте престола и Осеновлаг. След това се върнах до Лакатник, после към Миланово и спускане до Вършец. От там през Петрохан до София. След това имаше и каране по магистрала, но то не бе интересно.

Далеч повече емоции имаше по старопланинските пътища.

Те, благодарение на безхаберието на АПИ не са никак в цветущо състояние, особено второстепенните. Но пък си проличаха качествата на новоразработения от Ford Performance – зелен Focus ST. Да, цветът откроява колата. Но още повече я открояват възможностите на пътя.

Веднага казвам, че не чакайте плавно и мазно возене. Автомобилът си друса досущ като бегачка. Все пак допълнителното окачване на  KW Automotive може и да е твърдо, но дава невероятна стабилност на колата в завоите. А вярвайте, че тя като се разбеснее, става наистина като състезателна.

Системата за навиващо окачване на Track Pack е разработена съвместно със специалистите по моторни спортове KW Automotive. Амортисьорите са с корпуси от неръждаема стомана. Те предлагат 12-степенна настройка за реакция нагоре и 16-степенна настройка за отскок.

Амортисьорите са до 50 % по-твърди и намаляват клиренса с 10 мм в сравнение със този на стандартния Focus ST. Така се понижава центъра на тежестта и се накланянето на купето при завои с по-висока скорост. Това се пролича най-вече по обратните завои към Миланово.

Споменах за скромните 220 к.с.  на първия Focus ST. Сега тестовият бе с 280 коня, от 2,3-литровия EcoBoost двигател с Twin-Scroll турбина. Въртящият момент е от 420 Нм. Същият бензинов агрегат, ползва и Mustang.

Автомобилът е с 6-степенна механична скоростна кутия.

Има и версия с автоматик, но тя не би доставила това удоволствие при шофирането.  Предавките се сменят перфектно, а дори и на 6-а при 2000 об/мин., при подаван на газ, автомобилът ускорява отлично. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е за 5,7 секунди. Максималната скорост е 250 км/ч., но при рязко ускорение, не се усеща как автомобилът е заковал на 130-140 км/ч.

Като автомобилът е бърз, то той трябва да спира добре. Това става с уголемените спирачки Brembo на пакета Track Pack. Така с 363-милиметровите предни спирачни дискове и апаратите Brembo, се подобрява спирачната ефективност.

Спецификацията на гумите спомага за максималното сцепление.

Те са Pirelli P Zero Corsa и са безкомпромисни както на сухо, така и на мокро. Подходящи са и за писта. Най-важното е, че са издръжливи, дори и в дупките осеяли неподдържаните планински пътища.

19-инчовите алуминиеви джанти също са специални. Те се произвеждат по технология, която уплътнява алуминиевата сплав, за да запази якостта и да увеличи устойчивостта на удар. Същевременно се използва по-малко материал, за да се получи по-лека сплав. И колелата са с 10 % по-леки от стандартните. Това подобрява контакта на гумата с пътя и постига оптимизирано представяне при ускорение, спиране и завиване.

Ясно е, че хечбека с пет врати е с подобрена динамика и представянето му на пътя.

Двете части на предната решетка са с дизайн на пчелна пита. Така видът на колата отпред става доста зловещ. Страничните отвори на предния спойлер са по-големи и оптимизирани. Профилът на колата е много наточен с аеродинамичните елементи.

В пакета Track Pack, освен подобренията отвън,  включва последно поколения Focus ST Ford Performance седалки. Те са типично спортни имат сигурна опора. Имат сертификат от германския Институт за здрави гърбове. От него първо Opel извадиха тапия. Седалката на Focus ST  освен че е отопляема, се регулира в 14 посоки, включително и в лумбалната област.  Та затова от инситута я харесаха.

Централната конзола има 13,2-инчов дисплей със системата SYNC 4. С него се работи лесно, като има и бутони. Те са за всички функции.

Включително и за режимите на движение. Те могат да се сменят и от бутон на волана. Режимите са нормален,  Slippery, Sport и Track. При последния системите за сигурност са изключени. На всичко отгоре при ускорение около 5000 об/мин при отпускане на газта, от ауспусите се чува прикупкване като от антилаг.

С този автомобил икономия на гориво не търсете. Той е създаден за каране, за забавление, за скорост, като се използват всичките му качества – мощ, стабилно поведение, удоволствие..   на пътя. Най-ниския разход, който стигнах бе около 10,5, а когато сте около 13 л на 100, значи че наистина се забавлявате и усещате спортната тръпка на хотхеча.