Над 1000 км с новия Volkswagen Amarok си е сериозен тест. И смея да твърдя, че той бе зад волана на един от най-добрите пикапи, които съм карал до сега. Мултифункционален, проходим, стабилен на пътя и извън него, работоспособен, но и с богати възможности да носи удоволствие през свободното време.
Amarok беше представен през септември миналата година в Хановер на IAA Transportation. Вече е наличен за поръчки в България. И дори се харчи здраво, както обявиха вносителите от Порше БГ.
Като казах, че този пикап е работяга, то съвсем не си измислям. Преди години, когато излезе първият Volkswagen Amarok, с колегата Петър Петров направихме тест. Натоварихме в легена едно ATV Honda и го закарахме в гората, за да си „начесаме офроуд крастата“ и с едното возило, и с другото. И пикапът се справи на ниво.
От тогава мина доста време. Новият Amarok е изцяло преработен в сравнение с първото поколение, за което стана дума. Volkswagen промени сериозно Amarok, като направи една печеливша и успешна кооперация с Ford. Така Amarok взе платформата, двигател, скоростна кутия, диференциали от бестселъра при пикапите в Европа – Ford Ranger. Даже и двата модела се правят в Южна Африка.
Има сделка! По-точно – бартер. Ford дава опита си при пикапите за Amarok. От своя страна дава платформата си MEB на Ford, за да я използва за електрическия Explorer в Европа.
Все пак Amarok запази своята ДНК и характерни черти.
И правилно! Защо да се измисля нещо, което вече е измислено. Двата автомобилни гиганта са достатъчно мощни, да се кооперират и да създадат нещо наистина уникално като резултат от своето сътрудничество. Затова върху Amarok е поработено сериозно от инженерите, конструкторите и дизайнерите на Volkswagen.
Това се отнася до дизайна на екстериора и интериора. Гените на Volkswagen допринасят за вида на новия Amarok. Той изглежда елегантен, атлетичен и харизматичен. Има по-голямо междуосие от предишния модел и то дава по-добра проходимост в пресечен терен. Пробвахме я на офроуд изпитанието до Маслен нос и обратно. Типично трасе, като това, което използват фермерите да си вършат работата.
В елементите на външния вид все пак има нещо еднакво с Ranger. Това са страничните огледала, дръжките на вратите и покривът. Останалото е на Volkswagen.
Размерите са доста различни. Дължината на новият Amarok е 5350 мм, с 96 мм по-повече от предишния модел. Междуосието е 3270 мм и е увеличено със 173 мм. Това осигурява повече място, особено на втория ред седалки. Тук е място да кажем, че моделът е само с двойна кабина. С единична не се предвижда.
Увеличеното междуосие и дължина, скъсява надвесите и повишава проходимостта. Това значи, че ъгълът на атака е 29 градуса, а ъгълът на отход – 21. Толкова – 21 градуса е ъгълът на страничен наклон между осите. Към това трябва да добавим и завидните 800 мм дълбочина на газене срещу скромните 500 мм на първото поколение.
Нови са IQ.Light LED матричните светлини, а колелата са от 16 до 21 инча. Има ролбари с нов дизайн и по удобни и широки стъпенки. Предната решетка е променена и различна в зависимост от моделната версия. Тя подчертава по хоризонталата предната част и оформя изцяло новата визия.
Отвътре Amarok също е изцяло оформен от Volkswagen.
Започвам не с електрониката или с таблото, а със седалките. Повярвайте, те са невероятно удобни! Нещо нетипично за пикап или за високопроходим автомобил! Предните седалки могат да бъдат с до 10-посочно електрическо регулиране, в зависимост от оборудването. Как пък не се уморих и схванах за цялото пътуване, било на шофьорската седалка, било на пътническите отпред или отзад! И място за краката ми имаше…
Да се върнем на арматурното табло и дигиталния приборен панел. Те са като на автомобил от премиум сегмента. На централната конзола има нов голям многофункционален сензорен екран, приличащ на вертикално поставен таблет. Той може да е с размери от 8, 10 или 12 инча. От него и от мултифункционалният волан се контролират всички функции на автомобила. Отделно под него е разположена клавиатура, а има и бутони. Задвижването се превключва от контролер на централната конзола.
Тук е мястото да кажем, че новият Amarok е с пет нива на оборудване. Базовото е Amarok, има две средни – Life и Style и две върхови PanAmericana и Aventura, каквито тествахме ние в двете посоки до Созопол и обратно.
Тъкмо шофирането на Amarok е истинско удоволствие.
Това твърдение е без преувеличение, тъй като съм карал пикапи, които друсат така, че дори и на асфалт оставаш без бъбреци. При Amarok не е така. Карахме го, както стана дума по магистрала със скорост 140-150 км/ч., по обикновени пътища и в споменатия офроуд.
В началото пътувахме по магистрала „Тракия“, но само до разклона за Нова Загора. Баш в усиления петъчен трафик към морето се оказа, че камион се е запалил и трябва да направим обход през Сливен. От там до Бургас и до Аполония Ризорт край Черноморец.
Дойде ред на офроуд изпитанието в горите край Приморско, около резиденция Перла. Изпитанието бе добра, без екстремности, но по черни каменисти пътища с наклони и коловози. Стигнахме до красивия скалист залив Мириус и до емблематичния Маслен нос. На връщане към София, за по-голяма „екзотика“ минахме по Подбалканския път.
Тестовите ни пикапи бяха със задвижване 4х4, 3,0-литровия турбодизелов двигател V6 с мощност 241 к.с. и 10-степнната автоматична предавателна кутия. Новият двигателят е със 17 коня по-мощен от предишния с 224 к.с.
У нас второто поколение на Amarok се предлага и с още един двигател. Той е за тези, които търсят повече икономичност – двулитровият, четирицилиндров, редови, турбодизел 2.0 TDI с две мощности – 170 или 209 к.с.
Новата 10-степенна автоматична трансмисия заменя 8-степенната автоматизирана от предишния модел. Amarok може да се поръча и 6-степенна механична скоростна кутия.
Amarok се представи перфектно.
На магистралата е стабилен, мощен, комфортен и безшумен. Последното е важно предимство, да си чуеш хем приказката с другите в купето, хем да се насладиш на страхотната музика от озвучителната система Harman Kardon от най-висок клас.
Прави впечатление и тихата работа на двигателя, дори при 140 км/ч. Той е мощен и еластичен, като дава увереност и сигурност при изпреварване. Разходът бе около 11,6 л на 100 км. През Подбалкана спадна с повече от литър – 10,3. Но това е заради по-умереното натискане на газта.
На магистралата изпитах различните системи – адаптивен круиз контрол, който държи и избраната дистанция, асистентът за поддържане лентата на движение, който пречи на пресичането на лентата без мигач и др. При шофиране по магистрала и обикновен път има нормален и икономичен режим, а задвижването е стандартно е 4х4 (б.р. има възможност да се поръча и 4х2 – само със заден двигателен мост).
По черния и разбит път около Перла Amarok беше във вихъра си. Не се наложи ползването на допълнителни системи. Все пак за проба включих различните режими и този за спускане по наклон. Бяха излишни, но само за проба става. Режимите се избират от споменатия по-горе контролер. Може да се включат режимите 2H, 4A, 4H и 4L. Там са и бутоните за блокиране на диференциала, и за помощ при спускане по наклон.
Въпреки че Amarok е същински офроудър и типичен лекотоварен автомобил на Volkswagen, возията и поведението му на асфалт е превъзходно. Веднага мога да потвърдя, че е с пъти повишен комфорт в сравнение с предишното поколение. Новият Amarok е с редица нови технологии, нови въздушни възглавници и над 20 асистиращи системи за водача. Част от тях споменах. Това прави Amarok удобен, сигурен, с оборудване от последно поколение. Прави го премиум пикап!
Работните характеристики на Amarok не са за пренебрегване.
Все пак това е автомобил, който е предназначен преди всичко да върши работа. Удоволствието – после, на втора позиция. Затова товарният капацитет е вече до 1160 кг. Ако това не стига, на покрива могат да се качат още до 350 кг. В багажното пространство или в легена се побират два европалета. Товарът може да се укрепи на металните халки, като всяка е с товароносимост 500 кг.
Това, че задвижващата система гарантира, че новият Amarok може да преодолее всеки терен, е ясно. С по-мощния двигател автомобилът може да тегли товар до 3,5 тона.
Снимки Виктор Узунов и Стефан Илиев
ДРУГИ
Японски премиери в „Интер Експо Център”
Husqvarna Mobility разкрива лимитирана серия модели
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
МОТО СПОРТ
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
Неудържимият Хорхе Прадо спечели четвъртата си световна титла по мотокрос
Самоков приема 7-ия кръг от шампионата по мотокрос
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват