
Мнозина определят Suzuki ACROSS като най-добрият хибриден SUV със задвижване на четирите колела. Не само в Япония, където е родината му, но и в Азия, и в Европа. Автомобилът е въплътил в себе си японско качество и надеждност с усъвършенствана Plug-In Hybrid технология. Това е SUV, който обогатява електрифицираната гама на Suzuki, в която вече няма нехибридни коли. От своя страна ACROSS предлага автентично представяне, достойно за спортен автомобил, най-голяма автономност при движение на електричество и богатото оборудване за комфорт, лукс и безопасност.
Видът на ACROSS Plug-In Hybrid е внушителен и респектиращ, защото е най-големият и по размери, и по мощност автомобил на Suzuki. Размерите му са: 4635 мм дължина, 1855 мм широчина, 1690 мм височина и 2695 мм междуосие. ACROSS изглежда спортно елегантен, с острите си линии и впечатляващата предница. Бронята подчертава височината на каросерията и офроуд възможностите му. Отпред фаровете Bi-Led имат двойна функция (комбинация от къси и дълги светлини). Дневните LED светлини допълват впечатляващия изглед отпред. Светлините в долната част на огледалата осигурява удобно и безопасно влизане в колата, когато тя е паркирана на тъмни места. В това се уверих в гаража, където осветлението бе развалено. Задните светлини на Suzuki ACROSS свързват каросерията на автомобила със задната врата.

Отпред впечатляват високата броня и голяма решетка.
Там, отпред е задвижващата система. Тя комбинира икономичност, екологичност, ниски емисии и отлични характеристики на пътя и извън него. Затова ACROSS и е истински SUV със задвижване на четирите колела.
И така, тръгваме на път по посока Пловдив и подстъпите към Родопите. Преди това обаче въртя доста из града. В петък, в столицата трафикът е ужасяващ, но аз съм на електричество. Пренебрегнах съветите, които ми дадоха в Миркат – вносителите на Suzuki у нас, да си пестя батерията, че ще ми трябва за ускорението. Друго си е, когато се придвижваш безшумно из булевардите и улиците на София. Ако ти дотрябва мощност, тогава се задейства 2.5-литровия четирицилиндров двигател. Комбинираната мощност е 306 к.с. при 6000 об./мин.

И тъй като стана дума за ускорение, от 0 до 100 км/ч. то е само за 6 сек. Това яко „набиране“ ми беше нужно на магистралата и на дълъг път, при изпреварване. Бензиновият мотор от 185 к.с. увеличава мощността при ускорение и високи скорости, но също може да зарежда и батерията. В зависимост от условията на шофиране, се редуват директно и индиректно впръскване за постигане на оптимално изгаряне, икономия на гориво и ниски емисии на CO2 от само 22 г/км. Със средно претеглена консумация от 1 л на 100 км, SUZUKI ACROSS е изключително екологичен автомобил с висока производителност.

В града мощният електрически двигател предлага гладко, комфортно и тихо шофиране с висок въртящ момент. Някой преди мен бе дал среден разход на гориво от 2,1 л. Очевидно е карал само в града, предимно на електричество. Моят комбиниран разход на бензин за цялото пътуване беше 4,4 л и то по магистрала и качване към Марково и Белащица над Пловдив.

В Plug-in Hybrid технологията на ACROSS най-впечатляваща е батерията.
За нея казват, че е най-мощната и ефективна в сегмента. Тя е с капацитет 18,1 (KWh) киловатчаса, и 51,1 (Ah) амперчаса. Намира се на пода на шасито и е с 96 елемента. Затова дава на автомобила стабилност и правилно разпределение на масите. Батерията си има вградено зарядно устройство (On Board Charger) и може да се зарежда както с променлив ток от мрежата, така и на обществена зарядна станция. Зареждането в домашни условия, изисква специален кабели става за около 7,5 часа напълно от нулата. Доста добро постижение! Зареждането на ACROSS на обществена станция изисква кабел, може да достигне 16А, а времето се намалява на около 5 часа. И в двата случая еднофазен променлив ток се подава към устройството On Board Charger, което го преобразува постоянен. Вграденото зарядно с въздушно охлаждане е под задните седалки и има максимална мощност от 3.3 киловата.

За управление на електрическите двигатели са необходими преобразуватели на мощност. ACROSS разполага с три електродвигателя с инвертори, интегрирани с водно охлаждан блок за управление на мощността – Power Control Unit. Той е разположен над предавателния блок e-CVT и управлява двигателите MG1, MG2 и MGR. Блокът включва и усилвател на напрежение, който го усилва до 650V чрез намаляване на тока, захранващ електрическите двигатели и разпределящ мощност към и от батерията по време на шофиране. Всичко това се индикира на таблото над централната конзола.
В различните цикли на шофиране, действията на задвижващата система са различни.
При спиране всички блокове спират да работят, за да спестят енергия. При потегляне, автомобилът тръгва, тихо, кротко и плавно, като работи електродвигателя (MG2), когато движи ACROSS и при ниски скорости. Когато е нужно ускорение, возилото се захранва от електрически мотор (MG2), който получава допълнителна мощност от генератора (MG1). До 80 км/ч., при нормално шофиране и плавно ускорение, SUV-то все още работи на електрическия мотор (MG2), без да използва двигателя. При по висока скорост, ACROSS пак се задвижва от електрическия мотор и при необходимост, двигателят с вътрешно горене (ICE) дава допълнителна мощност. Това се случва и при рязко ускорение, когато например изпреварвате.

Тук е мястото да споменем, че максималната скорост на ACROSS е ограничена на 180 км/ч. Така че, автомобилът не е за рекорди. При отпускане на газта и забавяне, генераторът използва въртенето на колелата, за да рекуперира енергията. Така заедно със спирането, се генерира електричество и се зарежда батерията.
Предаването в ACROSS се извършва с автоматичната трансмисия e-CVT, която контролира 4-те мотора – този с вътрешно горене (ICE), който се поддържа от три електрически: MG1, MG2 и MGR. Действията им вече споменахме. MGR се използва само когато системата E-Four Integrated 4WD или Trail Mode е активна и задвижва задния мост.

Режимите се настройват от централната конзола. Те се командват и се избират със селектора дори по време на движение:
- Електрическо задвижване (EV). В режим EV автомобилът се задвижва изцяло от електрическия мотор. Функцията се активира автоматично, когато батерията е напълно заредена. ACROSS с напълно заредена батерия има електрическа автономност до 75 км, която е най-голямата за автомобили от тази категория. Скоростта, която може да развие е 135 км /ч. Ако със селектора се набере режим S или спортен режим, ACROSS продължава за ускорява тихо и екологично. Е, батерията се изчерпва по-бързо.
- Режим на автоматично превключване от електрическо към хибридно задвижване (AUTO EV / HV). В зависимост от условията на шофиране и изискванията, превключването от електрическо към хибридно задвижване се избира автоматично. Този режим ми бе препоръчан от Жоро Тихов от Миркат, за движение по магистрала. И наистина е много полезен – нисък разход и голямо ускорение.
- Хибриден режим (HV). ACROSS се движи като хибрид и използва както електрическите двигатели, така и този с вътрешно горене, когато е нужно. Той е ефективен в града, когато искате да пестите батерията.
- Хибридна функция за зареждане на батерията от двигателя с вътрешно горене (CHG). Може да се използва за зареждане на батерията преди влизане в зони, където е забранено влизането на превозни средства с двигател с вътрешно горене.
От селектора се превключват функциите “ECO” и “SPORT”.
С натискане на бутона “Push NORMAL”, нормалното движение се връща. При “ECO”, педалът на газта се чувства по-плавен и работата на климатичната система е сведена до минимум. В топлите дни на първия декемврийски уикенд, това ми помогна да запазя по-дълго батерията. Функцията “SPORT”, от друга страна, контролира работата на хибридната и кормилната системи. Тя дава „ряз“ на автомобила, воланът става директен, а ускорението се вихри. Подходящо е за шофиране по планинските пътища из Родопите и при изпреварване.

Освен предният електрически мотор, втори двигател задвижва задните колела при определени условия. Модерната електронна система 4×4 E-Four в ACROSS осигурява висока 4×4 проходимост, като същевременно поддържа ниска консумация. Системата има независим заден електродвигател с 54 к.с., който работи заедно с предния. Това е системата E-Four, която предлага подобрена стабилност при ускоряване на хлъзгави и заснежени пътища, дава и висока стабилност на шосета с много завои, какъво е един от бившите специалин етапи на рали “България”.
Въртящият момент се разпределя по електронен път към предния и задния мост в зависимост от условията на шофиране. Достига от 100% отпред – 0% отзад, до 20% отпред – 80% отзад. Заради E-Four, ACROSS се слави с изключителна високопроходимост, особено когато е активирана функцията Trail. Това е електронен диференциал с ограничено приплъзване, който осигурява възможно най-доброто сцепление и контрол върху повърхности с ниско сцепление. На повърхности с ниско сцепление, системата Trail Mode е проектирана да активира спирачната функция на плъзгащите се колела и да насочва въртящия момент към тези, които имат сцепление.
Това го пробвах по старата скоростна отсечка „Траянови врата“, заради задръстения тунел на магистрала „Тракия“. Поведението на колата беше перфектно, особетно когато трябваше да се измъква от покритите с кал и локви участъци.
По време на пътуването със Suzuki ACROSS и аз зад волана, и пътниците се чувстваха превъзходно.
Все пак това е най-големият автомобил на марката. Всичко е пипнато перфектно и се характеризира с високо качество, комфорт и технологичност. Интериорът е с качествени материали. Да не говорим, че автомобилът е пълен със системи за комфорт и безопасност. Всичко се вижда на електронното табло, което е разположено така, че да осигурява максимална видимост.
Повечето контроли са в централната част и са позиционирани в перфектно ергономично разположение. На 9-инчовия мултимедиен екран в центъра на конзолата се поддържа Bluetooth, с контроли на волана, както и Apple CarPlay за iPhone, Android Auto и MirrorLink за смартфона. Показва и работата на камерата за заден ход, и дисплея на функционирането на хибридната система. Дигиталното табло е със стилно осветление, ясни и четливи индикациите. Скоростомерът може да се сменя от аналогов на цифров. Вляво хибридната система индикира за оптимално икономично шофиране. От дясно са индикаторите на горивото и нивото на батерията.

Воланът и седалките на Suzuki ACROSS са отопляеми. Климатикът е с технологията S-FLOW и дава приятно усещане за комфорт, а пести и енергия. Има сензори в седалките и така включва климатизация само на местата, където има пътници. Така също се намалява консумация на енергия. Технологията S-FLOW получава информация, както за вътрешна, така и за външна температура и слънчева топлина, за да се постигне максимално възможната ефективност на климатика.
Удобното багажно отделение от 490 л е голямо.
При сгънати седалки става до 1168 литра. Освен това има резервна гума, за разлика от брата си близнак, за който ще споменем накрая. Багажната врата се отваря с поставяне на крака под задната броня, стига водачът да държи ключа в себе си. Тя се отваря и с бутон в автомобила или на ключа.
Интелигентните системи за безопасност на Suzuki Safety Support, с които са оборудвани във всички автомобили в гамата, са налични и при Suzuki ACROSS. Списъкът е голям, но ще споменем най-важните. Автоматична спирачна система (Pre-Collision System) предотвратява сблъсъци с други превозни средства, пешеходци и велосипедисти, като наблюдава пътя пред превозното средство едновременно с радар и камера. Поддържа функция за предупреждение при удар, помощ при спиране преди удар и дори спира, ако вероятността за удар стане много голяма. Системата за разпознаване на пътните знаци (Road Sign Assist) е „предател“. Предупреждава за превишена скорост от допустимата. Предната камера на автомобила е като „Биг Брадър“ – вижда всичко и следи пътя за знаци, като ги показва на мултиинформационния дисплей.

Естествено, има и адаптивен Cruise Control, системи за подпомагане на управлението (Lane Tracing Assist -LTA), който предупреждава за напускане на пътната лента, при криволичене на автомобила, като го центрира в пътната лента. Предимство е автоматичното превключване на дългите светлини (High Beam Assist), когато е необходимо, за да осигури ясно зрително поле за водача, без да се налага ръчно превключване на светлините от къси. Така се намалява заслепяването на идващите превозни средства от неволно използване на дългите.Има още системи за следене на “Сляпата зона“ (Blind Spot Monitor) и за следене на идващите отзад автомобили (Rear Cross Traffic Alert).

Автоматичната спирачна система при маневриране за паркиране на ACROSS работи освен с камерата за заден ход и 8-те сензора за паркиране, и с технология за автоматично спиране по време на паркиране. Когато вероятността за сблъсък с открит обект е висока при паркиране на автомобила, първо се активира звуково предупреждение. Ако системата открие, че шансът за сблъсък е изключително висок, спирачката се задейства автоматично. Тази функция работи не само върху статични обекти, но и ще се активира дори при откриване на превозни средства, пресичащи задната част.
И накрая цената – тя започва от 101 990 лева, но за всичко изредено до тук, си заслужава. Още повече, че ACROSS е модифициран Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, който не се предлага в България. Suzuki пък нямат такъв автомобил в гамата си, още повече – Plug-in Hybrid. И най-важното – автомобилът се произвежда само в Япония.

Технически характеристики
Двигател: 4-цилиндров редови, отпред напречно разположен
Обем и мощност: 2487 куб. см, мощност 136 кВт (185 к.с.) при 6000 об/мин, 227 Нм при 3200 – 2700 об/мин.
Преден електромотор: 182 к.с134 кВт (182 к.с.), 270 Нм
Заден електромотор: 54 к.с. (40 кВт), 121 Нм
Задвижване: двойна/E-CVT трансмисия
ДРУГИ
Тест: Старопланински екшън с Ford Focus ST
Opel Experimental разкрива визията за бъдещето на бранда
Мото-Пфое подкрепя Планинската спасителна служба с два автомобила Ford – Transit и Ranger
МОТО СПОРТ
Теодор Кабакчиев завърши първи в Еквадор
Хорхе Мартин: Загубих битката за титлата в последното състезание
Куартараро: Няма нужда всеки уикенд да има спринт
Маркес успя да впечатли Хорхе Лоренцо
От Крупник призовават мотористите за информират преди да предпиемат каране
АВТО СПОРТ
Формула 1 обяви спринтовите уикенди за 2024 г.
След 32 години Мадрид отне от Барселона Гран при на Испания във Формула 1
Льоклер се споразумя за нов договор с Ферари до 2029 година
Тото Волф: Трудно е Ред Бул да бъдт настигнати при тези правила
Логан Сарджънт запазва мястото си във Формула 1