Тест: Crossland – новото лице на Opel

Стефан Илиев



Модните тенденции при автомобилите се налагат на пазара обикновено за добро, за развитие, за прогрес. Понякога се получава, понякога – не. Но при Opel това определено се получи, защото визията на автомобилите от Руселсхайм се промени като с магическа пръчка. Магьосниците са от дизайнерския екип на Марк Адамс. Те създадоха модната тенденция Opel Vizor, променяща предната част на автомобила. Не само нея. От Opel влизат в ритъма и тенденциите на новите си собственици от PSA и тръгнаха да правят генерални промени.

В началото бе Mokka. Така стартира новата мода при автомобилите на Opel. Последва го новият Opel Crossland – първият модел, който възприема емблематичното ново лице на марката. Първо Crossland се освободи от допълнението X в името, а после дойде и дизайна. Колата стана много различна. Отвън прилича компактен и свеж SUV. Отвътре стана просторен и гъвкав. Пък и технологично се разви с усъвършенствана ходовата част и управление.

Crossland е първият автомобил на Opel с новата визия,  който тествам. Той е с двигател 1,2 л, с мощност 130 к. с. и 6-степенна автоматична скоростна кутия във версия Elegance.

Реално колата изглежда доста напета, добре оборудвана, технологична и функционална.

Типично за кросовър,  при Opel Crossland усещането за стабилност и респект на пътя се усеща. По време на теста имах възможност да карам Crossland на магистрала, на асфалтов път, на доста разбити междуселски пътища и дори на лек офроуд.  Автомобилът се държа превъзходно и при висока скорост, и при завоите и по надупчените като сирене Ементал пътища из Северозапада…

Изкарах и Opel Crossland извън пътя. Не исках да инквизирам колата на типичен офроуд и затова възприех по-лекия вариант. Но дори и по разкаляния терен заради непрестанния дъжд, автомобилът се справи прекрасно. Вероятно заради новата система за адаптивен контрол на сцеплението IntelliGrip. Или просто защото колата си има „навици“ за добро поведение на черни пътища без големи препятствия.

Тъкмо за системата IntelliGrip си заслужава тръпката от карането на новия Crossland.

Затова трябва да кажем повече подробности. Тя  дава възможност за постигане на оптимален контакт и стабилност, независимо от вида на пътната настилка. IntelliGrip има пет режима на работа:

  • Normal/On-road (Нормален/шосе): „Нормалният режим” се включва в момента на стартирането на новия Crossland. Настройките на ESP и контрола на сцеплението са съобразени с условията при нормално движение в градски условия, на магистрала или по междуградски отсечки.
  • Snow (Сняг): Не можах да го пробвам, но специалния зимен режим позволява постигането на максимално сцпление на заледени и заснежени пътища при скорост на движение до 50 км/ч. Контролът на сцеплението следи степента на приплъзване на предните задвижващи колела и съответно прилага спирачно усилие към загубилото сцепление колело, насочвайки тягата към другото колело с по-добър контакт с настилката.
  • Mud (Кал): Tози режим наистина действаше добри. Той позволява по-голямо приплъзване на колелата. Умишленото буксуване на колелото с по-малко сцепление при потегляне маха калта от протектора на гумата и тя влиза пак  в добър контакт с терена. Заедно с това колелото с по-добро сцепление получава по-висок въртящ момент. Режимът е активен до скорост от 80 км/ч.
  • Sand (Пясък): При този режим се допуска ограничено едновременно приплъзване на двете предни задвижващи колела, което позволява на автомобила да продължи движението и намалява риска от затъване.
  • ESP Off (Изключена ESP): Деактивира се ESP системата и контрола на сцеплението при скорост на движение до 50 км/ч. От съображения за безопасност IntelliGrip преминава автоматично в режим „Normal” при скорост над 50 км/ч.

Двигателят доста добре пасва на автомобила. Мощността от 130 коня или 96 кВт идва при 5500 об/мин. и максималния въртящ момент от 230 Нм при 1750 об/ мин. дават добра динамика. Тя се усеща дори и при изпреварване. 6-степенния автоматик работи добре и е незаменим помощник в града или в задръствания. Разходът на гориво бе 7,1 л за цялото пътуване. Това е с два литра повече от обявените каталожни 5 л за смесен разход. Но километрите по- магистрала и на планински пътища си казват думата.

Прави впечатление на отличната балансираност на автомобила.

Дори при завои с по-висока скорост, колата си „тежи на мястото“ и не върши своеволия. Водачът с лекота я контролира. Това идва от новия междинен вал на кормилната уредба, който подобрява прецизността на управлението и усещането във волана в централна позиция. Системата на окачването на осигурява оптимален баланс между комфорт и динамика на пътя. Има доста подобрения на ходовата част на Crossland. Специалистите в Рюселсхайм са разработили нови пружини и амортисьори за предното окачване McPherson и задния мост, който използва торсионна греда.

Да се върнем на дизайна. Споменатата модна линия  Opel Vizor интегрира решетката и фаровете на новия Crossland. Тя е по цялата ширина на предницата и  е далеч по-добро решение от традиционната решетка. А че колата е Opel се разбира по мълнията в средата. Нови са тъмно тонираните светлини в задната част, които подчертават характерната „криловидна” светлинна графика на Opel.

Задната врата е с черна повърхност и отлично се комбинира както с черния покрив,  така и със синия цвят на автомобила. Без да са впечатляващи, 16-цоловитне джанти дават по-нахъсан вид на колата.  Нови са и предните и задните панели за защита на пода, предните LED светлини за мъгла с хромирани детайли.

Отвътре автомобилът е просторен и удобен.

Мястото на водача е функционално. Най-важното, което ме впечатли са първокласните ергономични предни седалки AGR. Така с Crossland може да се пътува дълго без да се налага спиране през 100-150 км да си раздвижиш тялото. Поне на мястото на водача се чувствах супер удобно за разлика от други модели на марката отпреди години. Има възможност за индивидуално надлъжно регулиране и настройка на наклона на облегалките на задните седалки. Асиметричното разпределение в отношение 60/40 и системата за регулиране в диапазон 150 милиметра позволяват плавно и гъвкаво увеличаване на багажното пространство от 410 до водещите в класа 520 л само за секунди. При сгъване на задните седалки обемът на товарното пространство нараства до 1255 литра.

Водачът и пътниците няма да скучаят при пътуване,  заради системата Multimedia Radio с 3.5-инчов цветен инструментален дисплей. Има още DAB+, 2 USB порта, Apple CarPlay и Android Auto.

В автомобила, както може да се очаква има многобройните ултрамодерни технологии и системи за асистенция на водача.

Например адаптивните LED предни светлини с функция за осветяване на завоите, асистент за управлението на дългите светлини и автоматично регулиране на нивото. В Crossland има и други благинки. Например системата за предупреждение за опасност от сблъсък отпред FCA (Forward Collision Alert) с режим на самостоятелно аварийно спиране AEB (Automatic Emergency Braking) и функция за разпознаване на пешеходци е активна при скорост на движение над 5.0 км/ч. Ако бъде установено твърде бързо приближаващо превозно средство или пешеходец, системата издава предупредителен звуков сигнал и показва съобщение на екрана. При неизбежен  сблъсък, спирачната система се подготвя и при необходимост се задейства аварийно спиране. При скорост до 30 км/ч системата спира директно колата, а при по-висока скоростта се намалява и водачът трябва да натисне спирачката.

Както се очаква, в колата има предупреждение за опасност от неволно напускане на лентата за движение LDW (Lane Departure Warning) със звуков и светлинен сигнал. Системата за предупреждение за опасност в страничните мъртви ъгли SBSA използва ултразвукови сензори и предупреждава водача със светлинен сигнал. Не е забравен и круз контрол с ограничител на скоростта.  Всичко това е на доста достъпна цена. Тестваният модел на  Opel Crossland бе 38 880 лв.





Next Post

Българин е в топ 10 на световното ендуро

Най-добрият ни ендуро състезател Теодор Кабакчиев зае 8-то място в крайното класиране в Световното първенство на FIM Hard Enduro през този сезон, което беше и дебютно в историята. Кабакчиев завърши […]