август 11, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Тест: Suzuki S-CROSS – модерни времена

На съвременния човек трудно може да се угоди с автомобил. Всеки иска колата му да изглежда добре, да е функционална, технологична, да отговори на нуждите на цялото семейство, да е мощна, но и икономична, а и да е проходима, да има колкото се може системи за безопасност…  С две думи – истинско чудо!

Всеки автомобилен производител се стреми да угоди на клиентските щения. И от Suzuki са се постарали да са в крак с модерните времена, когато представиха новия S-CROSS – един от най-интересните автомобили в гамата. Това е истински SUV с усъвършенстван дизайн и висока функционалност. И не е само това са достойнствата му.

Suzuki S-CROSS бе представен в края на миналата година, и веднага предизвика интерес.

Тази година, автомобилът пристигна у нас, въпреки пандемии, кризи с резервни части и други. Всъщност, S-CROSS бе една от премиерите на вносителите на марката – Миркат ООД на Автомобилния салон София 2022. Десетина дни преди салона да отвори врати и автомобилът да бъде изложен на щанда на Suzuki, успях да го тествам. Попътувах около 500 км из България с новия хибрид Suzuki S-CROSS.

Колкото повече километри навъртах зад волана на Suzuki S-CROSS,  толкова повече той сам разкриваше достойнствата си. Обикновено на човек му трябва време за адаптиране към особеностите на някой автомобил. При S-CROSS това време или се свежда до няколко минути, или изобщо не е нужно. Колата пасва на водача като „удобна обувка“.

Suzuki S-CROSS наглед е за спокойно, шофиране, без екстремности и гонене на спортни постижения. От друга страна, SUV стилът все пак дава индикации, че ако е нужно, може да отговори на скоростните страсти на водача и да дава настроения за приключения. Стига да ви обхванат такива!

Автомобилът изглежда напет.

Личи си от вниманието към детайлите в дизайна и отвън, и в екстериора. Затова S-CROSS на вид е  хем дързък, хем стилен, за което говори черната предна решетка с пиано-лак ефект. Не само тя внушава усещане за динамика и сила. То  се допълва от стилните предни и задни LED светлини. Квадратните арки над гумите, заедно с хромираните акценти отпред и отзад му предават агресивен SUV характер.

Изцяло новият S-CROSS е добре обзаведен, без да е с излишен лукс и натруфеност. Но предлага достатъчно комфорт, за да се насладите на изживяването зад волана. Усещането в кабината е просторно и удобно. Имах съмнение за мястото на пътниците на задните седалки. Когато обаче седнах, те се изпариха. Чувствах се удобно, въпреки че отзад бяхме трима възрастни, от които двама над 180 см. Облегалката на задната седалка се разделя в съотношение 60:40.

Седалките са много удобни. Дизайнът на кокпита е смел и усъвършенстван, ергономичен и технологичен. 9-инчовият сензорен дисплей показва информация за автомобила и ALLGRIP селектора на средната конзола, данни за задвижването на автомобила, разход на гориво, пробег, SHVS енергиен поток, предупреждения, камера за задно виждане, камера за 360 изглед и задни сензори за паркиране. Дисплеят е с най-модерните дигитални технологии, включително Apple CarPlay, Android Auto, гласово разпознаване и разговори по Bluetooth и др.

Климатикът е автоматичен и двузонов. Има много джобове и ниши за съхранение на вещи, удобно разположени до всички пътници, а също и лампи за четене на карти. Предната централна конзола е с USB порт.

Ако сте семеен с деца, съпругата и малчуганите със сигурност ще се чувстват комфортно.

Ще са доволни и от товарното пространство с голям капацитет от 430 л. То предлага гъвкавост, която ще е от полза както във всекидневието, така и за уикенда, а дори и по време на ваканция. Дъното на багажника се повдига в няколко позиции за по-удобно поставяне на различни товари и предмети.

S-CROSS има страхотно пътно поведение и устойчивост в завоите. Тези качества всъщност са типични за моделите на Suzuki. По тестовото ми трасе през Балкана – прохода Петрохан, който тогава беше отворен, S-CROSS се държа превъзходно. Особено от северната страна, където завоите са доста разнообразни, а изкачванията – сериозни.

Вече стана дума за това, че двигателят е ефективен и икономичен.

Хибридната технология е полезна предимно в града. Но когато батерията е заредена, при изпреварване,  тя помага с мощност на бензиновия мотор.

Suzuki S-CROSS има 1,4-литров турбо двигател BOOSTERJET с директно впръскване и 48V мека хибридна технология. Бензиновият агрегат е с мощност 95 кВт при 5500 об/ мин., и въртящ момент от 235 Нм от 2000 до 3000 об/мин. Електрическият мотор-генератор е с мощност 10 кВт при 3000 об/мин.

Високият въртящ момент на 1,4-литровия мотор носи много плюсове. Турбокомпресорът нагнетява въздух в цилиндрите, максимизирайки въртящия момент при ниски обороти. Системата за директно впръскване оптимизира количеството, времето и налягането на горивото за подобрена ефективност. Благодарение на електрическия всмукателен променлив момент на клапаните (VVT), рециркулацията на охладените отработени газове (EGR) и високата степен на компресия се постига допълнителна ефективност

S-CROSS разполага с 48V SHVS мека хибридна система.

Батерията се зарежда при движение и спиране. Целият процес по време на движение може да се наблюдава  на дисплея.  При нормални условия на шофиране тя подобрява разхода на гориво, като намалява въртящия момент на двигателя и компенсира с електрическия мотор.

Когато определи, че водачът се нуждае от бързо ускорение, подпомагането на въртящия момент подобрява реакцията, плавността и ускорението. Това е особено полезно при изпреварване на къси разстояния.

В града, ако не натискате яко газта, а карате кротко,  разходът на градско може да падне до 5,3 л. На дълъг път е с литър отгоре. По време на теста разходът бе 6,6 л.  При спускането от Петрохан до с. Бързия, батерията бе напълно заредена, въпреки че се налагаха 2-3 по-бързи изпреварвания.

Към двигателите и ефективната хибридна система, трябва да добавим и интелигентното 4×4 задвижване ALLGRIP SELECT. То разполага с четири избираеми режима – Автоматичен, Спортен, Сняг и Заключване на диференциала. Така се улеснява избора на настройката на 4×4, която най-добре отговаря на условията на шофиране. Електронно управляваната 4×4 система регулира въртящия момент, предаван на задните колела и контролира ESP, мощността на двигателя, сервоусилвателя на волана и други бордови системи за реализиране на четирите режима на шофиране.

Тестовият автомобил бе с 6-степенна механична скоростна кутия. Това рядко се среща при хибридите. Но има и версия с автоматична, която има функция за тръгване и спиране.  Stop & Go може дори да спре колата до пълен покой и след това да тръгне отново следвайки колата отпред, ако тя започне да се движи отново в рамките на 2 секунди, като например в задръстване.

В S-CROSS има достатъчно системи и технологии за безопасност, обединени под Suzuki Safety Support. Използват  камери и сензори за подпомагане на шофирането и безопасността.

Например Dual Sensor Brake Support (DSBS).

По време на движение камерата и лазерният сензор определят дали има риск от сблъсък с кола или пешеходец. При откриване на потенциална опасност, DSBS изпраща предупреждение или спира автоматично, в зависимост от ситуацията.

360-градусовият изглед осигурява допълнителна безопасност и удобство. Четири камери (предна, задна и от двете страни) предлагат разнообразни изгледи, включително 3D изглед за безопасно потегляне и изглед отгоре за по-безопасно паркиране.

Освен това има: предупреждение за напускане на лентата и предотвратяване на напускането, предотвратяване на криволичене, разпознаване на пътни знаци, следене на сляпата зона, задържане по наклон, следене за напречен трафик отзад.