октомври 3, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Crosstar – по-високият Honda Jazz

Макар и малък,  моделът Jazz  се слави като един от най-практичните автомобили в гамата на японската марка. За първи път обаче, новото поколение хибриден Jazz се появи в два варианта – конвенционален и версията с увеличен клиренс Crosstar. Както и класическият модел, автомобилът се предлага само в хибридна версия. Това е част от плана на Honda за пълна електрификация на цялата европейска гама до 2022 г.

Поредната „тиха стъпка“ в света на екологичните двигатели и автомобили е супер технологичния  Jazz е:HEV. За първи път Jazz се предлага в Европа само с хибридно задвижване. Новата система e:HEV прави своя пазарен дебют именно с този модел. В автомобила има два компактни мощни електродвигателя, свързани с 1,5-литров атмосферен DOHC i-VTEC, литиевойонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирани предавки. Нещо подобно е системата на Honda, която използва във Формула 1 – Hybrid Power Unit (PU).

Това е най-добрият хибрид на Honda, които съм провал досега. И докато обикновения Jazz ме впечатли с хибридно задвижване, то по-високият му събрат Crosstar има и други интересни новости.

На практика Crosstar е същият като хечбека – със същото хибридно задвижване, идентични характеристики на интериора, функционалност и системи за сигурност. Crosstar се отличава от него с уникалния дизайн на радиаторната си решетка, водоустойчивата тапицерия и надлъжните релси на покрива, който може да бъде поръчан и в черен цвят, различен от този на каросерията. Клиренсът е увеличен до 152 мм срещу 136 мм за класическия хечбек. Това значи, че Crosstar няма проблеми да преодолее път с много дупки, тротоарите в града. Напълно натоварен, Crosstar е с почти четири сантиметра по-висок – 144,2 мм срещу 105,2 мм.

За доказателство, че Crosstar е същият автомобил говори новата система e:HEV която е налична и при двата варианта – два мощни електродвигателя и 1,5-литров атмосферен бензинов мотор. Хибридната технология e:HEV осигурява три режима на управление – електрически, хибриден и режим на двигател с вътрешно горене.  Превключването между трите режима на шофиране става плавно и неусетно за пътниците и водача. Той може да разбере в какъв режим се движи, ако е пуснал графиката на дисплея с електромоторите, бензиновият двигател и батерията.

Вместо конвенционална трансмисия е монтирана предавателна кутия с фиксирана предавка, създаваща директна връзка между задвижващите агрегати. Резултатът е плавно предаване на въртящ момент и усещане за линейно управление при ускоряване.

Мощността на задвижващия електромотор от 109 к.с./80 кВт е ускорява автомобила от 0 до 100 км/ч за 9,4 сек. Максималната скорост на хибридния Jazz Crosstar e 175 км/ч., а отделените вредни емисии CO2 от 110 г/км (WLTP). Средният разход на гориво е едва 4,8 л/100 км (WLTP).

Двигателят има максимална мощност от 72 кВт при 5500-6400 об./мин. или 97 кВт при 5500-6400 об/мин. Максималният въртящ момент е 131 Нм при 4500-5000 об/мин. Максималният въртящ момент на електродвигатела е 253 Нм. Само ускорението на Crosstar е малко по-бавно – 9,9 сек до 100 км. За сравнение  при класиката това е 9,4 сек.

Всъщност, в града Crosstar даде някъде около 3,9 л на 100 км. Това обаче е възможно, тъй като в града Jazz Crosstar може да се движи само на ток. Естествено, няма нужда да се скача с двата крака на газта. Педалът трябва да се гали. Това на дълъг път е непостижимо. Комбинирано средният разход излезе 5,1 л. Друго важно нещо е, че колата няма нужда от жици за зареждане и търсене на зарядни устройства. Батерията  се зарежда с рекуперация.

Подобно на класическия Jazz и Crosstar се радва на патентованата система на Honda „магически седалки“ благодарение на умното разположение на компонентите на хибридното задвижване, както и на централната позиция на резервоара за гориво, непосредствено под предните седалки. Благодарение на нея багажният капацитет на Crosstar и достига до 1205 л със свалени задни седалки.

И при Crosstar,  както на класическия Jazz, автомобилът има всички асистенти и системи за активна безопасност, обединени под името Honda Sensing, но с допълнителни подобрения.

Нова разработка е предната широкоъгълна камера. Спирачната система за предотвратяване на ПТП вече е способна дори и нощем да разпознава пешеходци, велосипедисти и др. Тя прилага спирачно усилие, за да избегне удар, когато автомобил пресече пътя на вашия Jazz перпендикулярно, или в случай на завой при пресичане на пътя на насрещно движещ се автомобил.

За първи път в оборудването на Jazz Honda въвежда адаптивен автопилот, асистент за спазване на пътната лента и система против напускане на пътното платно. Информацията за мъртва точка на видимостта със следене на напречния трафик е стандартна.

Интелигентният ограничител на скоростта разпознава предписанията на пътните знаци и настройва скоростта на движение според тях. Ако автомобилът в даден момент се движи със скорост по-висока от разрешената на таблото светва индикатор, допълнен от звукова сигнализация. Системата постепенно намалява скоростта. Автоматичното превключване между къси и дълги светлини, както и системата за разпознаване на пътни знаци също остават част от Honda SENSING.