октомври 9, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Citroën C4 – различният

ова ли е новият хит на Citroën в С-сегмента? Да, С4 е доста впечатляващ и най-вече различен. Дори може да се определи като „нежната революция“ в гамата. Инак е трето поколение C4. Но не е като другите.

Винаги съм харесвал нестандартните търсения в дизайна на гамата на Citroën. Всеки модел е интересен, себичен, впечатляващ, с характер. Даже още от култовия Citroen 2CV, познат от филмите с Луи дьо Фюнес. Дори си паднах много по хваления или хулен С4 Cactus, който раздели феновете на марката.

Но преди 17 години, през 2004-а, излезе първото поколение на Citroën C4. Той замени в гамата далеч по-консервативния и дори традиционен Xsara. Онзи С4 имаше интересна задна част, неподвижен в средата волан и още куп новости… Светотатство за онзи период.

Това е вече минало, защото третото поколение дойде с гръм и мълния в гамата и сякаш обещава „светло бъдеще“.

Новият С4 трябва да излъска потъмнелия имидж на предшественика си. Затова е направен с авангардни форми, леко прилича на SUV, което му гарантира прилични възможности и извън пътя. Задвижващите системи са обогатени, като традиционните с вътрешно горене – бензин и дизел, са допълнени от чисто електричество. Като добавим към това и многобройните технологични новости и системи за сигурност, които са предимно серийни, се получава „ударен пакет“, с която конкуренцията ще има ядове.

Новият С4 е на една платформа с Peugeot 208, Opel Corsa и DS 3 Crossback. Но както споменахме, колата е различна и готова за битка с конкурентите в сегмент С. По време на теста бе обсъждано че прилича и на две „японки“ – Honda Civic и Tоyоtа С-HR, дори на Kiа XСееd… А има и куп европейски конкуренти. Така пазарно няма да е лесно.

Но все пак има сериозни козове. Особено като се има предвид обемът на купето, прекрасното пътно поведение и удобствата, които колата предлага при пътуване.  Купето вече не е класически хечбек, а е като малък на SUV. Други пък биха рекли, че това си е чист кросоувър. Просветът му е 156 мм, като е поне с 10-20 мм от повечето си конкуренти. Въпреки по-големия клиренс С4 е с оптимална аеродинамика. То си личи и от външния вид на колата.

По-голямата височина намалява шанса от закачане на колата по неравности, бабуни и дупки, изпъстрили родните шосета и магистрали.

Пази броните да не се откъртят от бордюрите. В колата се влиза лесно именно заради височината. Така от Citroën с височината постигат комфорт в окачването. Амортисьорите не са адаптивни, но са прогресивни т.н. advanced comfort или по технологията Progressive Hydraulic Cushions. Има хидравлични елементи в двата края на всеки. Тази техника не е нова. За първи път  е показана при C5 Aircross.

Определено новият C4 има отличен комфорт при пътуване. Всичко идва от по-дългия ход на амортисьорите, хидравликата и гумите с високи бордове. Така колата стои стабилно на асфалта, а и не само там. Окачването е по-мекичко, което дава лъжлива представа, че с по-висока скорост в завой, колата ще поднесе или завърти. Няма такова нещо! С4 завива добре, изписва кривите уверено, стои стабилно. Е, ако водачът реши да „плъзне“, със сигурност ще го направи, но това е при по-екстремно каране.

Нoвият С4 e типичeн прeдcтaвитeл нa ceмeйcтвoтo нa Сitrоën с “виcoкия” кaпaк и двуceктoрни фaрoвe.

Новото отпред e V-oбрaзният пoдпиc. От страни веднага си личи пo-виcoкaтa cтoйкa. Пo-извитaтa линия нa пoкривa e нoвa и прелива плавно назад. Оказа се обаче, че дори висок човек се чувства комфортно на задните седалки, без да си блъска главата в тавана.  Масивно изглeждa защитната плacтмacoвa oблицoвкa отдолу с изразен oтвoр в пaнeлa. Формите и стилът са aгрecивни и нecтaндaртни, което кара хората да се зазяпват към новия С4. Да припомним, че глaвeн дизaйнeр нa мoдeлa e Пиeр Льoклeр, cъздaл първoтo BMW X6.

Интериорът на С4 също е впечатляващ. Много умело е направена комбинацията от меки и твърди повърхности. Серийно всички версии са с цветен 5-инчов дисплей зад волана. От предпоследното ниво на оборудване ‘Feel Pack’ нагоре има и хедъп дисплей. Централният дисплей е 10 инча, като се монтира на всички версии. Стандартно идва с Android Auto и Apple CarPlay. И за да не „стърже“ водача по екрана, много от командите се командват от бутони и контролери.

Пoзициятa зa шoфирaнe е удoбнa и дoбрe пoдкрeпeнa oт ceдaлкитe Аdvаnсеd Соmfоrt, мoнтирaни cтaндaртнo нa С4.

Вече споменах, че при моята височина от 183 см с чувствах удобно на задната седалка. Над главата ми имаше още около 5 см. до тавана. Облегалките на седалките отпред не притискаха колената ми. Колата е с едно от най-големите в класа междуосие – 2670 мм. Багажникът обаче не е голям, с обем 380 литра. Това е колкото обикновен хечбек. Ако се свалят задните облегалки, багажното пространство става 1250 л.

Още нещо интересно прави впечатление. Има две жабки –  стандартна и една като чекмедже. Над нея има някакво съоръжение, което се подава от таблото и ме втрещи. Както после стана ясно, това е фабрична стойка за таблет. За забавление пътника до водача може да си закрепи мобилното устройство на сигурно и удобно място и да гледа филм, без да притеснява шофьора.

Задвижването на С4 е най-доброто, с което в момента разполага групировката PSA.

Имах възможност да карам и трите версии – бензиновият 1,2-литров 3-цилиндров турбо в три версии – PureTech 100, 130 и 155 к.с. Дизелът е добре познатият 1,5-литровия BlueHDI със 110 или 130 к.с., за който се твърди че е един от най-добрите. Пък и разходът му бе около 3,9 л на 100 км, което по магистрала с автоматик е впечатляващо. Разходът на бензиновия 130 к.с. автоматик скача „страшно“ много – чак на 5,0 л и то по магистрала „Струма“. Той ускорява за 9,4 сек. от 0 до 100 км/ч.

Макар и за кратко, бях зад волана на чисто електрическата версия на С4. Носи името ë-C4 и потегля шеметно, заради веднага разгръщащия се максимален. Поне това бе усещането докато се развърти до 50 км/ч.. Да, на път със завои ускорява зверски. На прав и дълъг път кротва и по данни ускорението е 9,4 сек. Пък има и ограничение от 150 км/ч. Иначе рискувате да „издумкате“ електричеството.

ë-C4 има електромотор с мощност 100 кВт или 136 к.с., въртящ момент от 260 Нм и батерия с официален капацитет от 50 киловатчаса. Това трябва да стигне за около 350 км. По магистрала, когато крачето се отпусне, пробегът се съкращава на 250-270 км. Но пък колегите включваха жицата щом им се удаде такава възможност. Затова – на ток в града!

За разлика от събратята си с ДВГ, електрическия C4 стои много по-добре на пътя.

Въпреки че е с около 300 кг по-тежък. Това всъщност е предимството, тъй като батерията е монтирана ниско на пода, окачването е по-стегнато, а колата става по-балансирана и с нисък център на тежестта. Затова не се учудих, че по завоите около Сандански, електрическата версия взема по-динамично и сигурно завоите.

Най-бързият вариант за зареждане на ë-C4 е е на 100-киловатова станция. До 80% се пълни за около 30 мин. На трифазен wallbox у дома, с мощност 11 кВт са нужни 5 часа за пълно зареждане. При еднофазен, сиреч от мрежата wallbox и 7,4 кВт, са необходими 7,5 – 8 часа.

Цените на С4 започват от 36 578 лв. с ДДС за бензиновата версия от 100 коня, механична скоростна кутия и и базовото ниво Live Pack. Базата има обаче почти всичко – черни дръжки на ватите и външни огледала, LED дневни и задни светлини, окачване Progressive Hydraulic Cushions, системи за автоматично аварийно спиране, за разпознаване на пътните знаци, за следене на лентата и др.