декември 2, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Honda Civic e:HEV – хибридно подмладяване за юбилея

Honda Civic е емблематичен модел на компанията. Той е най-продаваният автомобил на Honda и винаги е определян като „кола за хората от света“. Новата, 11-а генерация на Civic  се появи в годината, когато моделът отпразнува половинвековен юбилей.

Новата генерация на Honda Civic не е само еволюция. Тя е и нежна еко революция, защото загърбва окончателно конвенционалните ДВГ и навлиза в екологичните дебри с новото си хибридно задвижване (e:HEV – hybrid electric vehicle). Да не говорим, че преработените  кормилната система и окачване осигуряват завидни нива на динамика и бърза реакция. Всъщност,  това са качества, които винаги са били ключови за Civic. Сега те са съчетание с изключителни икономичност и ниски нива на вредните емисии.

Но да се върнем 50 години назад!

През 1972 г. е представен първият Civic. До днес от различните версии на модела са продадени над 27,5 милиона автомобила в 170 държави по света. Затова емблемата на Honda при автомобилите и Civic.  А честно казано, всеки от моделите досега е бил от успешен по-успешен. Навръх юбилея ви представихме всички 11 версии.

И така се стига до 11-ото поколение Civic, родено в юбилейната година. У нас пък колата пристигна точно когато вносителите на марката от Бултрако АД трябваше да празнуват своята 30-годишнина на българския пазар. А продажбите на Honda у нас са стартирали именно с… Honda Civic.

Дни преди премиерата, в един топъл октомврийски ден, имахме възможност да покараме новия Civic. И не само по магистрала, а и по път в средна гора, част от скоростната отсечка Траянови врата на рали „България“. Там дупките са жестоки, като за офроуд, а пътят от години е неподдържан.

Целта на инженерите на Honda да следват идеята за развитие на „Вълнуващ Civic“, определено е постигната.

Те също работят по подхода на Honda за развитие „Човек-максимум, машина-минимум“ (M/M).  И докато в някои от предишните поколения преобладаваше спортният дух, то сега идва елегантността, донесена от модерна еволюция и отличителната форма на модела. Е, ако се вглъбим във формите, откриваме, че и спортът не е забравен.

Отвън новите фарове правят изгледа на колата решителен. Задните светлини имат С-образен вид. Спойлера на покрива и на задния капак липсват и колата има линии на купе. Затова пък задната броня е със спортен дифузьор.

Размерите са: дължина 4531 мм (увеличение с 31 мм), широчина 1802 мм (същата като предишния модел), височина 1408 мм. За да се създаде по-спортна естетика на купе, междуосието на новия Civic е с 35 мм по-дълго от предишния модел – 2734 мм. Но пък е височината е с 20 мм ниска.

Новият Civic е доказателство за това как екстериорът и интериорът могат да работят заедно. Така удобствата в колата дават по-комфортно и освежаващо изживяване. Автомобилът е с фокусиран върху човека подход към динамиката, дизайна и използваемостта. Наистина интериорът на Civic е с по-голям комфорт, видимост и простор от всякога.

Седалките са удобни, а разстоянието за краката на седящите отзад – повече от щедро.

Някои биха помислили, че заради скосения отзад покрив, на задната седалка не могат да седят високи хора. Изобщо не е вярно, тъй като там седяхме двама доста високи – аз с 183 см и изпълнителният директор на Бултрако Костадин Грозданов – над 2 метра.

Багажникът е достатъчно голям и побира 410 литра, а със сгънати задни седалки – 1220 литра. Това са добри показатели за кола от С-сегмент, макар да има повече уклон към D-сегмента.

Воланът е удобен, а управлението е лесно и директно. Големите бутони на волана се натискат удобно и по време на движение. Дигиталният скоростомер е с увеличен размер на 10,25 инча. Шумоизолацията също е добра, а комфортът – впечатляващ и доста по-добър от предишните версии. Твърдя го като човек, който  е карал почти всички версии на Civic.

Някои може да не хареса превключването на предавките на автоматичната скоростна кутия с бутони. Но като свикне човек, ще разбере колко удобно е да натиска бутони, вместо да мести лоста.

Доказаната технология e:HEVpowertrain на Honda вече е стандарт.

Това е част от амбицията на марката да електрифицира всички свои масови европейски модели до края на 2022 г. Хибридното задвижване използва литиево-йонна батерия за захранване на два компактни електрически мотора, които работят заедно с 2,0-литров бензинов двигател с директно впръскване.

Моторът има чудесна производителност чрез впечатляваща енергийна плътност, термична ефективност и въртящ момент. Пък е и икономичен – около 5-5,2 л на 100 км за целия пробег и то по магистрала никак не е зле. Официално данните за разход и вредни емисии от въглероден диоксид в комбиниран цикъл на движение по стандарта WLTP са съответно 4,7 л/100 км и 108 г/км. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е за 7,8 сек.

Двигателят с вътрешно горене постига най-добрата в сегмента, равносилна на 41%, топлинна ефективност. Има оптимизирано, по-бързо и икономично изгаряне. Към директното впръскване и високия начален въртящ момент, се добавя и променения дизайн на всмукателния колектор. Той допринася за намаляването на разхода на гориво, но същевременно подобрява мощността. Тя е 135 кВт, а максималният въртящ момент е 315 Нм.

Върховите ефективност и управление на енергията са постигнати с иновативни технологии.

Актуализиран е интелигентния захранващ блок на Honda (IPU), който е с 23 мм по-тънък и с 1 кг по-лек спрямо предишния. Но пък има 72 броя клетки – най-големият в гамата. Разположен е под задните седалки и така се отваря повече вътрешно пространство в купето.

Новият блок за управление на захранването (Power Control Unit – PCU) осигурява по-бързо зареждане и разреждане на електричеството. Дама 12% допълнително увеличение на мощността спрямо предишната хибридната система e:HEV. Повишението на капацитета на блока за управление на захранването дава възможност на електрическия режим да поеме по-голямо натоварване. Новото високоволтово алуминиево окабеляване е с 40% по-леко от конвенционалното медно.

Превключването между електрическо задвижване, хибридно и на двигател с вътрешно горене става неусетно. Шофьорът има възможност да избира между четири режима на управление – Eco, Normal, Sport и новия с индивидуални настройки.

Завладяващата гъвкавост на пътното поведение е неоспорима.

Елиминирани са нежелателните шум, звуци и вибрации. Допълнителен балансиращ вал и колянов вал с висока твърдост осигуряват плавно управление. Шумовете от двигателя са намалени с помощта на по-добрата изолация на всмукателния колектор и на капака на силовия агрегат. Умното приложение на системата за активен контрол на шума също допринася за тишината в купето.

Системата Honda SENSING има набор от допълнителни функции за безопасност в сравнение с предходния Civic.  Новата структурна опора около автомобила поддържа най-високото ниво на безопасност на пътниците и пешеходците, като  надхвърля стандартите в сегмента.

Сонарните сензори дебютират в изцяло новия Civic.

Те са четири отпред и четири отзад. Сензорите използват отражението на звуковите вълни, за да откриват неметални обекти като стъкло и стени много по-надеждно и с много по-голяма точност от радар. Новият Civic е оборудван и с предна широкообхватна камера. Тя осигурява по-широк 100-градусов изглед и позволява подобрена технология за разпознаване.

Системата Honda SENSING може да открива обекти по-рано и по-точно от конвенционалните. Включително пешеходци в светла и тъмна среда.

Системата за предупреждение за челен сблъсък е проектирана да разпознава наличието на превозни средства отпред. Издава звукови и визуални предупреждения на водача, ако се приближава с твърде висока скорост. Ако той не успее да реагира, спирачната система за смекчаване на сблъсъка се задейства. Така се намалява вероятността или силата от челен удар.

Ако актуализираната система усети неизбежен сблъсък, тя ще спре силно. Cross Traffic Monitor също се възползва от подобрени радарни сензори. Така колата предупреждава водача по-рано за автомобили, които се приближават от всяка посока, когато се движи на заден ход от място за паркиране или алея. На пътя радарът сканира всяка страна на превозното средство от предните врати назад, като помага да се увеличи обхватът на засичане на мъртвата зона от три метра на 25 метра.

За първи път изцяло новият Civic е оборудван с асистент за задръстване.

Това намалява натоварването на водача при задръстен трафик с ниска скорост, като помага за задържането на автомобила в лентата, започвайки от 0 км/ч. Когато задръстванията изчезнат, при около 60 км/ч., системата безпроблемно превключва към тази за подпомагане на движението в лентата. Тя пък разпознава извивките на завоите, за да оптимизира времето за помощ при завиване. Така се намалява натоварването на водача в завоите.

Актуализираната система за адаптивен круиз контрол може да открива превозни средства много по-рано и по-точно от преди, като позволява прогресивно ускорение и спиране за постепенна реакция. При изпреварване на автомобил системата работи заедно с индикатора и управлението, за да осигури силно ускорение в зависимост от конкретната ситуация на шофиране.

Адаптивните дълги светлини на Civic – първите на Honda, са еволюция на технологията за автоматични дълги светлини и променливо разпределение на светлината на Honda. Тази интелигентна система намалява отблясъците и шанса от заслепяване на други превозни средства и пешеходци.

Използва вградената камера за откриване на превозни средства отпред. Тя автоматично включва и изключва множество светодиоди поотделно, за да осигури подходяща видимост, без да заслепява другите. Системата може също сама да превключва на дълги светлини, което улеснява водача да се концентрира върху пътя.