май 25, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Honda HR-V или дързостта на третия от династията

Напълно новият HR-V е поредното попълнение в хибридната e:HEV гама на Honda. Той е третият от представените през 2020 г. следващи поколения на CR-V и Jazz. Новият компактен SUV е доста дръзко явление в гамата. Направо това спортно купе с осанката на SUV надува мускули в сегмента, като предлага водещи в класа пространство, комфорт, практичност, безопасност и технологии.

Освен това HR-V  се свързва и с още нещо. За разлика от други автомобили на Honda, при HR-V династията е твърде кратка – само три поколения. Родоначалникът на тази династия – SUV компактният кросовър постави нов сегмент при автомобилите през 1989  г. и се произвеждаше  до 2006 г. Беше суперуспешен със задвижването на 4-те си колела, с три или пет врати. С доста закъснение дойде неговият заместник, но никога не достигна славата и успеха на първообраза на HR-V. Третата генерация обаче е на път да го последва.

В този автомобил като че ли инженери и конструктори са събрали най-доброто, което Honda може да предложи в момента на пазара. И то е изключително точно премерено и адекватно. И на официалният тест на вносителите на марката от Бултрако, и след това допълнително изминатите още над 600 км с пет души на борда, ми дават основание да твърдя, че е наистина много сериозен автомобил в гамата. Не само ще се покрие със слава, но ще бъде търсен и харесван от клиентите. Стига производителят да осигури необходимите доставки.

Основната сила е в хибридното задвижване.

То е дотолкова ефективно, че в града разходът ми беше 4,2 л на 100 км. В градски условия по-голямата част от движението се осъществява на ток от батерията. Двигателят с вътрешно горене или изобщо не работи, или захранва батерията. Тя пък подава ток за задвижването с основния електродвигател. На дълъг път, включително на Подбалканския път, по магистрала Тракия и в ниските части в полите на Родопите, разходът се покачи до 5,6 л. Како стана дума – това е с петима човека. В този случай превес в задвижването има ДВГ.

Системата e:HEV е с два компактни, но мощни електромотора, съчетани с бензинов 1,5-литров двигател DOHC i-VTEC по цикъл на Аткинсън, литиевойонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирана предавка, свързана с блок за управление на захранването (PCU). Хибридната технологията е плод на 20-годишния опит на Honda при пътните автомобили и във Формула 1. PCU е със супер компактни размери и се намира в моторния отсек. Охлаждането е водно вместо въздушно. Системата работи, като бензиновият двигател е свързан с първия електродвигател, който работи като генератор и създава ток. Вторият електродвигател пък е свързан с колелата и ги задвижва.

За HR-V, мощността на е:HEV е увеличена до 131 к.с. и 253 Нм въртящ момент срещу 109 к.с. при Jazz. Тази разработка на Honda дава повече време за електрически пробег при движение в града, спрямо конкурентните хибриди.

Батерията при HR-V  е по-компактна, отколкото на Jazz, но броят на клетките е нараснал с 25% и това осигурява по-голяма енергия. Предавателното число между електромотора и колелата е понижено, като така се подобрява динамиката на HR-V. Автомобилът отделя вредни емисии от CO2 от 122 г/км, а по каталог  комбинираният разход 5,4 л /100 км. Нашият по време на пътуването бе малко по-голям. Ускорението е прилично със CVT трансмисията – от място до 100 км/ч за 10,6 сек.

Системата e:HEV се отличава от всички останали по начина на смяна на режимите не управление.

Интелигентният захранващ блок (IPU) неусетно, автоматично и непрекъснато превключва цикъла на движение между електрическо задвижване, хибридно или на ДВГ, съобразно пътната ситуация.

При шофиране с постоянно висока скорост системата работи с бензиновия двигател, който предлага оптималното съотношение между икономичност и динамика. При необходимост от по-бързо ускорение, например при изпреварване, започва работа хибридния режим. Допълнително ДВГ захранва и батерията.

Спортният режим може да бъде активиран от селектора. При него има още по-бърза реакция при подаването на гориво, докато при икономичния Econ климатичната система се настройва за оптимален разход на енергия. В позиция Normal автомобилът е с най-добър баланс между бензин и ток.

За да се трансформира HR-V на електромобил, трябва селекторът да се постави в позиция В. Така се ползват различни нива на възстановяване на енергията при намаляване или спиране. Нивото на рекуперацията може да бъде допълнително увеличено, когато лостът е в традиционната позиция D и шофьорът използва бутоните за контрол на забавянето, разположени зад волана.

Както казахме, преминаването между различните режими на управление, включително и преминаването на ДВГ в ролята на генератор за електроенергия, става неусетно. Трансмисията с фиксирана предавка изразходва по-малко енергия, за разлика от конвенционална система с планетарна предавателна кутия, при която се получава високо ниво на триене.

Пътното поведение на HR-V е много добре балансирано.

При завой с висока скорост не се усеща нестабилност на купето. Балансът и по-ниско сваленият център на тежестта дава нужната стабилност. В завой управлението е директно, заради увеличената торсионна твърдост на кормилната колона с 15% при маневриране. Спирането на колата е ефектно, особено от висока скорост. Все пак да не забравяме, че масата на автомобила е 1401 кг.  Специалната електрическа сервоспирачка, свързана със системата e:HEV, плавно контролира регенеративното спиране, което зарежда батерията.  Спирачният педал е преместен,  за да се намали умората при шофиране на дълъг път. Разстоянието между педалите за спирачка и газ е намалено с 5 мм. Площта на педала на газта е увеличена.

Иновативното изпълнение на спортно купе, съчетано с качествата на SUV е само едната от силните страни на новия HR-V. В този автомобил като че ли инженери и конструктори са събрали най-доброто, което Honda може да предложи в момента на пазара. И то е изключително точно премерено и адекватно.

Екстериорът е комбинация от класическо купе изпълнение на хечбек, но с изтеглена във височина SUV конфигурация.

Затова по-високата дава сериозно допълнително предимство и видимост. Предницата е с отсечени във вертикално и изтеглени в хоризонтално направление повърхности. Решетката е много интересна с множеството от  тънки, близки една до друга ламели.
Отзад отново си личат дизайна, стилистиката и технологичното изпълнение, типични за Honda. Формите са превъплътени  в елегантни повърхности и елементи. Невероятно интересно решение е светлинната диодна индикация, интегрирана в тънка лента по цялата дължина на багажника.

Впечатляващият силует на HR-V – комбинация купе и SUV, е постигнат с увеличения до 188 мм пътен просвет. Това се и направо като при класически SUV с четири задвижващи колела. Височината пък е намалена с 20 мм спрямо предишното  поколение. Затова новият HR-V изглежда по-спортен и здраво стъпил на 18-цоловите си колела.

Както стана дума, петима възрастни се чувствахме удобно в автомобила, дори и на дълъг път.

Все едно, че пътуваме в луксозен SUV. Вътрешното пространство е изключително. То се постига от умния начин, по който инженерите на Honda са подредили хибридните агрегати в шасито и моторния отсек. Например въздушните колектори и други компоненти са разположени над горната част на двигателя. Това отваря място за електромоторите и генератора.

Размерите на автомобила са: дължина 4340 мм, широчина 1790 мм, височина 1582 мм и междуосие 2610 мм. Багажното отделение е 335 л,  а при сгънати задни седалки – 1305 л.  Въпреки батерията, HR-V е с емблематичната за Honda модулна система Magic Seats за конфигуриране на седалките. Тя добавя допълнителна свобода за транспортиране на по-обемни и нестандартни като габарити товари.

Седалките са изключително удобни и неизморяващи.

Поне двете отпред, при които водачът и пътникът разполагат с голям простор. За пътниците на задните седалки свободното пространство в областта на краката е увеличено с 35 мм,  което е сериозно постижение.

Ключова роля за увеличението на пространството играе централното разположение на резервоара за гориво, непосредствено под предните седалки. Той обаче е с малък обем – 40 л, което налага по-често посещение на бензиностанцията при дълги пътувания.

Агрегатите на отоплението, вентилацията и климатизацията са по-компактни.

Така интериорът е с по-ниска и хоризонтално ориентирана линия. Това дава по-добра видимост напред и усещане за повече простор. Новата позиция на шофьорската седалка е с 10 мм по-висока спрямо тази в предишното поколение на HR-V. Да не говорим, че е доста по-удобна. Контролните уреди са разположени възможно най-удобно в зоната зрителното поле на шофьора. Визуалната информация идва от централния екран, така и на дигиталната част на инструменталния панел.

Предното табло на модела е изтеглено в хоризонтално направление с прости, но акцентиращи линии.

В двата края на средната му част са позиционирани два стилни въздушни отвора, които предлагат подаване на въздух от климатичната и вентилационната система насочено и дифузно.  Новото HR-V предлага отлична свързаност, интеграция на мобилен телефон- кабелна и безжична с Aple CarPlay и кабелна при употреба на Android Auto.
Системите за безопасност интегрирани и обединени в пакета Honda SENSING. Става дума за системи за избягване на удар с превозно средство и пешеходци, автоматично задействане на спирачната система, адаптивен круз контрол, система за спускане по наклон и др.


Както личи, с новия HR-V изживяването зад волана е уникално. Автомобилът е доста динамичен заради съчетанието на мощната и икономична двумоторна технология e:HEV. Тя е включена като стандартно задвижване за първи път в модела. Автомобилът се произвежда в Япония, а цената започва от 61 990  лв.

Снимки Тони Тончев