Когато говорим за истински всъдеход, с реални офроуд възможности, то можем да изброим марките на пръстите на едната ръка. И сред тях едно от най-достойните места заема името Jeep. И то до такава степен, че в разговорния български думата „джип“ е синоним на високопроходим автомобил. Всъщност от десетилетия наред, някъде от Втората световна война, Jeep изразява автентичния американски дух. И не само! Тази марка е нарицателно за свобода, на проходимост, независимост, издръжливост, жажда за приключения…
Последният автомобил с марката Jeep, който съм карал, беше могъщият Grand Cherokee. По време на третото издание на кампанията на СБА „Най-добър млад шофьор на България“, партньор на събитието бе компанията Витоша Ауто – вносителите на Jeep за България.
Бях впечатлен от модела Compass и то само от външния му вид на компактен SUV.
Сега вече отличните впечатления са пълни, след 600 изминати километра и от невероятните му качества на пътя, и най-вече извън него. Убеден съм, че с този автомобил можете да поемете винаги във вярната посока и да стигнете там, за където сте тръгнали. И повярвайте, не отстъпва на класиката Grand Cherokee.
В последно време тествам все хибридни и електрически автомобили. Затова бе огромно удоволствие да се върна към добрия стар дизелов двигател с вътрешно горене. Всъщност този дизелов Compass, който карах изобщо не може да се смята, че е с конвенционален дизел. Напротив, той е с модерен и екологичен 2.0-литров MultiJet II със 170 к.с. и 380 Нм въртящ момент, в конфигурация с деветстепенна автоматична трансмисия и естествено задвижване 4×4. Има и версия с по-малка мощност от 140 к.с.
Не са много компактните SUV-та, за които може да се каже: „Ето това е истински всъдеход!“
Той е един от най-проходимите в своята категория и действително е обладан от приключенски дух. На прохода Петрохан за около десетина километра се разделихме с асфалта, за да тръгнем из гората, по доста каменисти и кални пътища, изровени от дълбоки коловози.
Препятствията, през които с лекота премина бяха доста сериозни и непреодолими за „паркетен SUV. Но Compass не се затрудни а си вървеше уверено и на изкачване, и на спускане. Премина бодро и гордо през калта и пясъка около язовир Монтана. И това при просвет от 20 см, ъгъл на заход от 30 градуса и на отход – 34 градуса. Те са най-добрите в класа. Топ версията Trailhawk е с увеличен клиренс от 21,6 см, специални 17-инчови офроуд джанти и леко променена предна част, за да може да атакува по-стръмни наклони.
Силните технологични офроуд козове на Compass е системата 4X4 Jeep Active Drive с деактивиране на задния мост. Jeep Active Drive е технология за задвижване на четирите колела с разпределяща мощността система и заден задвижващ модул. Споменатата автоматична трансмисия гарантира съчетанието от мощност и ефективност винаги по най-добрия начин.
Системата за задвижване на четирите колела се управлява от електронен софтуер. Всеки момент тя преразпределя въртящия момент за оптимално сцепление.
Дори две от колелата на Compass да са във въздуха без никакъв контакт с повърхността, останалите две измъкват автомобила. Това се получава, защото тягата на всяка ос може да бъде пренасочена на 100% към едно от колелата. Електронната система за контрол на скоростта при спускане по стръмен наклон позволява на водача да се концентрира изцяло върху работата с волана, без да натиска спирачката. Софтуерът осигурява постоянно бавно темпо.
Споменах, че минах през кал и пясък, по пресъхналото дъно на язовира. Трябваше само да превключа функцията Selec-Terrain на съответния режим. Тя има пет – Auto, Snow (сняг), Mud (кал), Sand (пясък) и Rock (чакъл и скали). Последната е за версията Trailhawk. Та първо с пясък, а после с кал, системата се справи перфектно. Превключвателят се намира до скоростния лост на много удобно място.
Всеки режим следва свой алгоритъм. С едно просто завъртане на превключвателя на централната конзола се избира подходящата настройка за всеки терен.
Така Compass се настройва съобразно условията. В режим Auto, системата Active Drive събира и обработва компютърни данни за пътните условия, сцеплението, скоростта. Тя адаптира работата на контрола на ходовата част и системата за деактивиране на задния мост. Преминава плавно от предно към двойно предаване и обратно без намеса на водача.
Предавките са изчислени така, че да съответстват на размера, теглото и структурата на Compass. Заради късите предавателни числа при потеглянето, се осигурява добро ускорение. Това е много полезно и ефективно при изпреварване на къси разстояния. Особено на TIR-овете, пъплещи през Петрохан. На магистрала е ясно – там на ход са дългите предавки на трансмисията и круизконтрола.
На пръв поглед Jeep Compass изглежда малък, събран. Но само на пръв поглед.
Влезете ли вътре, се чувствате удобно, на широко и спокойно. И това не е само за водача, а и за пътуващите. Така бе с четиримата пътници на борда. На тримата отзад им бе доста удобно. Дизайнерите са заложили в новия Compass форми и маниер, който съответства на големия Grand Cherokee. Размерите на Compass не са никак за пренебрегване – дължина 4394 мм, широчина 1819 мм, височина 1647 мм и междуосие 2636 мм.
Като заговорихме за външния вид, то радиаторната решетка е типична за Jeep с 7-те отвора и светодиодните светлини. Масивната предна броня е с широк отвор за въздух. Запазени са трапецовидните арки на колелата. В задната си част Compass изглежда много мощен и як, с ефектни и забележими светлини.
Интериорът на Jeep Compass не е натруфен, а доста семпъл. Затова пък материалите са качествени и са като на премиум автомобил. Всичко е разположено удобно, ергономично, без да затруднява водача. Интерактивната система Uconnect от четвърто поколение с 8.4-инчов HD капацитивен сензорен екран се обслужва много лесно.
С приложението Uconnect LIVE App се осигурява много функции.
Включително дава информация в реално време за пътуването, следи състоянието на автомобила, дори стила на шофиране. Може да съветва как да се намали разхода на гориво. Всъщност, за цялото пътуване, включително две преминавания през Петрохан и около 100 км в града, средният разход на гориво бе 8,3 л. Това е уникално малко за автомобил 4 х 4.
На Compass не липсва нещо от системите за сигурност. Той има 70 технологии за активна и пасивна безопасност, сред които повечето стандартни.
Например предупреждение за опасност от удар (Forward Collision Warning Plus), за неволно напускане на лентата (Lane Departure Warning Plus). Изображенията от камерата за обратно виждане се показват на сензорния екран на Uconnect, проектиращ и насочващи линии, които да бъдат следвани при движение на заден ход.
Камерата разпознава пътната маркировка и намалява опасностите от удар като предупреждава водача. Compass използва камера и радарни детектори не само за предупреждение – звуково и визуално, но и сама активира спирачките, за да предотврати или намали ефекта на удара.
Радарната система дава предупреждение за сляпата зона. При паркиране системите могат да поемат управлението. Круизконтролът запазва безопасна дистанция от по-бавно движещата се кола отпред, като намалява скоростта и спира по контролиран начин. След като шосето отново е свободно, системата възобновява установената скорост.
ДРУГИ
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
Историческата офроуд марка OSSA се завръща през 2025 с електрически ендуро велосипед?
EICMA 2024: Новаторска концепция ICE
МОТО СПОРТ
Екипът на MRT RACING BETA подрежда Бен Уотсън и Том Кох за новия сезон
Triumph Racing и Боби Хюит се разделят по взаимно съгласие преди началото на сезона 2025 г.
Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing набира сили преди SMX 2025
RED BULL KTM FACTORY RACING се впуска в сезона на световния шампионат 2025 SMX
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
АВТО СПОРТ
MotoGP обяви изненадващо ново състезание
Нова точкова система за 2025 в WRC
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари