
Някак модно стана да се търсят по-високи и по-големи офроуд автомобили от типа на SUV или кросовър Точно от тях е Volkswagen T-Roc. Ще рече някой – това е по-голям Volkswagen Golf. Има нещо вярно, защото и двата модела са на една платформа. Но докато с Golf си ограничен само на асфалт в града и на магистрала, то T-Roc дава далеч по-голяма свобода. А тъкмо тази свобода търсят съвременните хора, притиснати от сивото всекидневие, от монотонността, трафика и несгодите в града. Дава е Volkswagen T-Roc.
През 2017 г., когато се появи първият вариант на кросоувъра от Волфсбург, някак не се предвиждаше такъв успех. Но той се получи и дори надмина очакванията с продадените над един милион екземпляра. И тъй като имах възможност да карам първия T-Roc, пет години по-късно се качих и на новата версия. С нея изминах близо 1000 км по магистрала, първокласни и планински пътища из Пирин, Родопите и Стара планина.
Тестовият автомобил бе спортната модификация R-Line със задвижване на 4-те колела 4Motion. Двигателят е 2,0 TSI с мощност 140 кВт или 190 к.с., а предавателната кутия е 7 степенна DSG.
Обновеният T-Roc е с основно променен, станал е по-модерен и по-луксозен, още по приятен и удобен за пътуване. А и е като че ли е по-стабилен на пътя, макар да не се съобщава за промени в окачването.
Външно промените не са толкова фрапантни.
Все пак T-Roc има нова светеща лента в радиаторната решетка, свързваща фаровете. LED светлините отпред са стандартни. Като опция може да се изберат далеч по-модерните IQ.Light LED Matrix светлини. Радиаторната решетка е променена, а с новите отвори за въздух на предната броня, се получава една симпатична и ведра комбинация на предната част. Задната броя също е нова. Задните LED светлини са разделени хоризонтално, имат нова графика.
Тъй като стана дума за новите LED-матрични фарове, то ефектът им пролича при движение през нощта. Те дават значително по-добра видимост. Технологията Dynamic Light Assist осветява пътя в завоите и не заслепява насрещното движение при включени дълги светлини. Те се изключват, когато се установи наближаващ отсреща автомобил. Могат също да се включват и изключват поотделно. Самостоятелните LED-сегменти на Hightech-системата на фаровете осигурява по-прецизно разпределяне на светлинния поток.
По-съществени са промените на T-Roc в интериора.
Облицовката е висококачествена, има нови вентилационни отвори и скоростен лост за автоматичната трансмисия. Променен е мултифункционалният кожен волан. В тестовата версия R-Line той бе нови бутони. Те, заедно с климатика са със сензорен контрол.
Седалките са променени и са по-удобни. Така вътрешното пространство като че ли става по-функционално. Багажното отделение е същото и някои твърдят, че е малко, но за пътуването ни бе достатъчно.
Екранът на мултимедийната система вече се намира в горната част и е като таблет. Преди този екран бе вграден в панела. Сега дисплеят е по-голям – 9,2-инчов с гласов контрол, стрийминг и 3D карти. Най-важното е, че е по-близо до волана и е по-достъпен за водача, а и от пътника до него.
Променено е и арматурното табло.
Стандартното е 8-инчовото, а при R-Line е 10,25 инча. На него от волана лесно се избира информацията, която интересува водача. Навигацията пък показва цялата карта и може да не се показва на централния дисплей.
Информационно-развлекателните системи са базирани на най-новата MIB3 архитектура. Естествено, не липсват и онлайн услуги We Connect Plus, стрийминг или възможност за безжична връзка на смартфон с автомобила чрез Apple Carplay или Android Auto.
190 коня са си 190 коня.
Когато подадеш газ на T-Roc, усещаш как се разгръща мощността. Автомобилът сякаш пощурява, особено при изпреварване на автомобил по планински път.
Пробвах автомобила на офроуд. Е, не на екстремен, а на черен път, осеян с дупки и дори с дълбоки кани локви. T-Roc се справи блестящо, дори без да се замисли. Така че, автомобилът става и за по-леки екстремни изживявания в планината.
Има четири настройки на шофиране на различни терени – на асфалтов път, на сняг, по планински път и екстремни повърхности. Освен това има и четири режима, от които могат да се избира – Eco, Neutral, Sport и Individual. Eco дава по-нисък разход. При Sport се усеща най-много разликата, особено когато трябва да се ускори рязко. За ужас на далеч по-мощни автомобили на светофар можете направи да ги „скъсате“ при светване на зелен сигнал.
При нормално шофиране, без специален режим, трансмисията работи много икономично на празен ход. Дори се изключват два от 4-те цилиндри на двигателя, когато не е нужно да работят. Така се пести гориво, най-вече в града или по спускане по планински път. Стига разбира се да не е екстремно, а когато карате без газ.
В автомобила има много полезни системи.
След тях хитов е серийният асистент за аварийно спиране “Front Assist” с функция за разпознаване на пешеходците. Той предупреждава за критични ситуации с пешеходци или други автомобили, а в опасни случаи може дори автоматично да спре автомобила.
Като опция се предлага асистент за шофиране IQ.DRIVE “Travel Assist”. Той отчита всичко, което се случва около автомобила и допринася за комфорта. Дори помага при монотонни и еднообразни ситуации. На магистрала и на добре поддържани междуградски пътища IQ.DRIVE Travel Assist автоматично поддържа скоростта, лентата на движение и дистанцията спрямо останалите участници в движението.
Автоматичното регулиране на дистанцията ACC помага да се поддържа предварително зададена максимална скорост на движение, както и дистанцията спрямо движещото се отпред превозно средство. В задръстване T-Roc може да спира автоматично и да потегля отново.
В съчетание с навигацията, ACC получава и разширени функции за предвидливо регулиране на скоростта и асистент за завои. Така се намалява вероятността от неволно надвишаване на разрешената скорост, тъй като се вземат под внимание официалните ограничения. Само че на магистралата ACC често се задействаше от знаци за ограничения при снеговалеж и дъжд. Системата регулира скоростта на автомобила спрямо завои, кръстовища и кръгови движения.
Познат е и асистентът “Lane Assist”. При скорост над 60 км/ч системата разпознава, когато колата безконтролно напуска лентата на движение и коригиращо се намесва в кормилното управление.
Естествено, новият T-Roc се предлага серийно с асистент при паркиране “Park Assist”.
Той автоматично да разпознава при преминаване покрай паркомясто дали то е достатъчно голямо за автомобила и да паркира автоматично колата. Местата за успоредно паркиране трябва да са дълги колкото автомобила плюс 80 см отстояние за маневриране. Трябва да остават минимум по 25 см пред автомобила за отпаркиране. Напречните места трябва да имат отстояние минимум 35 см от двете страни на автомобила.
Опционална е проактивната система за защита на пътниците. Тя разпознава ситуации с потенциал за възникване на опасност и в зависимост от конкретната ситуация предприема различни превантивни мерки. Други полезни системи са отварянето и затваряне капака на багажника с едно движение с крак. С предлагания като опция пакет “Easy Open & Close”, системата “Keyless Access” разпознава ключа на автомобила, докато той е в джоба.
ДРУГИ
Тест: Старопланински екшън с Ford Focus ST
Opel Experimental разкрива визията за бъдещето на бранда
Мото-Пфое подкрепя Планинската спасителна служба с два автомобила Ford – Transit и Ranger
МОТО СПОРТ
Казахстан ще бъде домакин на състезание от световния шампионат по мотоциклетизъм през 2024 година
Отново драг и високи скорости край Сливен
EnduroX Alba-Damascena 2023 стартира в събота
В Самоков „подгряха“ за Републиканския шампионат с огнено шоу
Звезди и професионални пилоти в състезанието за издържливост “ЕКО 24 часа на България”
АВТО СПОРТ
Верстапен печели титлата преди състезанието в Катар?
Джесика Хоукинс стана първата жена от пет години насам, която тества болид от Формула 1
Статистика от Гран при на Япония във Формула 1
В юбилейното 35-то издание на рали крос “Ловеч” участваха 27 автомобилисти; Иван Живков от Криводол защити титлата си от миналата година
Макс Верстапен победи и в Япония, Ред Бул с титлата при конструкторите