септември 29, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест – Тихата стъпка Honda Jazz е:HEV

Новият Honda Jazz е:HEV пристигна в България това лято. Карахме го първо до Пловдив и обратно, но за кратко. След това отново влязох в Jazz-а за доста по-дълъг пробег, като част от него бе в града. Наскоро пък пристигна и кросовър версията – Crosstar. Така Honda започна екологичната си инвазия и у нас.

Преди повече от 15 години шофирах за първи път хибрид. И той бе Honda Civic. След това дойде втората генерация Honda Insight. Този автомобил даваше „за награда“ зелени листенца, ако си карал икономично. Това бе обикновен паралелен хибрид. После се появи спортният CR-Z – първият хибрид с механична скоростна кутия.

След това през 2013 г. Honda показа технологията Earth Dreams с цяла гама от решения за намаляване на разхода на гориво. Сред тях са три концепции на хибридни системи. Строго специфичната SH-AWD бе предназначена само за суперспортната и мощна „бегачка“ Honda NSX, която я няма у нас. Дойде и хибридния всъдеход CR-V…

Поредната „тиха стъпка“ в света на екологичните двигатели и автомобили е малкият, но супер технологичен  Jazz е:HEV. Това е най-добрият хибрид на Honda, които съм провал досега. За първи път Jazz се предлага в Европа само с хибридно задвижване. Новата система e:HEV прави своя пазарен дебют именно с този модел.

Новото в автомобила е, че има два компактни мощни електродвигателя, свързани с 1,5-литров атмосферен DOHC i-VTEC, литиевойонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирани предавки. Нещо подобно е системата на Honda, която използва във Формула 1 – Hybrid Power Unit (PU).

Мощността на задвижващия електромотор е 109 к.с. или 80 кВт. Бензиновият е пък с 97 к.с. при 5500-6400 об./мин. и въртящ момент от 131 Нм при 4500 – 5000 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е 9,4 сек., а максималната скорост – 175 км/ч.

Започвам с данните за двигателя, защото именно той ме впечатли по време на теста.

Първата част бе тази, когато изминах повече от 70 км из града, предимно на ток. Да, на онзи тих режим, с който автомобила се промъкваше тихичко по улиците на столицата, захранван от совите батерии. При това, бе за ги зареждаш от мрежата. Като попривърши електроенергията, се включва бензиновия мотор. Когато подадеш повече газ, пак бензиновия помага. Започваш да спираш и батерията се зарежда. Среден разход из града бе 3,8 л на 100 км. Кой агрегат кога работи се вижда на дисплея пред водача. Така неволно самата кола те кара да шофираш икономично.

По магистрала „Тракия“  разходът скочи до „невероятните“ 5,1 л на 100 км бензин. Няма как – все пак се движих със 130-140 км/ч. Показах разхода на известния автомобилен състезател Петър Гьошев, сега ментор на рали шампиона Мирослав Ангелов. Пепи повярва, когато показах и комбинирания разход от 4,8 л до момента, откакто взех колата за тест. Той си остана до края на теста. По документ моделът отделя вредни емисии CO2 от 102 г/км (WLTP) и изразходва едва 4,5 л/100 км (WLTP) в комбиниран режим.

Всичко това се получава, защото хибридната технология e:HEV осигурява три режима на управление. Единият е електрически. При него задвижващият електромотор черпи енергия директно от литиево-йонната батерия. До колко тя е заредена, показва индикатора на дисплея.

При хибридния режим двигателят подава мощност към функциониращия като генератор електромотор. Той на свой ред предава мощността към задвижващия електрически силов агрегат.

Третият режим е на ДВГ. Бензиновият двигател е свързан директно с колелата през заключващ съединител.

Както стана дума, при движение в града се редуват електрически и хибриден режим. В хибриден режим излишната енергия се складира директно в батериите. Eлектрическият режим се включва и при намаляване на скоростта, като в този случай се използва регенерираната при спиране енергия. Тя дозарежда батерията и квадратчетата на таблото се пълнят.

Превключването между трите режима на шофиране става плавно и неусетно за пътниците и водача. Той може да разбере в какъв режим се движи, ако е пуснал графиката на дисплея с електромоторите, бензиновият двигател и батерията.  Високооборотните електромотори са разработени специално от Honda. Те са максимално олекотени и компактни, като задвижващият се „развърта“ до 13 300 об/мин и осигурява максимален въртящ момент до 253 Нм.

Вместо конвенционалната трансмисия е монтирана предавателна кутия с фиксирана предавка, създаваща директна връзка между задвижващите агрегати. Резултатът е плавно предаване на въртящ момент и усещане за линейно управление при ускоряване. Освен плавното ускорение, осигурено от системата e:HEV и комфорта при управление, новият Jazz е допълнително подобрен по отношение здравината на каросерията и понижаване на силата на триене между частите на окачването.

Освен при задвижването, Honda Jazz е лидер в класа и по отношение на „вътрешното обзавеждане“.

Пространството в интериора е уникално голямо, а характерните за модела „магически седалки“ пак са налични. Jazz запазва патентованата технология на Honda, с която различни позиции на седалките се правят според желаното пространство за багаж. Например вдигната нагоре долна част на всяка поотделно или свалянето на облегалките им до получаването на равен товарен под.

Багажникът е с капацитет от 304 л, а при сгънати задни седалки – 1023 л. Това е постигнато благодарение на умното разположение на компонентите на хибридното задвижване. Резервоарът за гориво е централно разположен, непосредствено под предните седалки. Това е уникално решение в компактния клас. Батерията също е на пода.

Новият Honda Jazz осигурява безпрецедентна свързаност. Сензорният LCD дисплей свежда до минимум разсейването на шофьора. Контролните функции са лесно достъпни, а оперативното време е намалено с 58%. Интерфейсът съвпада с този на обичайните смартфони, а дисплеят може да бъде настроен според личните предпочитания. По желание на потребителите Honda е дублирала някои ключови функции в управлението с контролни бутони.

На базовото ниво Honda Jazz е напълно оборудван с всички асистенти и системи за активна безопасност, обединени под името Honda Sensing, но с допълнителни подобрения.

Нова разработка е предната широкоъгълна камера. Спирачната система за предотвратяване на ПТП вече е способна дори и нощем да разпознава пешеходци, велосипедисти и др. Тя прилага спирачно усилие, за да избегне удар, когато автомобил пресече пътя на вашия Jazz перпендикулярно, или в случай на завой при пресичане на пътя на насрещно движещ се автомобил.

За първи път в оборудването на Jazz Honda въвежда адаптивен автопилот, асистент за спазване на пътната лента и система против напускане на пътното платно. Информацията за мъртва точка на видимостта със следене на напречния трафик е стандартна.

Интелигентният ограничител на скоростта разпознава предписанията на пътните знаци и настройва скоростта на движение според тях.

Ако автомобилът в даден момент се движи със скорост по-висока от разрешената на таблото светва индикатор, допълнен от звукова сигнализация. Системата постепенно намалява скоростта.

Автоматичното превключване между къси и дълги светлини, както и системата за разпознаване на пътни знаци също остават част от Honda SENSING при новия Jazz.

При пасивната безопасност пътниците разчитат на десет въздушни възглавници, включително и иновативна централна, вградена в задната част на облегалката на шофьора. Та се надува странично в случай на удар. По този начин предпазва главите на пътниците в случай на удар.

Всичко изброено дотук дава да се разбере, защо Jazz е:HEV не евтин автомобил. Той е изключително високотехнологичен, заемащ водещи позиции в класа и съперничещ на  коли от по-горните класове. Задвижването е базирано на сложна, но много ефективна технология. Подобно съчетание в този клас трудно можете да откриете.