февруари 2, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Jeep Compass – средното дете

От както се помня съм свикнал – чуя ли думата Джип (Jeep), знам че става високопроходим автомобил, с който може да мине навсякъде. И си представям онези возила от войната… Сега естествено, представите ми за Jeep са съвсем различни, променени са от времето.

Гамата на Jeep не е много голяма – само четири модела. Но пък всеки е стойностен, със своя неповторим чар. Точно такъв е Compass – второто най-малко дете в семейството. Пред него е Renegade, средният е Compass. По-нататък следват емблематичният Wrangler и по-големия Grand Cherokee.

Тези, последните, са с ясно изразен американски привкус. Докато Renegade и Compass са по-привлекателни за европейския потребител. Те са по-подходящи и за европейските пътища.

Jeep Compass беше пуснат на пазара през 2017 г.

С него марката за пръв път влезе в С-SUV сегмента с модел, предназначен за световния пазар. Тогава изглеждаше като умален Grand Cherokee. Сега, след фейслифта през 2022 г. стана още по-европейски. Базиран е на същата платформа като Fiat 500L и новата Alfa Romeo Tonale. В сегмента пък се явява  конкурент на Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Honda CR-V, Toyota RAV4 или Kia Sportage.

Вземам за тест новия Jeep Compass за 2022 г., но със задвижване 2WD (на предните колела). Пак е високопроходим модел, типичен за славната американска марка, но с по-близък нам,  европейски характер.

Нищо чудно, че истинските Jeep, дали името на цял клас автомобили, както споменах в началото, вече се преобразяват. Губят грубата си сила, за сметка на елегантността и привлекателността си. Дори и прочутата висока проходимост понамаля. Все по-малко хора търсят автомобили с типични качества извън пътя. Залагат на комфорта, 2WD, возията, икономията на гориво. А пък и хибридите идват на мода.  Естествено, добавят се технологиите за свързаност и забавление.

Промененият Compass е типичен европеец.

Дори е произведен в Италия. С него тръгваме на път. От вносителите – Витоша Ауто ми казват, че е с добавен пакет „Зима“ – отопляеми предни седалки нагревател на чистачките в предното стъкло, отопляем кожен волан и др. Това е добре, макар че зимата по време на теста бе още твърде далече. Дори по време на състезанието на писта „Дракон“ беше топло, за блуза с къс ръкав.

Тестовият Jeep Compass бе със задвижване e-Hybrid (MHEV) LIMITED.  Двигателят е 4-цилиндров, 1,5 л турбо, 130 к.с. при 5500 об/мин. и максимален въртящ момент от 240 Нм при 1500 об/мин.

Хибридната комбинация е много добра и автомобилът няма нужда от зареждане. Електромоторът е 48 волта, вграден в трансмисията. Той осигурява допълнителни 20 к.с. и 55 Нм въртящ момент. С този електромотор можеш да потеглиш и да направиш маневра при паркиране, но не и да се движиш само на ток.

Електродвигателят обаче е неоценим помощник при ускорение.

То е за 10 сек. от 0 до 100 км/ч. Compass има 7-степенен автоматик с двоен съединител DSG. Двигателят и трансмисията са проектирани специално за MHEV задвижване. И точно на тази трансмисия помага електродвигателят. Инак, Compass би бил по-тромавичък, но сега има помощник на ускорението. Намалява и разхода на гориво. Той според производителя е 5,0 – 5,3 л на 100 км по WLTP. Поне за мен е недостижимо малък! Затова пък 7,8 л бе по време на цялото пътуване от над 500 км, предимно по магистрала и малко из планината, по черни пътища е напълно реално.

Нали все пак трябваше да пробвам офроуд възможностите на Compass. Те не са никак скромни, защото си минах едни 10-15 км по черен планински път из Средна гора, без никакъв проблем. Там Compass се оказа, че е много маневрен и няма проблем с неговия просвет от 198 мм да преодолява препятствия.

Да добавим, че може да гази вода с дълбочина 406 мм.

Размерите на автомобила иначе са дължина – 4404 мм, широчина 1874 мм, височина 1640 мм ш междуосие 2636 мм. Тези габарити придават на малкия Jeep доста „нахален“ външен вид и задоволително висока позиция на седене. Може би от междуосието идва някакво усещане за накланяне напред и назад при спиране. Дори автомобилът „потопи“ носа си, когато един-два пъти се наложи рязко спиране. Но това не е голяма беда. Стабилността в завоите определено е впечатляваща, без крен, дори при по-висока скорост. Всъщност максималната е 198 км/ч.

Големите промени на Jeep Compass са видими и „бият“ неговия предшественик. Те идват в средата на цикъла, след появата на модела и съвсем навреме. Достатъчно е да погледнем предницата със 7-те правоъгълни елемента на радиаторната решетка. Тя е станала по-тясна. Фаровете също са по-тънки, а тези за мъгла са с променени места в новата броня с алуминиева лайстна. Линиите са по-изчистени, а алуминиевите емблеми на Jeep и Limited отзад дават също свеж вид.

В новия Compass има изцяло нов интериор.

И тук може да се видят изцяло новите, по-изчистени и повече хоризонтални линии, по-модерна централна конзола и по-големи пространства. За първи път на Jeep интелигентната информационно-развлекателна система Uconnect излиза от таблото. Капацитетът за съхранение на вещи в купето е увеличен с повече от два пъти: от 2,8 л на 7,2 л. Сега не може да се каже, че отвътре Compass е спартански. Багажникът е с обем 424 л и 1270 при сгънати седалки.

Изцяло нови са арматурното табло, централната конзола и панелите на вратите. Самото купе е станало някак по-просторно и удобно с новите използвани материали.

За прогресивния облик допринасят освен най-новия споменат сензорен екран Uconnect 5 и волана като на най-новия SUV Grand Cherokee. Моделът е оборудван с новия клъстер с цифрови измервателни уреди. Използва се същото основно оформление на управлението, което се намира в Grand Cherokee. Бутоните на лявата спица на волана управляват клъстера, а тези на дясната – информационно-развлекателната система и асистента за водача от различни функции.

Доста богати в този компактен Jeep са функциите за безопасност и сигурност.

Сред тях са най-новите технологии за подпочагатне на водача (ADAS). Наред с традиционните системи, за отбелязване са и други.

Става дума за системите за разпознаване на умора във водача, за аварийно спиране за пешеходци и велосипедисти, активен контрол на лентата. Има асистент за предотвратяване на челен удар, интелигентен асистент за скорост, за разпознаване на пътни знаци, камера за задно виждане Parkview, спирачен асистент при дъжд. Тук са и нужните за един SUV електронен контрол на стабилността, асистент за потегляне по наклон, контрол на сцеплението, електронна система против преобръщане и др.